Mikkastugan nedbrunnen

Hmmm? När var jag där senast? Jo, 2004. Då fanns inga tecken på inbrott vad jag kan minnas. Är detta något som hänt de senaste åren eller har jag varit ouppmärksam?
HåkanF
Jag passerade förra sommaren och såg inte heller några allvarliga tecken på förfall...
Kommer att sakna den karratäristiska profilen som kännts så välkomnande de gånger jag närmat mig Smailaträffen. Dessutom hade den sköna väggar att sitta och luta sig mot och njuta av solen vid.
///Claes
 
Många inbrott

Det har under åren varit ett flertal inbrott då man bl.a. brutit upp fönsterluckorna, krossat glaset och krupit in. När man lämnat stugan har man lämnat allt öppet, varvid det både regnat in och drivit in snö. vad jag vet via natrubevakarna som mest nyttjat stugan så var hela "fönsterväggen" rutten och fullt i mögel inne i stugan.
När de sedan kom beslut om rep eller nybygge så valde man nybygge på en plats som är bättre utifrån deras arbete.
Gamla stugan användes väldigt mycket av olika forskare, på gott och ont.

Vid dåligt väder vintertid var det inte helt riskfritt att försöka ta sig till den stugan för nödbostad.
Fördelen nu är att det lämnades kvar ett utrymme som alla kan använda som nödbostad.
 
Gick förbi kolresterna efter stugan den 12/7 ( se mina bilder ) och det som besvärade mest var all obrunnen isolering från stugan som blåste runt på fjället. Samlade ihop en del av skräpet och la under en planka i resterna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.