Märkesval kläder och skor?

Hej!
Någon som har bra tips på sköna kläder och kängor till aktivt friluftsliv såsom vandring?
Är ute efter en bra skaljacka samt ett par riktigt bra vandringskängor. Problemet är att de inte bör kosta fööör mycket, gärna en jacka under 3000 kr och kängorna under 2500 kr.
Vill helst inte köpa Haglöfs eller fjällräven...

Jättetack på förhand!

Varför inte köpa haglöfs eller fjällräven?
Vill du hitta en bra jacka under 3000:- så kan ju just Haglöfs ha en del bra grejer. Om man snabbt tittar på Addnature.com så kan man se att dom i princip bara erbjuder skaljackor från North Face och Haglöfs i den prisklassen. Och kängor under 2500 så finns det Lundhags Scout men kan du tänka dej att ge några hundralappar extra så får du ett par Meindl Performance.

Är det märket eller priserna som styr?

Senast ändrad:

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej!
Tack för ditt svar. Meindl är helt klart intressant även om de är lite i dyraste lagret. Finns det inte något intressant alternativ strax under?

Anledningen till att jag inte vill ha Haglöfs eller Fjällräven är kanske lite kryptisk....känns bara som det måste finnas andra alternativ till dessa - var och varannan går ju i deras kläder. Skulle helt enkelt vara kul med alternativ :)

Inte så kryptiskt, det finns många som köper dyra jackor utan att ha något speciellt behov. Men det är ju så att konstiga/roliga märken kostar en del. Jag har haft tur och köpte jackor från Klättermusen för under 3000:- men annars får man nog vara beredd att betala om man är känslig för just märket.
GetOut.se erbjuder ju några jackor i rätt prisklass från Bergans och Lundhags om det är märken som duger..

Vilken höjd ska du ha på kängorna? Crispi och Hanwag har ju ett flertal modeller under 2500:- om du kollar på naturkompaniet.

Fundera på vad du vill ha för grejer...

fodrade eller ofodrade kängor? Höga eller låga?

hur vill du ha jackan, två eller trelagers? lång eller kort?

Jackor och kängor i den prisklassen finns det överflöd av... du får nog, som crall redan påpekat, specificera lite mer vad du vill ha.. ska det vara gore-tex i jackan, kängorna? Ska det vara i bomull eller plast eller skinn? ska du använda jackan till annat än vandring? finns minst 10 val/preciseringar du måste göra innan du kan få hjälp...

Tips på märken om du vill kolla själv:
The north face
bergans
norröna
lundhags <--- framförallt kängor

för att nämna några

vill du bara ha förslag på jacka och känga kan jag ge dig 1000 kombinationer...

tex

http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=KLATTERMUSENNOATUN <--- Rea
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=LUNDHAGSSCOUT

//Erik

Tack så mycket för infon och tipsen!
Lutar åt ett par kängor från Hanwag som känns riktigt bra på fötterna!
Jacka har jag inte riktigt bestämt mig för, vill att det ska vara goretex och dessutom lätt och inte ta för mycket plats i ryggsäcken. Ska ut i mellandagarna och testa mig fram!

God Jul!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips