Liten yxa?

Jag går i tankarna om att skaffa mig en rejäl kniv. En sån som man kan spänta ved med och hugga slanor utan problem. Har för tillfället en mora 2000 och tycker att den verkar en aning vek för mina ändamål.
Då kom jag på tanken om en liten yxa, kanske kunde en sådan komplettera min kniv?
Kollade lite på Gerbers yxa smax eller back pax. Verkar ok, är det någon som provat? Någon som har någon liknande ni vill rekomendera? Och var köper man den?

mvh/samuel
 
Jag köpte en liten yxa på ÖB för 15-20kr. Efter några minuter med bryne så var den fullt användbar. Kanske inte det lättaste som går att hitta, eller det mest hållbara. Men en helt klart bra yxa, fanns både i grönt och "naturell".

Varför lägga ut en massa pengar om man inte måste?
 
Jag har en fiskars yxa som är jätteliten och smidig men framförallt vass. Det var nått år sedan jag köpte den men de finns kanske fortfarande att köpa. Det sitter ett tygskydd på den som täcker yxhuvudet som går att fästa i bältet. Den är ca:2 dm lång så den är jäkligt smidig.
//Ryman
 
Med en Fiskars Handy 600 yxa, Malco kvistsåg och Mora 2000 kniv klaras all ved som kan behövas under vandring, till en vikt under kilot.

cpic3fb6ea65567bd.jpg


Mvh Raskesven
 
Yxköp

Hej!
Yxor är härliga. Jag använder nästan aldrig min kniv länge eftersom yxan klarar det mesta. Vad gäller val av material är det mest en fråga om vikt. Ska du hugga ved med den funkar ju inte en miniyxa speciellt bra. Är den i första hand avsedd för späntning av stickor gör Fiskar´s lill-yxa jobbet och är väldigt lätt.
 
En grensåg är bättre än en yxa om man skall kapa något. SKall man ha ved i skogen så har man större nytta av en såg än en yxa, men det beror ju som sagt på vad man skall göra.
 
Fiskars Handy 500 med korta skaftet, ca 20 cm, är otroligt bra allroundsyxa. Med den klarar man alla friluftsaktiviteter och dessutom är den mycket bra för alla snickranden.
 
Yxor

Det man bör veta är att många av de billigare yxorna har ofta ett hårt stål i sig och är hårt härdade vilket kan innebära att eggen splittras när man hugger, särskilt i kall väderlek. Många är dessutom smärjlade till sin yxform vilket påverkat härdningen av stålet på ett negativt sätt.

Jag föreslår alla som är intresserade av att köpa en yxa att köpa en dyrare handsmidd yxa. Den har rätt balans, är smidd med ett lite mjukare stål och har en bättre härdning. Gränsfors och Hultafors gör många bra yxor. De minsta yxorna skiljer sig lite då Hultafors har ett större yxhuvud medan Gränsfors har ett mindre.
Fördelen är att en smidd yxa är lättare att hålla vass och man är mer benägen att hålla den i gott skick.

Hoppas att svaret duger.
 
Re: Yxor

battlerbritton; sa:
Det man bör veta är att många av de billigare yxorna har ofta ett hårt stål i sig och är hårt härdade vilket kan innebära att eggen splittras när man hugger, särskilt i kall väderlek. Många är dessutom smärjlade till sin yxform vilket påverkat härdningen av stålet på ett negativt sätt.

Jag föreslår alla som är intresserade av att köpa en yxa att köpa en dyrare handsmidd yxa. Den har rätt balans, är smidd med ett lite mjukare stål och har en bättre härdning. Gränsfors och Hultafors gör många bra yxor. De minsta yxorna skiljer sig lite då Hultafors har ett större yxhuvud medan Gränsfors har ett mindre.
Fördelen är att en smidd yxa är lättare att hålla vass och man är mer benägen att hålla den i gott skick.

Hoppas att svaret duger.

Hittade en liten Gränsfors yxa på Getout,
den kallas lilla yxan. 25cm lång, 430 gram.
Såg snygg och smidig ut, nån som provat den ?

/Mattias
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.