Liten yxa?

Re: Re: Yxor

mattiasj; sa:
.....
Hittade en liten Gränsfors yxa på Getout,
den kallas lilla yxan. 25cm lång, 430 gram.
Såg snygg och smidig ut, nån som provat den ?

/Mattias
Gränsfors gör suveräna yxor. Men ska du frekvent använda yxan för ved under vandringar skulle jag skaffa den något större vildmarksyxan, om du vill ha en Gränsfors. 700 gram väger den, men längden 34 cm gör att du kan ge riktiga hugg.

Själv misshandlar jag min yxas baksida, både för att ibland spänta stickor med kniven inne i kåtan (hammare) och för att slå ner tältpinnarna. Ofta har jag inte heller tillgång till någon riktig huggkubbe. Den hanteringen har jag inte hjärta att utsätta en Gränsfors för, så jag använder en Fiskars 600 Handy. Väger 600 gram och är något längre än Gränsfors vildmarksyxa, och den är mycket mer tålig än vad jag trodde med tanke på det ihåliga glasfiber(?)-skaftet. Den är alltid med och jag har haft den sedan 1999.

Raskesven
 
Ska du köpa en mindre yxa så se till att den har hyffsat långt skaft. Jag införskaffade fiskars yxa 500 utan vidare eftertanke å den är mer eller mindre värdelös pga. det korta skaftet.
 
yxor.jpg


Gränsfors vildmarksyxa.

Campingyxa som jag gjort ett nytt skaft till av al.

Timmerbila som jag gjort ett skaft till av gran.
(lämpar sig även för holmgång)

/Patrik
 
chinerunner; sa:
yxor.jpg


Gränsfors vildmarksyxa.

Campingyxa som jag gjort ett nytt skaft till av al.

Timmerbila som jag gjort ett skaft till av gran.
(lämpar sig även för holmgång)

/Patrik

Hahaha, Holmgång skulle vara nåt !
Jag har en svårt stor Gränsfors klyvyxa, en träff med den så skickar man vad som helst till sina fäder.

Ang. liten yxa
(Tack för tipset Raskesven.)

Det blev en Fiskars tillslut, trots att jag inte gillar plast...

Blev en 600, den låg perfekt i handen.
(Vägde den utan hölster, bara 528 gram.)
Fattar inte varför Fiskars kör med sina svinfula hölster, de är riktigt taffliga !
Har bytt ut det mot ett i läder från en annan yxa.

/Mattias
 
Hej,

Såg på Fiskars hemsida där följde det med ett hölster i Cordura liknande mtrl. Fick ni med det, jag fick inte :-( Fick bara plastracklet.

/Mattias
 
Bra yxa..

Du har hittat en bra yxa. Den är liten och behändig samtidigt som den kan funka som ersättning för en kniv.
Kräver dock lite övning
 
mattiasj; sa:
Hej,

Såg på Fiskars hemsida där följde det med ett hölster i Cordura liknande mtrl. Fick ni med det, jag fick inte :-( Fick bara plastracklet.

/Mattias
När jag skaffade min fick man bara plaststycket. Gjorde som du och tog ett eggskydd i läder från en annan yxa.

Raskesven
 
för liten yxa!

att ha en stor kniv för att hugga med, den brukar inte vara tillräkligt stor eller tung nog för att användas som yxa, så varför inte köpa en hand yxa på ca 1 kg, det brukar vara standard för hand yxor. man får mer att hugga med för mindre pengar. det brukar bara vara hemvärns killar som har stora dyra knivar, som ser ut att vara tagna från någon serietidning. i gav min bror (28år) min stora ( buck ) amrikanska kniv ( ca 2000kr , ca 45cm lång ) för jag har aldrig funnigt någon använing för den. och så lika så min bror, han har den nu i garderoben. likväl som så många andra trodde jag som ung att stora knivar va ett måste, ack så fel jag hadde!! stor kniv kan tyckas se coolt ut. Men vem ser dig när du är i skogen. och så klart, så ska man inte hugga med en kniv!!!
 
Re: för liten yxa!

kontroll; sa:
att ha en stor kniv för att hugga med, den brukar inte vara tillräkligt stor eller tung nog för att användas som yxa, så varför inte köpa en hand yxa på ca 1 kg, det brukar vara standard för hand yxor. man får mer att hugga med för mindre pengar. det brukar bara vara hemvärns killar som har stora dyra knivar, som ser ut att vara tagna från någon serietidning. i gav min bror (28år) min stora ( buck ) amrikanska kniv ( ca 2000kr , ca 45cm lång ) för jag har aldrig funnigt någon använing för den. och så lika så min bror, han har den nu i garderoben. likväl som så många andra trodde jag som ung att stora knivar va ett måste, ack så fel jag hadde!! stor kniv kan tyckas se coolt ut. Men vem ser dig när du är i skogen. och så klart, så ska man inte hugga med en kniv!!!
Det är väl som många säger. Det hänger inte på storleken. Det är tekniken som gäller.
 
Re: Re: för liten yxa!

Zeeke; sa:
kontroll; sa:
att ha en stor kniv för att hugga med, den brukar inte vara tillräkligt stor eller tung nog för att användas som yxa, så varför inte köpa en hand yxa på ca 1 kg, det brukar vara standard för hand yxor. man får mer att hugga med för mindre pengar. det brukar bara vara hemvärns killar som har stora dyra knivar, som ser ut att vara tagna från någon serietidning. i gav min bror (28år) min stora ( buck ) amrikanska kniv ( ca 2000kr , 45cm lång ) för jag har aldrig funnigt någon använing för den. och så lika så min bror, han har den nu i garderoben. likväl som så många andra trodde jag som ung att stora knivar va ett måste, ack så fel jag hadde!! stor kniv kan tyckas se coolt ut. Men vem ser dig när du är i skogen. och så klart, så ska man inte hugga med en kniv!!!
Det är väl som många säger. Det hänger inte på storleken. Det är tekniken som gäller.


man tar lätt handleds grova slanor med en mora kniv, med 10cm blad,,,,, och klyver upp mindre ved,, mm,,
kolla up Mors Kochanski böcker,, har väldigt bra förklarningar på hur man använder kniv, yxa och såg på bästa sätt !! och mycket annat !! Jag har oftast med mig en arms lång yxa ( ca 1,6kg ) med mig ut, inte för att det behövs, utan för det är så kul att använda !!
 
Re: Re: Re: för liten yxa!

Kör med en oförskämt billig liten (skaftlängd 31 cm) yxa från Biltema - men den verkar ha utgått ur sortimentet numera. Fick slöjda till ett eget eggskydd i läder då intet följde med, men den gör god tjänst. Dess största förtjänst är lättviktigheten(493 g), men nackdelen med den låga vikten och det korta skaftet är att man måste hålla den bra vass för att ha någon nytta av den.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.