Meindl kängor

recension

Konstig att det inte finns någon utförlig recension här på utsidan av Meindl Island.

Jag vill veta lite mer om hur deras "Memory Foam System" upplevs i verkliga livet.

Är det "för" varmt?
Blir det "för" mjukt?
OSV

Är det någon stor skillnad på
Meindl Island pro & Meindl Island? Fast det kanske bara säljs pro numera.

Kollar man på bilderna av kängan på Addnature & Naturkompaniet ser det inte ut till att vara samma känga. Den på naturkompaniet ser ut som den har en mer "ruggad" yta finns det två olika eller är det en "fotomiss"

MVH
zzeezz
 
svårt att välja

Tack Tack

Konstigt jag kollade in recensionsbanken men fick inte upp något på Meindl island.

Har ett par Lundhags prof.. high. står och väljer för att köpa nya kängor.

Jag älskar mina Lundhags jag blir riktigt varm om fötterna när jag går och misstänker att det blir för varmt med fodrade kängor.
samtidigt som jag tror passformen är bättre i ett par Meindl
Kollat in ett par Lundhags Syncro Mid Boot.

måste gå och prova snart...

Tack ännu en gång

zzeezz

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2140

Finns en del recensioner här och åtminstonde en berör MSF ganska ingående.

Angående skillnaderna mellan Addnatures och Naturkompaniets bilder så är det nog bara just fototekniskt.
 
4 år av torra fötter!=)

är inne på 4:e året med mina Meindl Island Pro. Fungerar klockrent. Det enda som du kan tänka på är att dom inte är så jätte höga. Så ska du bära väldigt tung packning så kanske du skulle gå på en något högre känga. För mig har dom fungerat jätte bra!
 
Jag har själv haft island pro och har nu vaakum. Har dessutom gått runt med flera kompisar som har testat och köpt nya kängor (en köpte oxå vaakum och en annan köpte HangWag). Tycker att det finns flera modeller som är riktigt bra, det VIGTIGASTE ÄR ATT DOM SITTER RÄTT PÅ FOTEN! Det kanske inte maindel gör på dig. Jag tror att dom flesta fodrade kängor är väldigt svåra att få torra efter att dom väl blivit blöta, problemet för mig är att jag inte tycker att Lundhags är bekväma nog. Man måste, oftast, gå in dom ganska länge och dessutom inför varje säsong, om man inte använder dem året runt.

Men var inte rädd för att testa andra modeller oxå! Köp det som känns skönast redan från början!!! då är chansen att de är sköna i längden oxå.

Andra saker att kolla på är ifall de har gummi över tårna, för det tycker jag är viktigt för hållbarheten.

Har själv ingen goretex längre, men ibland önskade jag att jag hade det. Men de går ju sönder efter några säsonger, och då har du en sko som varken är vattentät eller 'andas' lika bra som om du hade haft utan gore tex.

Lycka till!
 
Skitbra

Har haft mina Island Pro sen 2000. Dem är kanon. Har även haft ett par performance som också var jävligt fina. En kompis köpte Crispi, han var nöjd som tusan. Vet inte hur det är med kvaliteten dock, det är ju italienska grejer...

Men det går lika bra med Sarek Millennium!
 
Meindl Island är världens mest köpta vandringssko...så om de passar är det nog rätt val.


peter

Jag har ingen egen erfarenhet av Meindl så där kan jag inte uttrycka någon åsikt. Men att det skulle vara världens mest köpta vandringssko...
Det må hända men det vill jag gärna se innan jag tror på den faktan.
Samtidigt betyder ju faktiskt inte det, att det är ett bra märke.
Har man läst åsikter på "utsidan" så anser ganska många att deras Meindel skor/kängor inte är något att ha.
//Peter
 
Hallå eller!!

Meindl Island Pro är dom absolut bäst kängor eller om man så vill below 3500meters altitude footwear som jag någonsin upplevt till det priset. Mer prisvärd vandrings och alldaglig fotkompis finns ju inte. Jag menar 2700;- för en så fantastisk fotkärlek är ju peanuts. Gore Tex fantastiska förmåga att hålla vatten ute o sen en sån utsökt vandringskänsla. Finns inte en konkurrent på marknaden som är lika bra för dom nyss beskrivna förhållandena. Sett till pris, hållfasthet och vikt!!!!! Vem kan gå i upp till 40 km på en dag i nån annan känga utan att uppleva fotsvett o sen hävda att dom minsann var snustorra nästa dag p g a att dom inte hade det på www.utsidan förhatliga Gore Tex membranet?? Give it to me!! Finns inte! Och om det finns så är jag gärna på till nästa vandring så vi kan jämföra :)

Hojs,
Engel
 
För att svara mig själv så gäller mitt föregående inlägg alltså bara kängor. Inte kläder i övrigt för där finns massor av alternativ .......... eller ja....... e vent möjligtvis för det extrema eller kolla Mammuts kollektion. För vanligt skog o mark bruk så är ju samtliga nyss nämnda material knappast ens värda att ha i åtanke. Overkill to say the least! KM har ju en massa bra för det plus många andra! Men som sagt vad det gäller kängor för nyss nämnda prislapp så är ju Meindl det självklara valet enligt min åsikt.

Vandra väl!
/A
 
Hallå eller!!

Meindl Island Pro är dom absolut bäst kängor eller om man så vill below 3500meters altitude footwear som jag någonsin upplevt till det priset. Mer prisvärd vandrings och alldaglig fotkompis finns ju inte. Jag menar 2700;- för en så fantastisk fotkärlek är ju peanuts. Gore Tex fantastiska förmåga att hålla vatten ute o sen en sån utsökt vandringskänsla. Finns inte en konkurrent på marknaden som är lika bra för dom nyss beskrivna förhållandena. Sett till pris, hållfasthet och vikt!!!!! Vem kan gå i upp till 40 km på en dag i nån annan känga utan att uppleva fotsvett o sen hävda att dom minsann var snustorra nästa dag p g a att dom inte hade det på www.utsidan förhatliga Gore Tex membranet?? Give it to me!! Finns inte! Och om det finns så är jag gärna på till nästa vandring så vi kan jämföra :)

Hojs,
Engel

Extremister kommenterar jag inte!
//Peter
 
När man läser om dagens Meindl Island är det en vidareutveckling av skon som kom 1990.
En del skriver att de har haft sin sko i 8 år frågan är då vilken modell det är de menar.

Klart är ju om en tillverkare gör en förbättrad modell så säljs den gamla lång tid efteråt.

Så skillnaden mellan den nya och gamla modellen kanske är större än vad man tror.

Om det är en av världens mest sålda modeller så kan den inte vara så ursel som en del påstår att den är, i så fall borde man kunna läsa i olika friluftstidningar om alla de klagomål som finns på skon.

Klart att det finns bättre kängor annars vore allas fötter likadana.
en del kängor passar några andra passar inte alls.

Frågan är om kvaliten är bra?
Om det blir för varmt med det nya Memory-foam systemet?
Om de läcker in mycket vatten?
Om man får ont i tårna pga att man slår i stenar?

osv

zzeezz



Apselut, kanske beror på att de vet att nu för tiden finns bättre och vill låtsas vara finsmakare/medvetna konsumenter.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gregorius Förväntat livslängd på Meindl-kängor Kläder 10
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Henke_P Behandla Meindl kängor? Kläder 1
hulth Nya kängor! Meindl Glockner? Kläder 5
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
xochitl Bestard eller Meindl-kängor? Kläder 5
klyka I ett par knirrande, knarrande Meindl kängor... Kläder 4
RangerJoey Modifiera Meindl kängor Kläder 2
lami Vård av kängor - Meindl Island Pro Kläder 8
emmzan Kängor-McKinley, Meindl, Garmont Kläder 2
sanoj Kängor? Meindl, Rockport, Lundhags??? Kläder 8
Köpa Meindl kängor? Kläder 3
jrosberg Meindl kängor på Svalbard? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
JMel Krympande Meindl Kläder 22
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
bertilstenfeldt Aldrig mer Meindl Kläder 21
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Henkes Meindl Elbrus Pro Kläder 0
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
Elvah Meindl Dovre Extreme - behandling mm Kläder 6
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
karlalbertfrej Stegjärn till Meindl Super Perfekt Kläder 0
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
Smogz Lästa ut Meindl Nepal Pro Kläder 0
lidde Spruckna Meindl dovre extrem Kläder 0
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
nyvaken Skovård Meindl Kläder 2
brillone Meindl Jersey Pro Kläder 1
mxsr Meindl Engadin Kläder 2
Kvarnträsk Meindl Taiga - hur ser de ut inuti? Kläder 9
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
perb001 Meindl fel sula?? Kläder 8
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
Oskar R. Meindl Borneo vs. Haglöfs Forest Kläder 0
dom_runner Meindl Island Pro? Kläder 11
Mathias PHS Skötselråd Meindl Island Profession Kläder 1
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.