Meindl kängor

Hallå eller!!

Meindl Island Pro är dom absolut bäst kängor eller om man så vill below 3500meters altitude footwear som jag någonsin upplevt till det priset. Mer prisvärd vandrings och alldaglig fotkompis finns ju inte. Jag menar 2700;- för en så fantastisk fotkärlek är ju peanuts. Gore Tex fantastiska förmåga att hålla vatten ute o sen en sån utsökt vandringskänsla. Finns inte en konkurrent på marknaden som är lika bra för dom nyss beskrivna förhållandena. Sett till pris, hållfasthet och vikt!!!!! Vem kan gå i upp till 40 km på en dag i nån annan känga utan att uppleva fotsvett o sen hävda att dom minsann var snustorra nästa dag p g a att dom inte hade det på www.utsidan förhatliga Gore Tex membranet?? Give it to me!! Finns inte! Och om det finns så är jag gärna på till nästa vandring så vi kan jämföra :)

Hojs,
Engel

Hur många andra märken och modeller har du erfarenhet av? Det låter ju som du bara har erfarenhet av det mycket begränsade utbud av kängor som säljs i Sverige. Och har du verkligen betalat 2700 kr för dem så var det onödigt dyra jordnötter.
 
Hur många andra märken och modeller har du erfarenhet av? Det låter ju som du bara har erfarenhet av det mycket begränsade utbud av kängor som säljs i Sverige. Och har du verkligen betalat 2700 kr för dem så var det onödigt dyra jordnötter.

Jag håller helt med om att det skulle varit svindyra jordnötter. Jag betalte anno 2005 2695;- för ett par dylika Meindl kängor på Intersport här i Trollhättan! Jag log inte mycket vid själva betalningstillfället det kan jag skriva under på. Däremot så har jag smålett varje gång jag använt kängorna för att de passar mina fötter så in i norden bra. Men ärligt talat. 2700:- är ju inte mer än en fredagkväll på stan. Stanna hemma en kväll o köp sen riktigt goa kängor!!

Mitt problem är kanske att jag inte har nåt annat att direkt jämföra med. Jag hittade dessa kängor efter att i 3 år ha jobbat dag ut och dag in, sommar som vinter, i Normarks gummistövlar, Dessa var det som gällde när jag arbetade som skogshuggare. När jag sen provade Meindl Isdland Pro så var det som guds gåva till mänskligheten. Jag kanske är diskad p g a det? Vad vet jag? Hur som helst så är det ändå ett par sjutusan till bra skodon! BASTA!!

Skulle nog annars kolla på Scrapa eller Koflach! Bra gerejer för de med mer extrema krav. Millet har ju ett par riktigt bra modeller åxå. Ingen personlig erfarenhet dock!!

Hojs!
 
Hmmm. ...Scrapa vad är det? Scarpa menar jag ju! Sorry! Fortfarande ingen egen erfarenhet dock men många kompisar i Europa gillar dom!

/Anders
 
Det görs allt fler fodrade kängor utan vattentätt membran, är det ordentliga läderkängor så är det inget problem att få dem vattentäta utan membran. ca 1/3 av Meindls modeller är nu utan membran, flera modeller kan man välja om man vill ha med med eller utan membran. Norska Varg, med modeller som Varg Isogaisa
& Varg Rastegaisa har ju också mycket bra rykte.
 
Hallå eller!!

Meindl Island Pro är dom absolut bäst kängor eller om man så vill below 3500meters altitude footwear som jag någonsin upplevt till det priset. Mer prisvärd vandrings och alldaglig fotkompis finns ju inte. Jag menar 2700;- för en så fantastisk fotkärlek är ju peanuts. Gore Tex fantastiska förmåga att hålla vatten ute o sen en sån utsökt vandringskänsla. Finns inte en konkurrent på marknaden som är lika bra för dom nyss beskrivna förhållandena. Sett till pris, hållfasthet och vikt!!!!! Vem kan gå i upp till 40 km på en dag i nån annan känga utan att uppleva fotsvett o sen hävda att dom minsann var snustorra nästa dag p g a att dom inte hade det på www.utsidan förhatliga Gore Tex membranet?? Give it to me!! Finns inte! Och om det finns så är jag gärna på till nästa vandring så vi kan jämföra :)

Hojs,
Engel

Tja, jag brukar hitta på dumheter, gick från Malmköping till Eskilstuna i början efter sörmlandsleden sedan efter mindre skogsvägar, längd mellan 50-60 km, tid strax under 11 timmar, Kängor Riverland (samma som Everest nu) ingen fotsvett eller andra problem trotts "skitskor" kostade typ 199 kr på rea. Visst glömde att sägga att jag hade samma packning som för att vara ute en vecka på ryggen...

En annan dumhet, jag gick från Slite på Gotland till Kneipbyn via Visby i ett par Merell sandaler jag köpt för 149 kr... Sulorna slet jag inte ut det var remmarna som gick åt h*!
Det var en del av semestern jag vandrade runt på Gotland, startade i Visby och gick norrut efter kusten, nu har jag bara södra halvan av ön kvar!!!

Värsta/dyraste skorna är inte alltid det bästa har jag lärt mig.
Trivs du i skorna, får du inte skoskav, stödjer de dig i knagglig mark?
Innan du ger dig ut på 1-2 veckors vandring MÅSTE du ha testat skorna och kommit överens med dom på hemma plan!
 
Gillar Crispi

Hustrun och jag köpte våra kängor samtidigt för 6-7 år sedan. Hon valde Meindl och jag Crispi (mest för att de passade min konstiga fotanatomi bäst). Efter många längre och kortare vandringar i olika miljöer och veckovis användning noterar jag att mina Crispi fortfarande är nästan som nya medan Meindl börjar bli mjukt i lädret och inte är helt vattentäta.

Ja tror att Meindl upplevs som sköna av många (inkl. hustrun) för att lädret är mjukare och de inte är så tunga. Crispi påminner mer om dykarskor:), vilket jag uppskattar för att det blir stadigt. Se min recension.
 
Mina Meindl blev lite för mjuka vid blöta sista åren men då hade jag ev. slarvat med vax. Oavsett GTex eller inte så bör man undvika fett mer än 1-2 ggr per år om man inte vill ha en mjukare känga. Det var tips från Lundhags om just att köra med fett max 1 gång per år och sen flytande eller hårdvax hur mycket som helst eller efter behov. Mina Lundhags är extremt vattenavstötande nu men samtidigt tycker jag att jag blir mindre fuktig om fötterna inifrån än i mina gamla Meindl.
 
Problematiskt detta med kängor...
Man kan läsa hur många tips som helst, det finns massor av sågningar av fodrade membrankängor, vissa märken höjs till skyarna, Meindl klankas det ofta ner på (för dyra, för dålig hållbarhet etc).
Sen vandrar man runt i butikerna och provar prisade kängor till förbannelse, den ena oskönare än den andra. Och det visar sig att den enda som passar på båda fötter är en Meindl, en dyr sådan, med gtx och MFS...
Alla rekommendationer är tämligen värdelösa när det i slutändan handlar om vilka kängor som passar till våra så olika fötter.

Hur som, efter en säsong med Meindl vakuum gtx så är jag nöjd. Visst, de kostade en slant, å andra sidan har jag aldrig fått skavsår av dem, de sitter bra på fötterna och håller vattnet ute. Sen får man väl se hur länge de håller.
 
Utbudet i Sverige är frustrerande... I Alpländerna har man erfarenhet av kängor på ett något annorlunda sätt. Jag inhandlade kängor i Tyskland. Hade "bestämt" mig för Island Pro, men testade ett antal andra märken utöver dessa. Ångrar lite fortfarande att jag inte köpte en modell av Scarpa (tror att det var Escape, men det var ett tag sen), som kändes som att ha tofflor på sig. Jag skulle vandra i Alperna, så jag trodde att jag behövde extra stabilitet, men jag vet inte om det var rätt beslut i efterhand. Har inte gått med stegjärn öht.

Nu blev det Hanwag Alaska GTXi stället. Funkat kalas i mer än 5 år, i alla möjliga situationer! Den modellen kändes hårdare/styvare än Scarpan, men inte lika styv som Island Pro. Jag tror det blev en bra kompromiss av stabilitet och komfort, och jag ångrar inte köpet (förutom att jag är nyfiken på hur Scarpa kängorna hade pallat).

Skoval beror ju inte av försäljningssiffror, utan av passform till dina fötter och användningsområde (och budget). Seriösa skoförsäljare (i Tyskland i alla fall) har ofta ett litet "terräng" område uppbyggt, så man kan känna hur kängorna sitter i uppförs- och nerförs-lut.

Det är som vanligt en kompromiss, lätt och smidigt mot stabilitet och hållbarhet osv osv. Testa, och lyssna vad dina fötter säger, inte vad andra säger.
 
Tror jag har bestämt mig...

Oj, vad många inlägg. Verkar vara ett populärt ämne.

När jag gick till Naturkompaniet och provade Meindl Island Pro så var jag inte helt såld från början. Fick prova likvärdiga modeller av andra märken och helt andra typer som Lundhags. Det blir nog en Hanwag Alaska. Vilka sköna kängor!!! Som tofflor. Och lite billigare dessutom!

Jag tror också att man ska ta det som känns bäst från början. Sen får man se hur det håller och duger i terängen. Har ju alltid mina timberlands att gå tillbaka till. Har hållit i 14 år! Kan fortfarande inte fatta det! Ibland blir man bara förvirrad om man läser för mycket på forum. Bäst att läsa lite och sen gör sina egna erfarenheter.

Tack för alla inlägg och tips.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gregorius Förväntat livslängd på Meindl-kängor Kläder 10
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Henke_P Behandla Meindl kängor? Kläder 1
hulth Nya kängor! Meindl Glockner? Kläder 5
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
xochitl Bestard eller Meindl-kängor? Kläder 5
klyka I ett par knirrande, knarrande Meindl kängor... Kläder 4
RangerJoey Modifiera Meindl kängor Kläder 2
lami Vård av kängor - Meindl Island Pro Kläder 8
emmzan Kängor-McKinley, Meindl, Garmont Kläder 2
sanoj Kängor? Meindl, Rockport, Lundhags??? Kläder 8
Köpa Meindl kängor? Kläder 3
jrosberg Meindl kängor på Svalbard? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
JMel Krympande Meindl Kläder 22
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
bertilstenfeldt Aldrig mer Meindl Kläder 21
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Henkes Meindl Elbrus Pro Kläder 0
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
Elvah Meindl Dovre Extreme - behandling mm Kläder 6
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
karlalbertfrej Stegjärn till Meindl Super Perfekt Kläder 0
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
Smogz Lästa ut Meindl Nepal Pro Kläder 0
lidde Spruckna Meindl dovre extrem Kläder 0
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
nyvaken Skovård Meindl Kläder 2
brillone Meindl Jersey Pro Kläder 1
mxsr Meindl Engadin Kläder 2
Kvarnträsk Meindl Taiga - hur ser de ut inuti? Kläder 9
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
perb001 Meindl fel sula?? Kläder 8
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
Oskar R. Meindl Borneo vs. Haglöfs Forest Kläder 0
dom_runner Meindl Island Pro? Kläder 11
Mathias PHS Skötselråd Meindl Island Profession Kläder 1
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.