Norges högsta berg - Fjällvandring i Norge?

Hej!

Håller på att se på att vandra lite i de norska-fjällen, då frågorna poppade upp, vilket är Norges högsta berg? Hur högt är det? Går det bestiga utan svårare klättring? Finns det finna vandringsleder i närheten?

Någon som har bra koll på detta?

Annars generellt, fjällvandring i Norge, någon som kan ge några rekommendationer?

Fredric
http://www.glädje.nu
 
Norges (och även Scandinaviens) högsta toppar ligger i Jotunheimen, och är Galdhöpiggen samt Glittertind , vilken som är högst beror på snö/is läget då Glittertind är en glaciärtopp. Enklast att utgå ifrån är Spiterstulen, som ligger mitt emellan båda toppmassiven. Båda är enkla att bestiga, mestadels små brant bergstrekking, så det är inga problem. Men givetviss behövs sunt "bergbestigar" förnuft, väder och vind kan ju alltid växla rejält på höjder.
lycka till/
Mathias
 
Jag har varit upp på Galdhöpiggen 2 ggr och det är en ganska så enkel vandring upp.

Enklast är att parkera bilen och bo vid Spiterstulen som är en välutrustad fjällanläggning. Från Spiterstulen går det en markerad led (rösad) ända upp till toppen och stigningen är 1 360 m.

Karta behövs inte och det är mängder med folk varje dag som gör denna vandring - följ strömmen bara.

Det behövs ingen klätterutrustning och ingen glaciär att korsa heller. Däremot rekommenderar jag starkt knähöga snödamasker, eftersom det bitvis ligger snö året runt. Så uppåt toppen får du räkna med att pulsa lite i snön.

På toppen finns en liten stuga som oftast är bemannad, där går det att köpa kaffe och skriva in sig i gästboken.

Enligt kartan skall det ta ca 4 tim upp och 2 tim ner, men detta skall du ta med en nypa salt. I Norge är det lite prestige att bestiga Galdhöpiggen på kortast möjliga tid och har så varit sedan sent 1800-tal. Rekordet upp är satt av en hurtig norrman på 1 tim och 4 min. Det bör påpekas att det var en elitidrottare.

Jag tycker du ska räkna med ca 5-6 tim upp och ca 2.5-3 tim ned. Men är du vältränad så går det givetvis fortare. Ett tips är att starta i tid och ej senare än lunchtid. Det är bra att ha tiden på sin sida om vädret skulle bli dåligt. Det blir mörkt väldigt fort på berget och det är inte så kul att strubbla sig ner med pannlampa (jag vet). Runt 23:00 är det nästan becksvart, trots att det är mitt i sommaren - juli.

Det går alldeles utmärkt att vandra upp i shorts, men ta med en vindtät jacka och byxor samt en varm tröja.

Ha en go tur!

/Roger
 
Til Jotunheimen tar det ca 4 timer med buss fra Oslo. Busstider finner du på http://www.nor-way.no Du skal ta buss til Fagernes/Beitostølen

Enkleste innfallsport er Beitostølen/Bygdin/Gjendesheim

Alternativt er tog til Otta. Bytte til buss til Lom. Buss Lom - Spiterstulen.

Du finner mye informasjon på http://www.turistforeningen.no

Et bra alternativ er Rodane, der du tar tog til Hjerkinn. Retur fra Mysusæter, og buss derfra til Otta. Rondane har mange også flere fine topper (Rondeslottet etc), og er også et bra turområde.

Skal du bo på stuger bør du bli medlem av DNT. Da får du rabatt, og sparer raskt inn medlemsskapet.

God tur.
 
Vandring i Sør-Norge

Fra http://www.dntoa.no kan få tilsendt et program "Fjellferie sommer 2004". Der finner du alt om ruter, priser, transport, karter o.s.v.
DNT-buss fra Oslo til Gjendesheim koster 200 kroner. Det er den enkleste, raskeste og billigste måte å komme til Jotunheimen på. STF-medlemmer betaler det samme som DNT-medlemmer for losji, mat o.s.v.
Vil du til Nord-Norge, gå til http://www.narvikfjell.no
God tur og velkommen til Norge ! Hilsen S.R. Oslo
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ensamsjäl Norges skog och vildmark för ensamcamping Fjällvandring 22
emil. Norges Sarek...vart då? Fjällvandring 12
Svartkjelen Stetind - Norges Nationalfjäll Fjällvandring 0
camoscio Gränsens högsta punkt? Fjällvandring 3
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Unnah Högsta punkten i Sverige Fjällvandring 5
andjoh88 Nikkaluokta till kebnekaise högsta punkt Fjällvandring 3
Julius Kramer Bestigning av Hvannadalshnúkur (Islands högsta)? Fjällvandring 1
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
Weranda Sveriges högsta vattenfall?? Fjällvandring 4
Setter Högsta topparna i Sverige Fjällvandring 4
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
bombuspolaris Kända berg eller vy? Fjällvandring 4
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
Fjällvinden Berg eller fjäll ??? Fjällvandring 7
tomhylsan Berg i VW annons? Fjällvandring 6
bergtagen.skogstok Berg under trädgränsen! Fjällvandring 16
bergtagen.skogstok Ny detektivtråd: Vilket berg är detta? Fjällvandring 5
bergtagen.skogstok Vilket berg är det här? Fjällvandring 14
rockåtta Föredrag med Jack Berg Fjällvandring 0
Ayreon repfria berg Fjällvandring 4
donga Berg över 2000 meter i Sverige? Fjällvandring 3
björner Kulle, berg eller fjäll? Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.