Norges skog och vildmark för ensamcamping

Hej Vikingar!

Jag är villig och taggad på att ensamt vandra i Norges skogar där jag kan campa utan tält i 7 dagar.
Var och handla idag de tillbehör som jag vet jag kommer att behöva för att kunna överleva överhuvudtaget.
Jag har köpt: 70L ryggsäck, kompass, tändstål, såg, yxa, ficklampa.

Mitt mål är att gå in så djupt i skogen som möjligt långt ifrån städer och byar, jag vill att överlevnadsinstinkten slår in, jag vill känna mig rädd och paranoid på kvällarna när jag ska sova, om jag lyckas sova.
Jag är väldigt trött på mitt nuvarande liv, ingen spänning händer, allting känns så säker och jag känner mig inte vid liv, livet står stilla.

Hjälp mig att hitta ett sådant ställe, hjälp mig och guida mig om vad jag bör tänka på och vad jag bör ta med mig (kläder/skor etc) så att efter 2 dagar i skogen jag inte blir så att "aha, fan, det där glömde jag och skaffa".
Mat kommer jag främst att ta med mig kött så att det räcker 7 dagar.

Fråga på om ni har andra funderingar, och jag hoppas att kunna komma tillbaka helskinnad och skriva här hur min resa har varit.
Jag väljer Norge för att det kommer kännas mer främmande mark och det ger mer spänning, än om jag skulle välja Sverige.

Tackar i förväg, och nej jag är inte självmordsbenägen.
 
Om du är så ovan vid friluftsliv som inlägget påskiner så behöver du knappast bege dig till Norge för att det ska bli jobbigt.

De vanligaste problemen för nybörjare brukar väl vara:

1. Man får skavsår av kängor, ryggsäcksremmar eller liknande.

2. Man lyckas inte hålla sig torr. Antingen blir man blöt utifrån eller inifrån och har ingen möjlighet att torka kläderna. Och då blir man kall, får hypotermi och börjar fungera dåligt.

3. Man tappar aptiten och alltså inte orkar äta så mycket som man borde eftersom man anstränger sig mycket mer än normalt, och riskerar därmed lågt blodsocker och "nedsatt" hjärnfunktion (apati).

4. Man skadar sig (hugger sig i foten, skär sig i fingret eller bara ramlar och slår sig blodig). Ökad risk på grund av hypotermi eller lågt blocksocker.

Såg och yxa är normalt inte så meningsfullt vid friluftsliv inom allemansrätten eftersom man i princip bara får plocka grenar på marken.

Du verkar ha glömt såna saker som sovsäck, liggunderlag, vindskydd eller tält, regnkläder, kokkärl.

Att släpa med sig en massa kött tror jag personligen inte på, det du kommer behöva mest av är energi (d.v.s. fett och kolhydrater).
 
Och googla "packlista vandring" för mer tips.

Om du utgår från vandringsleder enl ovan så kan du kolla på en bra karta och se var det finns skog och vildmark, borta från vägar och stigar. Bara att vandra runt där i egen takt ---
 
Senast ändrad:
Onödigt att åka till Norge om du vill vandra i skog långt bort från byar och folk. Då är Sverige bättre. Norges landsbygd lever i allra högsta grad, därmed svårare att hitta orörda större områden om du inte ska åka allra längst upp i Norge men då blir det mer fjäll. Skulle satsa på Tiveden eller Bergslagen, stora skogar utan byar. Eller Dalsland. Ta med kläder så du håller dig torr och varm. Yxa och såg kan du lämna hemma, bara onödig vikt, du ska inte bygga ett hus, du ska göra upp eld, så det räcker med en kniv. Tält, sovsäck, liggunderlag bör tas med om du vill ha någorlunda komfort. Ska du göra detta nu eller under sommaren?
 
Hej Vikingar!

Jag är villig och taggad på att ensamt vandra i Norges skogar där jag kan campa utan tält i 7 dagar.
Var och handla idag de tillbehör som jag vet jag kommer att behöva för att kunna överleva överhuvudtaget.
Jag har köpt: 70L ryggsäck, kompass, tändstål, såg, yxa, ficklampa.

Mitt mål är att gå in så djupt i skogen som möjligt långt ifrån städer och byar, jag vill att överlevnadsinstinkten slår in, jag vill känna mig rädd och paranoid på kvällarna när jag ska sova, om jag lyckas sova.
Jag är väldigt trött på mitt nuvarande liv, ingen spänning händer, allting känns så säker och jag känner mig inte vid liv, livet står stilla.

Hjälp mig att hitta ett sådant ställe, hjälp mig och guida mig om vad jag bör tänka på och vad jag bör ta med mig (kläder/skor etc) så att efter 2 dagar i skogen jag inte blir så att "aha, fan, det där glömde jag och skaffa".
Mat kommer jag främst att ta med mig kött så att det räcker 7 dagar.

Fråga på om ni har andra funderingar, och jag hoppas att kunna komma tillbaka helskinnad och skriva här hur min resa har varit.
Jag väljer Norge för att det kommer kännas mer främmande mark och det ger mer spänning, än om jag skulle välja Sverige.

Tackar i förväg, och nej jag är inte självmordsbenägen.

Låter som en överlevnadskurs skulle passa dig. Är inte insatt i olika kurser.
Men känner att vi som gjort värnplikt ändå har fått baskursen.
 
Har du någon bekant som vandrar? Finns det en sådan så kanske du kan låna lite utrustnin och testa i en skog nära dig. Kanske hen kan följa med ut någon övernattning om du frågar.

Om du ska ut i vildmark och inte vandra led så krävs det mycket mer. Kan du hantera karta och kompass? Om inte är väl det en viktig del att kunna. Att lita på en GPS som kan få batteritorsk eller andra problem är inte att rekomenera, än värre att anända mobilen som GPS.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.