Marmot PreCip - regnkläder?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Precip Jacket, Oracle Jacket, Rim Jacket

Ett litet förtydligande:

Marmot´s Rim Jacket är inte i samma material som Precip Jacket. Rim Jacket är helt igenom gjort av Precip Plus som är stretchigt och har en högre vattenpelare än det vanliga Precip materialet.

Ett otroligt bra set är:

Marmot Oracle Jacket och Marmot Oracle Pants.

De är gjorda av Precip och Precip Plus.

Har bägge själv och har efter att jag börjat använda ovanstående nästan skrotat mina gamla Gore-Tex jackor.

Mvh,
Pelle.

Joakim Ambrosson; sa:
Har kikat lite på Marmot PreCip på naturkompaniet, funderingar? Någon som testat i regn?

// Jocke

Jag använder PreCip Jacka/ Byxa som regnställ över ett softshell under sommarhalvåret. Som "tillfälligt" skal funkar det bra. Slitstyrkan är däremot inte den bästa. På min jacka har jag fått några hål på membranet uppe vid nacken, och på byxorna har jag rivit upp några mindre hål nere på benen. Detta trots att jag använt skalet endast vid regnväder. Men det är nog priset man betalar för UL grejer

Peifen; sa:
På min jacka har jag fått några hål på membranet uppe vid nacken
Hah! Precis samma har hänt med min PreCip-jacka! Vad beror detta månne på? Är det nån speciell nötning mot ryggsäcken som man inte märker? De flesta jackor är ju förstärkta över axlarna, men inte i nacken...

avslutad210712

Gäst
Ops har också fått en nötskada uppe vid nacken men det på min Tierra XCR jacka och den är bara använd sparsamt vid fjällvandring ett år och i övrigt vid två vinterturer men då kör jag pulka och inte ryggsäck. Kommer dock att reparera själv mha sömtätningstape även om Tierra ville att jag skulle skicka in den.

Strykarräven; sa:
Min huva är aldrig rullad, måste vara nåt annat. Visst sker nötningen på insidan av jackan för er också?

Har inte rullat mun någon gång heller. Jag tror nötningen uppstår då man vrider på huvudet (något man gör ibland :) ) då rör sig hela trapetsius (stora nackmuskeln) som går ända ner mellan skulderbladen. Detta i kombination med ryggsäck som trycker mot ryggen kan vara en orsak.

Veck -> nötning

Beror inte slitaget på att det är jackor med fast huva? Då viks ju tyget bakåt i nacken och man får ett veck som lätt utsätts för nötning.
(Min Tierrajacka har delaminerat i detta veck).
---

Ett annat byxalternativ:
Mountain Equipment Drilite
http://www.mountain-equipment.co.uk/content.php?page=showproduct&prodid=34

Själv kör jag med Itab Packaway (bara jackan) och är nöjd ännu så länge, men har inte utsatt den för någon hårdare prövning.

Re: Veck -> nötning

Nordesjö; sa:
Beror inte slitaget på att det är jackor med fast huva? Då viks ju tyget bakåt i nacken och man får ett veck som lätt utsätts för nötning.
(Min Tierrajacka har delaminerat i detta veck).
---

Ett annat byxalternativ:
Mountain Equipment Drilite
Sant detta om jackan. Iofs kanske inte det känsligaste stället om det läcker lite, det var väl bara när man var liten som man var rädd för kallvatten som rinner ner längs ryggen...

Ett ytterligare byxalternativ:
Lowe alpine Rush pant
http://www.adventureshop.co.uk/lowealpine/rush_pant.htm

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips