lowrider på racer

Nu känner jag att det har sökts och dammsugits på olika forum, men utan svar.

Dags för ny diskussion! Min plan är att långdistanscykla på min racer, planerar lite bredare däck och lätt förändring av sitt ställningen. Men utöver det ska jag lyckas packa på ett bra och smart sätt.

Jag tror på väskor fram och på min racer sitter det en kolfiber gaffel, helt utan alla coola skuvhål, fästan och annat. Någon som har tips och tankar på hur detta går att lösa?

Sedan ska de bli ett bättre pakethållare. Ja vad tror ni? En racer utan bättre hål och skruvar som på andra långdistanscyklar?
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Om jag vore i TS kläder skulle jag fråga mig fram till en passande begagnad stålracer med extrahål i gaffeländorna för skärmar. Då kan man få på både skärmar och Tubus väskhållare. Det är svårt att hänga på en plasthoj utöver sadelstolpsficka, som i och försig kan vara ganska stor. Ytterligare ett tips är att titta på Polska Extra Wheel.
Plastkortstouring är enklast med en racer.
go tur
 
Fästa vid framaxeln med extra beslag/bricka innanför snabbkopplingen blir funktionellt. Finns/fanns flera frontlowriders på marknaden. Kanske bra att fördela belastning från klämma på gaffelröret väl med t ex plåt från ölburk virad runt röret under klämman.

Thure
 
Packa jämnvikt V+H så är det inga problem, om du ställer din cykel på två vågar, ser du att viktfördelningen är dålig. Därav lasta tungt fram och lätt bak.
go tur
 
Packa jämnvikt V+H så är det inga problem, om du ställer din cykel på två vågar, ser du att viktfördelningen är dålig. Därav lasta tungt fram och lätt bak.
go tur

Lägg sedan till att framhjulet (utan skivbroms) är betydligt starkare än bakhjulet, så ökar incitamenten ytterligare till att packa tungt fram.
/Niklas
 
Ståltråd, slangklämmor och silvertejp!

Förra året cyklade jag och en vän från Malmö till Falun, det blev nog närmare 70 mil. Detta gjorde jag på min racercykel. Pakethållaren sitter fast med hjälp av ståltråd och slangklämmor då det inte finns några fästen på cykeln.

Är just hemkommen från min Gröna Bandet- vandring som jag avslutade med att cykla från Idre hem till Umeå. Bilden kommer ifrån detta. Packningen vägde nog omkring 20kg.

Att bara packa på bakhjulet har jag inte haft några problem med, att cykeln beter sig annorlunda vänjer man sig snabbt med. En nackdel är att bakdäcket slits lite snabbare men det är endast marginellt och kan lösas genom att byta plats på fram och bakdäck så att dom tar slut samtidigt.

Det är givetvis tyngre än utan packning men jag tycker att det ändå fungerar bra. Snitthastigheten jag hade nu senast var ändå 22km/h. Det går till och med att cykla ett par mil grusväg utan problem vilket jag gjort både i år och förra året.
 

Bilagor

  • racer.jpg
    racer.jpg
    132.9 KB · Visningar: 1,225
När jag cykelpendlade hade jag ombyte och regnplagg i en bakväska, det var ju inte mer än 4 kg.
Så slapp jag bagebärare fram oxså.
go tur
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips