Måste man ha kök/varm mat?

(...) Anledningen till att jag tvivlar är nämligen att den frukt och de grönsaker som du säger att du huvudsakligen lever av till största delen innehåller vatten (...)
Då tycker jag att du får specificera. Menar du vinbär eller banan, när du skriver "frukt"?
Menar du sallad och gurka, eller avocado (170 kcal/100 g) och svarta oliver (350 kcal/100 g), när du skriver "grönsaker"? Räknar du rotfrukter och baljväxter (som TS uttryckligen listar på sin matsedel) som "grönsaker" eller något annat? Vet du hur mycket olivolja TS har på sin sallad?

Man kan fylla sin tallrik med pasta med köttfärssås, eller rökt lax med avocadoröra. Det är inte givet, att kaloriinnehållet per viktenhet blir mindre i det senare fallet.

Några äpplen och bananer, ett par glas apelsinjuice, och en normalstor tjej är uppe i tjedjedelen av den dagens kaloriförbrukning. Man brukar faktiskt varna för övedrivet fruktätande vid bantning, dels för att det underhåller sockersuget, men fr a för att det är lätt att sätta i sig relativt stora volymer.

Jag har p g a vissa hälsoproblem fått experimentera en hel del, bl a med skippande av all mjölmat och andra snabba kolhydrater, och i årslånga perioder hållit en diet, som (bortsett från att jag gillar att laga maten) ligger nära TS: grönsaker, rotfrukter, baljväxter, frukt, (fet) fisk, fågelkött etc. Jag har mått väldigt bra, tränat och långluffat precis som vanligt, och hållit min vikt.
Med höjd andel fett (i form av matfett, nötter och frön) har jag uppenbart (eftersom jag inte gått ner i vikt) inte heller haft problem med att täcka upp för den ökade förbrukning, som uppstår under vanlig vandring.
 
Intressant ifrågasättande

Jag tycker det är sunt att du "tänker själv" och inte automatiskt gör på ett visst sätt bara för att "alla andra" tycker att du ska göra så. Om ingen ifrågasatte saker och ting skulle vi väl fortfarande tro att jorden är platt ;-)

Din fråga var "Någon som har tips på föda som man kan leva på utan kök?". -Mitt tips är Pemmican. Kan inte tänka mig något effektivare och nyttigare att ha som kost på en vandring. Krävs dock en del jobb med torkning och malning och annat, och bra råvaror är inte så billigt heller. Själv kommer jag att ta med ett kök till min årliga fjällvandring, men huvudsakligen för att koka vatten till kaffe och te. Kan också vara bra för att kunna värma vatten till en flaska att ha i sovsäcken om det skulle bli riktigt kallt någon natt. Om man vill spara bränslevikt på en lång vandring är ju ett litet vedkök perfekt (t.ex. mKettle som jag precis själv införskaffat).

Apropå ditt önskemål på temperatur på kaffe, att det ska vara "fesljummen" har jag en lösning på. Förvara en liten vattenflaska i sovsäcken över natten. Den borde ha en temperatur på ca 37 grader på morgonen. Perfekt för en "fesljummen" kopp?
 
Då tycker jag att du får specificera. Menar du vinbär eller banan, när du skriver "frukt"?
Jag länkade till en lång lista hos Paúlun, duger inte den som specifikation?

Jag vet att när jag har satt ihop matsedlar för vandring och verkligen satt mig och räknat på energiinnehållet så har jag haft svårt att komma upp i tillräckligt med energi. För vandring får man nog räkna med 3500-4500 kcal om dagen, det är ganska mycket. Särskilt om man ser mat som "ett onödigt ont".

Sen sa jag ju inte att det var problem med att frukt och grönsker inte innehåller tillräckligt med energi, jag sa att de innehåller mest vatten (vilket innebär att man måste äta rätt mycket för att få sig energin man behöver).

Tittar du på t.ex. pasta så motsvarar 100 g torrvikt över 390 kcal (det blir dessutom 300 g tillagat). Ska du komma upp i samma energimängd med din avocado så blir det 3 gånger så tungt. Det är inte direkt optimalt för vandring. Många brukar försöka hålla maten på strax under 1 kg om dagen, men det handlar ju då om torkad/frystorkad mat. Att släpa på 3 kg mat per dag... Nej tack.
 
Jag länkade till en lång lista hos Paúlun, duger inte den som specifikation?
Missförstånd. Jag skrev "specificera" med betydelsen: berätta, vilka grönsaker/frukt du syftar på, eftersom spännvidden är stor och alla bevisligen inte "består av mest vatten".
Sen sa jag ju inte att det var problem med att frukt och grönsker inte innehåller tillräckligt med energi, jag sa att de innehåller mest vatten (vilket innebär att man måste äta rätt mycket för att få sig energin man behöver).
Du ifrågasatte TS matsedel (och trovärdighet) till vardags, inte på vandring. Jag har i mitt svar försökt visa, att TS redovisade hemmakost, där det ju inte finns något "bära vatten"-problem, kan vara fullt rimlig, även om man är fysiskt aktiv. TS verkar fullt medveten om att den måste modifieras vid vandring, för att bli effektivare i förhållande till sin vikt. Tråden handlar ju just om hur detta kan göras, och om det kanske rentav går att göra utan att bära på ett kök.
Tittar du på t.ex. pasta så motsvarar 100 g torrvikt över 390 kcal (det blir dessutom 300 g tillagat). Ska du komma upp i samma energimängd med din avocado så blir det 3 gånger så tungt. Det är inte direkt optimalt för vandring.
Jag kan som sagt inte se att någon föreslagit avocado (eller andra färska grönsaker) på vandring. Däremot har det resonerats om bl a sojamjöl, kakaopulver (bägge 470 kcal/100 g), frön och nötter (6-700 kcal/100 g). Alltihop i detta avseende "bättre" än din pasta - och det redan innan man tar hänsyn till den bränslevikt, som åtgår vid kokning av den senare.
För vandring får man nog räkna med 3500-4500 kcal om dagen, det är ganska mycket.
Vem är "man", och vad för sorts vandring avses? Vet du TS kroppsvikt (50 eller 90 kg?), gångtempo, dagsetappernas planerade längd, höjdskillnader per dag etc? En tjej på 50 kilo som går i lugnt tempo i 5 timmar (dvs rätt länge om man räknar bort alla raster) bränner kring 1000 kcal extra utöver de 14-1600 hon behöver vid ett stillasittande liv.
Många brukar försöka hålla maten på strax under 1 kg om dagen...
Mitt eget standardkit för mat som skall bäras håller i snitt ca 600 kcal/100g. Jag är uppenbarligen mycket mindre och kanske också slöare än du, för jag klarar mig med ingen eller försumbar viktförlust på ca 400 g mat per dag, om jag "bara" vandrar. Men även om jag var så dramatiskt mycket tyngre, och/eller mina turer så extremt mycket mer krävande, att jag dagligen brände dina 3500-4500 kcal, skulle jag fortfarande inte få bära mer än 600-1100 g mat/dag.
Mitt stora problem skulle dock vara, hur jag skulle orka få i mig sådana mängder ;)...
...men det handlar ju då om torkad/frystorkad mat.
Självklart. Men detta gäller som sagt även TS egna förslag (och alla andra i tråden).
Att släpa på 3 kg mat per dag... Nej tack.
Det kommer TS inte att behöva - se ovan :)
 
En tjej på 50 kilo som går i lugnt tempo i 5 timmar (dvs rätt länge om man räknar bort alla raster) bränner kring 1000 kcal extra utöver de 14-1600 hon behöver vid ett stillasittande liv.

Jag vet att när jag räknade på siffror för en 45 kg scout så blev det rejält mycket högre. Tyvärr hittar jag inte det gamla dokumentet i mina gömmor.

2500 kcal om dygnet låter väldigt lite. Jag (som har tänkt ta mig ner från 75 till 65, är 173 lång) käkar just nu 2300 kcal om dygnet och går ner ungefär 1 kg i veckan. Då sitter jag vid ett skrivbord 8 timmar om dagen, den motion jag får är lunchpromenaden (utan packning) och totalt 40 minuters promenad (4x10 minuter) till/från pendeln.


Kanske ska tillägga att jag menar alltså inte att TS skulle ljuga om hur han äter, det jag menar är att (som de flesta som försökt går ner i vikt vet) vi människor är väldigt dåliga på att hålla reda på hur mycket vi äter eller dricker (vi är också dåliga på att hålla reda på hur lång tid det gått). Jag tror alltså att TS äter mer än han själv tror.
 
Senast ändrad:
Personligen gillar jag varm mat och bär kök. Dessutom tycker jag att det är kul med matlagning ute.

Detta hjälper dig tyvärr inte så mycket, ville bara säga lycka till med din vandring. Jag hoppas att du kan sålla lite bland alla förslag på hur du borde göra istället för att göra som du vill från början. Inte helt ovanligt på utsidan.

Du verkar vara mycket medveten om vad du äter och vad du behöver. Har du provat att söka på andra forum, det kanske finns mer på ev vandringsforum ute på det vida nätet.

Som sagt, lycka till till TS

//Per
 
Jag vet att när jag räknade på siffror för en 45 kg scout så blev det rejält mycket högre. Tyvärr hittar jag inte det gamla dokumentet i mina gömmor.

2500 kcal om dygnet låter väldigt lite. Jag (som har tänkt ta mig ner från 75 till 65, är 173 lång) käkar just nu 2300 kcal om dygnet och går ner ungefär 1 kg i veckan. Då sitter jag vid ett skrivbord 8 timmar om dagen, den motion jag får är lunchpromenaden (utan packning) och totalt 40 minuters promenad (4x10 minuter) till/från pendeln.


Kanske ska tillägga att jag menar alltså inte att TS skulle ljuga om hur han äter, det jag menar är att (som de flesta som försökt går ner i vikt vet) vi människor är väldigt dåliga på att hålla reda på hur mycket vi äter eller dricker (vi är också dåliga på att hålla reda på hur lång tid det gått). Jag tror alltså att TS äter mer än han själv tror.

Det är nog bra att komma ihåg att kvinnor och män är olika skapta. Kvinnor har lägre andel muskler av kroppsvikten och därmed följande lägre metabolism än män.

Det är därför inte överraskande att en genomsnittlig man behöver ett högre energiintag per dygn än en genomsnittlig kvinna. Ni kan alltså båda ha rätt i era uppskattningar av hur mycket energi ni behöver.

...TS har fått en del förslag på torra och energitäta varor. Jag lagar gärna god mat utomhus och har inget att tillföra i just den delen. Däremot är jag av åsikten att ett lätt fältkök bör medföras för att åtminstone kunna få fram varm dryck i en prekär situation...risk för nedkylning ska inte bagatelliseras på sommarfjället...

//J
 
Däremot är jag av åsikten att ett lätt fältkök bör medföras för att åtminstone kunna få fram varm dryck i en prekär situation...risk för nedkylning ska inte bagatelliseras på sommarfjället...

//J

en tanke om vi pratar säkerhet på fjället..borde inte den maten man har med kunna ätas kall i en nödsituation.. viss förbehandlad friluftsmat blir man magsjuk av om man inte koker ganska länge.. hemmatorkad mat kan man äta kall.. vilka färdigrätter kan man käka kalla utan att bli kass.. tänk om köket pajjar, har inte lust att bära på mat jag inte kan äta.
 
@ Nermander:
Jag har inget att invända emot de fakta du anför, jag bara undrar varför det blir så het debatt, inkl. ifrågasättande av TS trovärdighet, om sådant som TS inte har skrivit:
Jag tror att kakao is the way to go. Samt gryn, mjölkpulver, proteinpulver och torkat kött.
. Hur mycket av det du äter till vardags överlever en vecka i ryggsäck?
En eventuell blandning skulle kunna innehålla:
Kakao
Sojamjöl/proteinpulver
Havregryn
Krossade nötter
Ev. Mjölkpulver
jag sa att de /frukt och grönsaker/ innehåller mest vatten (vilket innebär att man måste äta rätt mycket för att få sig energin man behöver). (...) Ska du komma upp i samma energimängd /som pasta/ med din avocado så blir det 3 gånger så tungt. Det är inte direkt optimalt för vandring.
...och så vidare. Det är ju uppenbart att ni/vi pratar förbi varandra.
 
när jag räknade på siffror för en 45 kg scout så blev det rejält mycket högre. (...) 2500 kcal om dygnet låter väldigt lite. Jag (som har tänkt ta mig ner från 75 till 65, är 173 lång) käkar just nu 2300 kcal om dygnet och går ner ungefär 1 kg i veckan. (...)
Om vad som är "normal" kaloriförbrukning behöver vi inte strida, det är som sagt helt beroende på omständigheter, kroppsvikt, muskelmassa, ålder och antagligen i viss mån gener. Var scouten en snabbväxande tonårskille, så förstår jag att du inte fick ihop det ;).
Eftersom du inte verkar tro mig heller, så får jag berätta, att jag, av en tråkig anledning, råkar ha bra koll på mitt eget grundbehov: under månadslånga perioder i mitt liv har jag inte kunnat äta vanlig föda och fått leva på näringslösning. Dygnsransonen beräknades först så att jag skulle få i mig 2000 kcal/dygn - men av den mängden gick jag obetydligt, men systematiskt varje gång, upp i vikt. OBS att jag inte låg i någon sjuksäng, utan levde som vanligt, gympade och sprang någon halvmil ett par gånger i veckan. Först när dygnsransonen ställts på 1700 kcal, höll jag min vikt konstant.
För att från den nivån gå ner 1 kg/vecka, skulle jag inte få äta högst 700 kcal/dag, vilket ju skulle vara rätt destruktivt.
jag menar alltså inte att TS skulle ljuga om hur han äter (...) vi människor är väldigt dåliga på att hålla reda på hur mycket vi äter eller dricker (...). Jag tror alltså att TS äter mer än han själv tror.
Hmm... jag kanske har missat något (eftersom jag inte brytt mig om TS kön), men hur vet du att TS är en han (hoppas du har hjärtligt roligt åt oss bägge, när du läser detta, alaskaa!)?Jag har en känsla av att du utgått från ett motsvarande "överskott" av antaganden när du läst vad hen skrivit i tråden ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
såg Vilket kök har status Bushcraftkök Friluftsmat 24
Dan B Militär kök. Friluftsmat 11
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
oskarlin Antal kök för sex personer? Friluftsmat 4
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Janbanan9 Vilket kök! Friluftsmat 2
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7
KAP-kök Friluftsmat 4
realout Nytt kök från Realout Friluftsmat 4
trangia kök Friluftsmat 7
KAP Kök Friluftsmat 2
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.