Rätt jacka för fjällvandring

Vad väger midjeväskor + vindjacka troligen samma som min tunna FR G1000 jacka som har flera lager GV vid start och klarar duggregn ca 1 v och är nötningstålig (samt går att laga) som löpar och vindjackorna ej är.
När jag gick i fjällen varje år hade jag en tunn långTenson vildmarksparkas utan vinterfoder med många fickor och ventiations öppningar undrer armhåla samt huva utv bälgfickor så stora att dagens gramjägares nästan hela packning rymdes där.
Vi hade packningar på 30-35 kg vid start gick mellan 15-20 km på kartan och på hemväg kanske 30 km om man skulle hem och jobba eller börja skolan eller sista båten gått för dagen som ned till Kvickjock tex.

En midjeväska plus en lätt vindjacka väger i storleksordningen 100-200g.
Eftersom jag föredrar att gå, istället för att rulla, i nedförsbackarna, så är nötningsbeständigheten tillräcklig.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!

Ska vandra Abisko - Nikkaluokta i sommar och har lite funderingar kring vilken typ av jacka man bör skaffa. Byxorna äger jag redan, och det är ett par Fjällräven Keb. Har kollat på Fjällräven Keb jackan (https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-herr-keb-jacket-m-black-f87211/?sku=7323450493424) också, men den är ju enbart vattenavvisande och inte helt vattentät.

Har även läst en del gott om Norrøna Falketind Gore-Tex (https://www.outnorth.se/norrona/men...25170_ee65583cba5d26c68ffe75be50a19d5d#Caviar) Dock är det väl så att Gore-tex plagg ej andas lika bra?

1. Vilken av dessa jackor tror ni lämpar sig bäst för vandring?
2. Bör man även ha med ett riktigt regnställ?
3. Vill ha en så mångsidig jacka som möjligt, då jag planerar att fortsätta med friluftsliv framöver.

Ber om ursäkt om detta är riktiga nybörjarfrågor, men skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få då jag är nybörjare.

Tack på förhand
En lätt vindjacka och en lätt regnjacka. Regnjacka kan man ha även som förstärkning om det blåser kallt. Fjällräven Keb väger alldeles för mycket. Tänk att du behöver för eller senare ha den i ryggsäcken, det kan faktiskt vara för varmt när man går med ryggsäck, och då när du nästan en kilometer mer. Hellre en extra underställströja och en vindjacka över om det bli lite kallare. Tänk också på att myggen biter igenom strechpaneller på byxorna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips