Måste man ha kök/varm mat?

Nötter o frön är oftast torkade för bättre hållbarhet, även de brukar smaka vida bättre med lite rostning. Så det bidde inte ens en tumme.
 
Den del jag syftade mest på var avsnitt 6.2 där författarna lägger fram teorin om att att det var när människan gick över till lagad mat som vi fick ett evolutionsmässigt försprång mot andra primater.

Hade vi inte lärt oss laga mat hade vi alltså fortfarande varit på samma nivå som chimpanserna.

Anledningen är att lagad mat är mycket lättare att tillgodogöra sig näringen från. När människan började använda elden för att tillaga maten behövde vi inte längre använda all tillgänglig vaken tid till att samla mat och äta, vi kunde börja umgås, filosofera, uppfinna etc. Dessutom innebär lagad mat att småbarn enklare kan tillgodogöra sig maten och alltså utvecklas barnen fortare eftersom de får mer näring.


Nu är det såklart inte så att tillagad mat måste vara varm, den kan såklart även ätas kall.
 
PS/OT om den länkade texten:

Det urval livsmedel, som skall "bevisa" att det inte är möjligt att leva på rå kost i modern tid, verkar tillrättalagt för att bevisa vad som skaulle bevisas - det innehåller bara magert kött, frukt och grönsaker, allt mycket fattigt på fett och de två senare mycket rika på fiber. Med det urvalet är det självklart att komma fram till att man inte skulle orka sätta i sig tillräcklig mängd, och dessutom få i sig för mycket fiber.

Men deras "exempelkvinna" skulle bara behöva sätta i sig ca 300 g nötter och/eller frön för att täcka det antagna behovet av 2000 kcal/dag.
Inslag av animaliskt fett (utöver de orimligt antagna 2,6% av torrvikten) och rå fet fisk (rökt lax är det mest banala exemplet) skulle ju också förändra bilden radikalt (det skulle dessutom balansera övervikten av omega 6-fettsyror i de flesta nöt- och frösorterna till förmån för fiskens omega-3).

Det finns teorier om att ursprungsmänniskan huvudsakligen levt i strandkanter, där det gått att livnära sig på en blandad kost av musslor, räkor, småfisk, frön, nötter och frukt. Alltså i snitt betydligt energitätare, fiberfattigare och mer lättuggad kost än i författarnas antaganden, kanske inspirerade av jämförelsen med den långsamt köttuggande och bladätande shimpansen.
 
Den del jag syftade mest på var avsnitt 6.2 där författarna lägger fram teorin om att att det var när människan gick över till lagad mat som vi fick ett evolutionsmässigt försprång mot andra primater.

Hade vi inte lärt oss laga mat hade vi alltså fortfarande varit på samma nivå som chimpanserna.

Anledningen är att lagad mat är mycket lättare att tillgodogöra sig näringen från. När människan började använda elden för att tillaga maten behövde vi inte längre använda all tillgänglig vaken tid till att samla mat och äta, vi kunde börja umgås, filosofera, uppfinna etc. Dessutom innebär lagad mat att småbarn enklare kan tillgodogöra sig maten och alltså utvecklas barnen fortare eftersom de får mer näring.

Det är väl ingen som ifrågasätter detta. Frågan är om det omvända gäller - dvs om alla dessa enorma vinster vad gäller både överlevnad och "civilisatorisk" utveckling, samtidigt utgjort så starka urvalsmekanismer, att de hunnit selektera fram en människa, som inte längre, rent fysiologiskt, kan överleva på enbart rå mat. Det är möjligt, men jag hittar inga bevis för det i texten. Det är inte heller evolutionshistoriskt oundvikligt. Som författarna själva skriver:

"It might reasonably have been expected that the adoption of cooking would not have led to any
changes in human digestion. After all, cooking makes food easier to eat, which means that no
special adaptations are required to process cooked food."
 
Frågan är om det omvända gäller - dvs om alla dessa enorma vinster vad gäller både överlevnad och "civilisatorisk" utveckling, samtidigt utgjort så starka urvalsmekanismer, att de hunnit selektera fram en människa, som inte längre, rent fysiologiskt, kan överleva på enbart rå mat. Det är möjligt, men jag hittar inga bevis för det i texten.

Ja men det har jag som sagt var inte försökt påstå. Poängen är att äta rå mat innebär att man måste ägna mer tid åt att äta för att få i sig samma mängd näring, även om kroppen inte har "glömt bort" hur man bryter ner rå mat. Rå mat tar längre tid att tugga, passerar matsmältningen långsammare, ger mindre näring för samma vikt etc.
 
Vid en tidig överlevnadskurs höll Källman upp en med råge fylld 12 l hink och berättade att mer gick det inte åt för 3600 Kcal. Han kunde terrängen och i augusti hade det tagit honom 4 timmar att samla in avjorda och visa upp.
Säkert betydligt värre i februari med 50 cm skarsnö och tjäle.
 
Ja men det har jag som sagt var inte försökt påstå. Poängen är att äta rå mat innebär att man måste ägna mer tid åt att äta för att få i sig samma mängd näring, även om kroppen inte har "glömt bort" hur man bryter ner rå mat. Rå mat tar längre tid att tugga, passerar matsmältningen långsammare, ger mindre näring för samma vikt etc.
Den poängen är självklar även för mig. Men författarnas hypotes går längre än så - de undrar just om vi, rent fysiologiskt, kan ha förändrats så att vi "glömt bort" att leva på enbart rå föda. Intressant tanke, men jag ställer mig frågande till deras utgångsantaganden om vad ursprungsmänniskans kost kan ha bestått av, deras IMHO ologiska analogier med shimpanser och den moderna "raw"-dieten, och deras märkligt begränsande antaganden om vad man måste äta, om man inte kokar sin mat.
Som sagt: 300 g frön/nötter skulle ha fixat dagsbehovet för deras exempelkvinna, för att inte tala om späcket från det eventuella jaktbytet.
 
Jag tycker det är synd att "ifrågasättande av tveksamma råd" ska behöva tolkas som påhopp?

Det är absolut inte så jag menar. Menade egentligen bara att allt kan skrivas på olika sätt... Man kan få fram poängen utan att det blir personligt. Sen gäller detta givetvis mottagaren i lika stor utsträckning. Att ta till sig informationen och tolka den utifrån sin egen situation utan att ta det personligt. Är en balansgång, övertramp kan ske från båda sidor.

Din input var mycket viktig för trådens utveckling och jag uppskattade den pdf du länkade till.

//Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
såg Vilket kök har status Bushcraftkök Friluftsmat 24
Dan B Militär kök. Friluftsmat 11
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
oskarlin Antal kök för sex personer? Friluftsmat 4
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Janbanan9 Vilket kök! Friluftsmat 2
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7
KAP-kök Friluftsmat 4
realout Nytt kök från Realout Friluftsmat 4
trangia kök Friluftsmat 7
KAP Kök Friluftsmat 2
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.