Meindl kängor

Jag ska köpa mig ett par kängor för dagspromenader och fjällvandring. Är helt nybörjare när det gäller vandring i fjällen och vad man bör tänka på. Därför behöver jag lite tips. Har läst en del om olika märken och modeller och undrar vad ni tycker om Meindl kängor och om ni har andra rekommendationer?

När det gäller Meindl med GoreTex material så läser man ofta att dom har gått sönder relativt snabbt. Är det ett problem med just Meindl skor eller ett allmänt GoreTex problem? Åt andra sidan har jag läst att just Meindl skor ska vara otroligt sköna. Har varit inne på Island-modellen. Ska prova några kängor ikväll. Här även funderad på att köpa dem via nätet för att få ett bättre pris. Kan det bli problem vid reklamationer?

Hittils har jag använd mina 14 år gamla (och hela!!!!) Timberland waterproof kängor. Helt otrolig kvalitet. Är dock osäkert om man kommer trivas med dom flera dagar i rad? Dom är ju inte fodrade och dessutom kan jag ibland känna att dom trycka på benet efter några timmar. Någon som har vandrad i Timberlands (kanske även samma modell) förut?

Några synpunkter och tips?

/Nettchen
 
Jag ska köpa mig ett par kängor för dagspromenader och fjällvandring. Är helt nybörjare när det gäller vandring i fjällen och vad man bör tänka på. Därför behöver jag lite tips. Har läst en del om olika märken och modeller och undrar vad ni tycker om Meindl kängor och om ni har andra rekommendationer?

När det gäller Meindl med GoreTex material så läser man ofta att dom har gått sönder relativt snabbt. Är det ett problem med just Meindl skor eller ett allmänt GoreTex problem? Åt andra sidan har jag läst att just Meindl skor ska vara otroligt sköna. Har varit inne på Island-modellen. Ska prova några kängor ikväll. Här även funderad på att köpa dem via nätet för att få ett bättre pris. Kan det bli problem vid reklamationer?

Hittils har jag använd mina 14 år gamla (och hela!!!!) Timberland waterproof kängor. Helt otrolig kvalitet. Är dock osäkert om man kommer trivas med dom flera dagar i rad? Dom är ju inte fodrade och dessutom kan jag ibland känna att dom trycka på benet efter några timmar. Någon som har vandrad i Timberlands (kanske även samma modell) förut?

Några synpunkter och tips?

/Nettchen

Meindl Island är världens mest köpta vandringssko...så om de passar är det nog rätt val.


peter
 
köpte mina Meindl Island pro kängor år 2000 och bytte ut dom i höstas och jag har nästan använd dom dagligen dom senaste åren

så för mig har dom fungerat helt perfekt
 
Är inne på mitt tredje par Meindl och är jättenöjd. För mig är det sulan som slits ut först (4-5 år) och när den är slut så brukar även överdelen vara nära behov av utbyte. Går mycket asfalt och grusväg - 1 tim per dag 7-8 mån per år.

Provade ett par Merell mellan för att spara lite pengar men de var katastrof för mina fötter. Ovanlädret var för styvt och veckade sig när den mjuka sulan fjädrade. Resultatet blev att fötterna blev blå på ovansidan av att bli nypta hela tiden. Både butiken och generalagenten vägrade att inse problemet så jag fick ge bort dom till en kompis som sen slängde dom...
 
Skönt att läsa att det även finns nöjda Meindl-kunder.

Ska då kanske satsa på ett par Island pro? Något måste ju vara bra med dom om det är den mest köpta modellen...

Utslitning efter ett par år flitigt användning är ju inget konstigt heller. Alla skor kan inte vara lika bra som mina Timberlands ;-)

Nettchen
 

avslutad210712

Gäst
Mina Meindl Borneo är inne på sitt tolfte år som vinterkängor. Inte GoreTex utan helskinn och jag håller med om att kvaliten är under all kritik. Var tvungen att byta slitgummit på klacken för en månad sedan. Visserligen det enda jag har gjort med dem men nog borde de väl hålla längre än så.
 
Passar på att gå emot strömmen. Visst är Meindl bra, men inte tillräckligt bra för att matcha den dyra prislappen. Det finns andra som är mer prisvärda. HanWag till exempel. Bättre och inte lika dyra.

"In my humble opinion" är Meindl överreklamerade, tycker jag efter tre par. Nästa gång blir det HanWag har jag bestämt efter alldeles för många blöta dagar i Meindlkängor...
 
När det gäller Meindl med GoreTex material så läser man ofta att dom har gått sönder relativt snabbt.

Har haft mina sen -93, och de är fortfarande OK. Min sambos blev otäta efter 5-6 år, det visade sig att hon hade nött hål på fodret rakt ovanför stortånaglarna...

Är det ett problem med just Meindl skor eller ett allmänt GoreTex problem?
Det är nog ett allmänt problem. Har man en sko där tätheten sitter i ett homogent material, som på en lundhagskänga, då brister ju inte skon i täthet förrän själva materialet brister. Gore-texskiktet är trots allt rätt tunt, jämfört med skons ytterskikt.

... Åt andra sidan har jag läst att just Meindl skor ska vara otroligt sköna.
Kan inte annat än hålla med, även om skillnaden "nu för tiden" inte alltid är så stor längre. Första gången jag provade Meindl kändes det som om det var en känga jag frivilligt skulle kunna tänka mig att välja för en joggingtur...

... Har även funderad på att köpa dem via nätet för att få ett bättre pris. Kan det bli problem vid reklamationer?
Beror väl mer på var du köper ifrån än vad du köper. Reklamation på postordergrejer innebär ju alltid ett visst stök, även om det finns företag som sköter det också snyggt.

Någon som har vandrad i Timberlands?
Inte själv, men en av kompisarna gjorde det en gång. Det funkade OK, men hur mycket hon än smorde så blev de aldrig lika motståndskraftiga mot väta som de "riktiga" kängorna.

Några synpunkter och tips?

En del av Meindls kängor har ngt de kallar för "Memory Foam System", och det beter sig lite annorlunda än vanliga vadderingar. Det sjunker ihop mer under användning så det kan vara svårare att få storleken rätt.
 
Passar på att gå emot strömmen. Visst är Meindl bra, men inte tillräckligt bra för att matcha den dyra prislappen. Det finns andra som är mer prisvärda. HanWag till exempel. Bättre och inte lika dyra.

"In my humble opinion" är Meindl överreklamerade, tycker jag efter tre par. Nästa gång blir det HanWag har jag bestämt efter alldeles för många blöta dagar i Meindlkängor...

Har också hört att Hanwag ska vara bra.

Man ska nog inte läsa för mycket, man blir bara mer förvirrad. Ska ge mig ut nu till närmaste Naturkompaniet och bara prova några olika modeller och märken. Hoppas att jag kan få tag i kunnig personal också.
 
Mina Meindl Island Pro var färdiga, började läka, efter 6 år lite drygt. Jag hade dem som vinterskor och på jakt, fiske och vandring. Den stora nackdelen tyckte jag var att de i princip inte går att få torra när man är ute om man blöter ner sig. Annars var de väldigt sköna. Jag köpte ett par nya faktiskt men de satt inte alls lika bra som mina gamla så jag bytte till Lundhags Synchro som jag är mycket nöjd med. Jag hade ett helsike då jag slängde i ett par formgjutna sulor i dem som blev för mycket friktion mot foten = hemska skavsår. Nu har jag många mil i dem och kanske 14 dagar med 30+ kg på ryggen och de funkar kanon - med originalsulorna :) Blöter man ner sig är det bara att tömma ur och byta strumpor och köra vidare. Meindl förblir blöta - och tunga - pga fodret. Fast det där har skrivits 1000 ggr här angående GTex vs icke-GTex-kängor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gregorius Förväntat livslängd på Meindl-kängor Kläder 10
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Henke_P Behandla Meindl kängor? Kläder 1
hulth Nya kängor! Meindl Glockner? Kläder 5
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
xochitl Bestard eller Meindl-kängor? Kläder 5
klyka I ett par knirrande, knarrande Meindl kängor... Kläder 4
RangerJoey Modifiera Meindl kängor Kläder 2
lami Vård av kängor - Meindl Island Pro Kläder 8
emmzan Kängor-McKinley, Meindl, Garmont Kläder 2
sanoj Kängor? Meindl, Rockport, Lundhags??? Kläder 8
Köpa Meindl kängor? Kläder 3
jrosberg Meindl kängor på Svalbard? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
JMel Krympande Meindl Kläder 22
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
bertilstenfeldt Aldrig mer Meindl Kläder 21
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Henkes Meindl Elbrus Pro Kläder 0
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
Elvah Meindl Dovre Extreme - behandling mm Kläder 6
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
karlalbertfrej Stegjärn till Meindl Super Perfekt Kläder 0
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
Smogz Lästa ut Meindl Nepal Pro Kläder 0
lidde Spruckna Meindl dovre extrem Kläder 0
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
nyvaken Skovård Meindl Kläder 2
brillone Meindl Jersey Pro Kläder 1
mxsr Meindl Engadin Kläder 2
Kvarnträsk Meindl Taiga - hur ser de ut inuti? Kläder 9
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
perb001 Meindl fel sula?? Kläder 8
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
Oskar R. Meindl Borneo vs. Haglöfs Forest Kläder 0
dom_runner Meindl Island Pro? Kläder 11
Mathias PHS Skötselråd Meindl Island Profession Kläder 1
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.