Marmot PreCip - regnkläder?

Någon som har andra förslag på lättviktsmodeller av regnbrallor?

Ska max väga 250 gram.
Ska inte användas mer än när regnet öser ner.
Andasfunktion är alltid positivt.
Så lågt pris som möjligt.

Har kikat lite på Marmot PreCip på naturkompaniet, funderingar? Någon som testat i regn?

// Jocke

http://www.idefixteko.se

276-05.jpg

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har jackan och den är helt ok. Lite tät kanske, och jag vet inte riktigt hur mkt nötning den tål. Det finns flera trådar där den hyllas dock, seek and you shall find ;)

Jag har inte tänkt ligga på rygg när det regnar och för 399 spänn får den gärna gå sönder en gång per år.. ;)

Bara den är regntät och inte packar inne fukten totalt som galon så får det bli ett sådant set.

// Jocke

Marmot Precip är helt OK

Jag har använt Marmots Precipplagg på flera höstturer i regn och snö.
Jag brukar gå i Haglöfs Nansen Fjellpants och vid ruskväder komplettera med Marmots Precip byxa. Jag tycker att de fungerar alldeles utmärkt (jag jämför då med mina gamla GoreTex byxor). Inte upplever jag någon sämre sk. andning heller.
Eftersom de dessutom väger runt 200 gr och förhoppningsvis inte skall användas (det sista blir alltför ofta rent önsketänkande) är valet givet.
Vad gäller hållbarhet så har de klarat sig förvånansvärt bra trots blockterräng, videsnår och buskage. Jag har i varje fall inget synligt slitage efter flera säsonger trots att jag fastnat i snår emellanåt och då trott att byxorna ska gå sönder.
Jag använder en Marmot Rim jacka och den är i samma material. Samma omdömme som byxan.

Använder också precip är nöjd med hur det fungerar. Addnature har också något paket för 1300:- just nu tror jag. Men ta en titt på ITAB:s packaway också, finns ju dessutom kommenterar här på utsidan om man söker lite..

Joakim Ambrosson; sa:
Har kikat lite på Marmot PreCip på naturkompaniet, funderingar? Någon som testat i regn?
Jodå. PreCip är mitt regnställ till alla aktiviteter utanför snöperioden, och som sådant funkar det bra. Gillar vikten och att det finns ventilationsöppningar under armarna. Dessa skiljer ut PreCip från flera andra ställ, tror att dylika finns även på Mountain Hardwears ställ, och att The North Face har nån sorts ventilation i sitt ställ. ITAB, Mountain Equipment och en del andra (Haglöfs?) saknar sådana ventilationsöppningar.

Däremot är skärningen på PreCip-jackan rätt ful, päronformad. Fickornas placering är sådan att allt man stoppar i dem blir liggande som en påse på magen, á la gubbmage. Inte bara fult, opraktiskt också. Annars är det ett kanonställ.

Jag var och provade lite regnkläder idag i stan. Först på Fjällsport och sen på Femmans sport.
Jag hängde på mig Marmot Precip, Marmot Oracle, Mountain Hardwear Epic och nåt mer.

Precip går bort direkt, passsformen fanns inte. Och jag har ändå nästan 90kg på mina 190cm Den kanske funkar om man enbart ska ha den som regnplagg högst upp i ryggan men jag använder min gamla Craftjacka lite hela tiden. Men jag saknar ventilation, därför ser jag mig om efter nytt.

Oracle-jackan gillade jag skarpt. Tyngre än Precipen, men inte så att det störde. Den satt bra, verkade ha vettiga fickor och huvan funkade bra, kanske lite liten om cykelhjälmen ska på, tänkte inte så mycket på det.

Epic-jackan satt också bra, men den hängde jag bara på mig sen började magen kurra.

Jag får ta mig ner till butikerna igen efter helgen när sista tentan är fixad, och prova lite mer.

samma passform

Hör av dig när du kollat vidare, har nämligen samma mått, har haft en Lim Haglöfs men för 2000 tycker jag man kunde fått pitzips under armarna, som redan sagts så har add nature rea till medlemmar på jacka byxa precip, men sneglar lite på Itabs ställ dock utan pitzips men till ett pris därefter 600 för jacka o byxa, lycka till finns ju ett o annat att välja på

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips