Mikkastugan nedbrunnen

Precis tillbakakommen från en Sarekvandring där jag noterade att Mikkastugan (ej nödtelefonhuset) hade brunnit ned.

Någon som vet bakgrunden till detta och när det hände?

/Mats
 
Vi kom dit lördagen 16/8 och noterade också askhögen. På söndagen gjorde vi ett försök att nå Stortoppen, som dessvärre fick avbrytas, via Mikkaglaciären. På vägen ner träffade vi några forskare som förvånades av beskedet men sade att Stugan stått där senast torsdagen 14:e. De lät inte helt säkra på dagen men branden torde varit ganska färsk.
Det var lite vemodigt att se eftersom jag själv inkvarterades i stugan ett par veckor för 2003 under ett examensarbete på Mikkaglaciären.
Som sagt vore det intressant att veta vad som orsakade branden.
/Fredrik
 
Jag var där den 30/7 och då fanns där endast en liten öppen stuga med en nödtelefon i. Men det fanns en askhög vid sidan om som en förbipasserande gissade var en nedbrunnen Mikkasstuga. Den kan inte ha stått där den 14/8 med andra ord.
 
Norrbottenskuriren 2008-02-02:
Två projekt i Padjelanta nationalpark får bidrag; den 100 meter långa och förfallna bron i Sallohaure ska ersättas med en ny och övernattningsstugorna vid Staloluokta, Kisuris och Låddejokk måste rustas upp så att de klarar nya brandsäkerhetskrav. I Sarek ska en ny bevakarstuga byggas, Mikkastugan.
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=3135862

Kanske har den gamla stugan bränts ner för att ge plats åt den nya?
 
Flyttad

så branden var bara ren städning....... den nya stugan finns längre ner i Rapadalen vid Rovdjurstorget. Kvar skall bara finnas ett nödutrymme med hjälptfn samt dasset så länge det nu står upprätt.
Just denna plats borde vara en sådan plats där det finns dass och sopstation som underhålles.
Kan nog fort bli jäkligt "skitigt" där........
 
Varför bränner man ner sådana stugor för att "städa"? Handlar det helt enkelt om att man vill att nationalparkerna ska vara så "orörda" som möjligt in i det sista?

Är det inte bara smartare att överge den samt låta den stå olåst och ounderhållen som nödbostad för vandrare?
 
Är det inte bara smartare att överge den samt låta den stå olåst och ounderhållen som nödbostad för vandrare?

"Ounderhållen" kan leda till "skräpig" gissar jag. Bättre ingen stuga alls, än en risig och äcklig, kan man resonera.

Det vore dock fantastiskt trevligt om fjällmänniskor kunde hjälpas åt att bära hem lite mer skräp än man tog med sig, grovstäda i rastskydd osv. Rösen går ju bra att bygga så krafterna lär finnas :)
 
Mikkastugan

..var i dåligt skick, Full i mögel och fuktskador.......efter alla inbrott då man krossat fönstret och sedan lämnat utan att täcka för. Det finns en del rötägg även bland oss vandrare.
Det finns numera en sorts policy där man vill samla all bebyggelse på vissa platser. och de byggnader som inte behövs skall bort, bl.a. blev vi (polisen) av med våran stuga i Slubbonjarka (Staloluokta), ansågs att vi inte behövde den.??
 
Okej, då förstår jag. Det låter helt klart illa. På en sådan byggnad kanske det vore bättre att ha fönster i plexiglas, och ge kraftiga hintar om att det inte är tillåtet att ta sig in snarare än att försöka göra det omöjligt att äntra utan att ha sönder något.
 
..var i dåligt skick, Full i mögel och fuktskador.......efter alla inbrott då man krossat fönstret och sedan lämnat utan att täcka för. Det finns en del rötägg även bland oss vandrare.
Det finns numera en sorts policy där man vill samla all bebyggelse på vissa platser. och de byggnader som inte behövs skall bort, bl.a. blev vi (polisen) av med våran stuga i Slubbonjarka (Staloluokta), ansågs att vi inte behövde den.??
Hmmm? När var jag där senast? Jo, 2004. Då fanns inga tecken på inbrott vad jag kan minnas. Är detta något som hänt de senaste åren eller har jag varit ouppmärksam?

HåkanF
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.