Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet

Hej,

Sitter med kartan och försöker lista ut den snabbaste och enklaste vägen mellan Mikkastugen i Sarekmassivet och Pårte topparna.

Till en början är frågan vilken sida av Rahpajåhkå älven man väljer. På höger sida har man en stig. Dock måste man då vada någonstans. Tielmvadet vill man kanske unvida. Tar man vänster sida får man gå i ospårad teräng men slipper då vadningen. Sen skulle man kunna fortsätta upp Gaskasavagge.

Ni som varit där. Hur resonerar ni?

Daniel
 
Hej,
Sitter med kartan och försöker lista ut den snabbaste och enklaste vägen mellan Mikkastugen i Sarekmassivet och Pårte topparna.
Till en början är frågan vilken sida av Rahpajåhkå älven man väljer. På höger sida har man en stig. Dock måste man då vada någonstans. Tielmvadet vill man kanske unvida. Tar man vänster sida får man gå i ospårad teräng men slipper då vadningen. Sen skulle man kunna fortsätta upp Gaskasavagge.
Ni som varit där. Hur resonerar ni?
Daniel
Vad sägs om ett lite udda förslag: Följ Ráhpavágge på stigen på östra sidan ända ner till Nammásj. Sedan ber du Lennart att köra dig tvärs över Raphaädno och släppa av dig på Pårtesidan. Då är du ju nästan där.

;) ///Claes
 
Tar man vänster sida får man gå i ospårad teräng men slipper då vadningen. Sen skulle man kunna fortsätta upp Gaskasavagge.

Den varianten är väl (förutom Claes alternativ kanske..?) den vettigaste. Jag har gjort den åt motsatt håll, vackert men inte helt trivialt trots allt; jokkarna som rinner ut i Rapaälven norr om Tielma avvattnar stora glaciärer på Ålkatj och kan alltså vara ganska strida vid gassigt väder. Tidigt morgon-vad rekommenderas i så fall! Och Kaskasvagge är ju en rätt krävande dalgång, med branta skråvandringar i nedre delen och brant blockterräng att knega uppför i den övre. Ett alternativ är väl att skippa Kaskasvagge och i stället gå genom Nåitevagge mot Luottolako alternativt Lullihavagge, men det beror förstås på vart i Pårtemassivet du är på väg. Tänk på att Kåtokjåkkå inte ska vadas bara, jag har (mot bättre vetande..) följt den uppströms en gång i hopp om att hitta en vadbar passage, men det slutade med en oönskad passage över Pårtejekna i stället..

Per
 
Över Louttolako, kanske?

Nu har jag tyvärr inte gått den vänstra (norra) sidan av Rahpajåhkå på sommaren, men av det jag sett av den delen på vinterhalvåret verkar det vara ett bra val till att börja med.

Men sen är frågan om Gaskasavagge är det bästa alternativet. Vandringen där går trots allt en hel del på skrå. Personligen hade om vädret var hyggligt nog valt att forsätta rakt söderut över Louttolako och gått "runt hörnet" på Pårtemassivet så högt som möjligt.

/ Stefan
 
Vi tänkte hitta ett bra basläger för bestigning av de båda Pårte topparna.

Från vilken sida gör man det bäst tycker ni?
 
Men sen är frågan om Gaskasavagge är det bästa alternativet. Vandringen där går trots allt en hel del på skrå. Personligen hade om vädret var hyggligt nog valt att forsätta rakt söderut över Louttolako och gått "runt hörnet" på Pårtemassivet så högt som möjligt.

Jag vet att folk försökt just gå runt sydvästra hörnet på Pårte genom att ta sig upp på platån kring 1260 möh vid Balgatjåhkå, men fått ändra planerna då det sett ogörligt ut nedifrån Luohttolahko. Hur ska man ta sig runt hörnet?

Kanske går det att ta sig upp till platån på 1600 möh under Loametjåhkkå 1871 men hur går man sedan för att nå Pårtetjåhkå 2005? Ner till Ruopsokjåhkå och via passet 1425 och därifrån rakt upp mot toppen?

Det vore intressant att veta mer kanske tanke på framtida turer (kan man hoppas).
 
Vad jag hört av de som gått sydsidan av övre Rapadalen både en och två gånger så är den notoriskt svårvandrad, snårig och j-lig (värre än nordsidan + att du saknar befintliga stigfragment). Av detta skäl finns det ännu mer roliga djur att se på sydsidan älven!

Så de gånger jag drömskt frågat om man inte kan följa Rapa på nedre sidan har rekommendationen alltid blivit nej...
 
Exakt, 2005 knallar man ju upp på från sydsidan, det är en bit att gå, bara. Tror jag minns att det fanns en väg upp från ost-sydost, men jag kan minnas fel (borde synas på kartan). Från norr är det väl klättring som gäller, de ställen där detta öht är möjligt (ett parti är väl stup, stup och åter stup?) Tror klättergrejor vore roligt för att kunna göra kamvandring mellan topparna, även när man kommer från sydsidan!
 
Jag vet att folk försökt just gå runt sydvästra hörnet på Pårte genom att ta sig upp på platån kring 1260 möh vid Balgatjåhkå, men fått ändra planerna då det sett ogörligt ut nedifrån Luohttolahko. Hur ska man ta sig runt hörnet?

Kanske går det att ta sig upp till platån på 1600 möh under Loametjåhkkå 1871 men hur går man sedan för att nå Pårtetjåhkå 2005? Ner till Ruopsokjåhkå och via passet 1425 och därifrån rakt upp mot toppen?

Det vore intressant att veta mer kanske tanke på framtida turer (kan man hoppas).

Ditt förslag där Henrik känns bra när man studerar kartan. Kan funka. Lutar åt det iallafall.
 
Jag vet att folk försökt just gå runt sydvästra hörnet på Pårte genom att ta sig upp på platån kring 1260 möh vid Balgatjåhkå, men fått ändra planerna då det sett ogörligt ut nedifrån Luohttolahko. Hur ska man ta sig runt hörnet?

Kanske går det att ta sig upp till platån på 1600 möh under Loametjåhkkå 1871 men hur går man sedan för att nå Pårtetjåhkå 2005? Ner till Ruopsokjåhkå och via passet 1425 och därifrån rakt upp mot toppen?

Har också varit inne på denna vandring från Luohttolahko efter att ha läst Grundstens turbeskrivningar i Sarek (Färdväg 3, sid. 43-44) och att ha fascinerats på avstånd av detta landskap. Om jag förstått Grundsten samt kartan rätt så bör det gå till på detta sätt:

Balgatjåhkå passeras någon dryg km söder om sjön 1244, och rakt söder om denna "krans" av biflöden till jokken så går man upp till drygt 1300 m där lutningen ser flack ut på kartan. Sedan går man mot de två små sjöarna i sydväst, de som ligger uppe på platån på ca 1250 m. En nedstigning strax före sjöarna, och sedan kan man vandra mot SSÖ 4-5 km och hålla höjd mot ravinen där Ruopsokjåhkå rinner.

Jokken vadas vid det biflöde som kommer från toppen av Loametjåhkkå, och man sätter därefter kurs strax norr om sadelpunkten 1425. Från denna sadelpunkt bör man kunna bestiga Pårtes topp 2005. Det ser ganska brant ut på kartan men inte helt omöjligt även för en normal vandrare.

Jag är dock inte helt säker på att denna sista bit upp till Pårte faktiskt är genomförbar, det vore trevligt om någon som har varit där hade synpunkter.

/Hans
 
1260platån är en bra färdväg,men jag som inte klättrar kan inte se hur man skulle gå upp på Pårtetjåkko via Ruopsokjokk-vadstället.Allt åt det hållet från toppen är ju jättebrant.
Vi har gått upp via observatoriet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
kjpil Vägval i Sarek? Fjällvandring 30
KimmyA Vägval Hallingskarvet Fjällvandring 2
vandrarman Vägval in i Sarek? Fjällvandring 13
Tagetes Sarek 2016, detaljfråga om vägval Fjällvandring 6
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
rubens Vägval Sarek Fjällvandring 3
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Tobbe C udda vägval i Sarek(?) Fjällvandring 11
shalin Vägval över Luottolahko? Fjällvandring 15
Schäferhunden Vägval i Skäckerfjällen Fjällvandring 1
pal2 Vägval i Sarek Fjällvandring 21
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
eyck Vägval Sarek Fjällvandring 5
Ljung_dalen Vägval Fjällvandring 0
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
monkeyboy Helagstoppar, vägval och tips mottages tacksamt Fjällvandring 5
Bjoern Vägval i Sarek Fjällvandring 2
nickeB Vägval Basstavagge - Saltoluokta Fjällvandring 7
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
Staffan Andersson Vägval sarek Fjällvandring 26
k_b vägval i padjelanta? Fjällvandring 7
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
BlondO Vägval i Abiskofjällen Fjällvandring 4
gismokvack Vägval Njåtjosvagge - Ruonas? Fjällvandring 5
emerson vägval i Sarek Fjällvandring 7
hemmet vägval nedalsjön? Fjällvandring 4
rognym Vägval Fjällvandring 1
cnygardh Alternativa vägval, Kukkesvagge - Saltoluokta. Fjällvandring 2
Vägval vid Niento, Sarek Fjällvandring 1
BenderMania Från Mikkastugan till Saltoluokta Fjällvandring 2
eyck Mikkastugan nedbrunnen Fjällvandring 16
Wolf25 Soprummet Mikkastugan stängt Fjällvandring 4
axel_broman Pårtemassivet runt Fjällvandring 18
majjen Pårtemassivet Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.