Yxa, machete, khukri eller parang?

Vi föreställer oss scenariot där man får endast ha med ett hugg- eller röjningsverktyg som ska användas i samtliga klimatzoner. Verktyget man använder ska åtminstonde kunna täcka tre användningsområden. Exemplen vi använder är givetvis allmänsyftets storlekar, alltså inte en vikingayxa eller ceremonikhukri (båda mycket stora).

Nu ska jag försöka skriva ner hur jag resonerar, och ber på förhand om ursäkt för oklarhet:

Yxan tilltalar mig genast. Det kanske är mitt nordiska blod som kallar, men jag känner mig trygg med en yxa. Den är stabil och hållbar. Mycket effektiv för att hugga både grenar och stockar till ved, baksidan kan användas för att slå ner te.x. tältpinnar och annat i marken. Däremot skulle den inte vara speciellt effektiv vid sydligare breddgrader och på långa resor kan den kännas klumpig.

Macheten och khukrin är två verktyg som inte fungerar för mig. Macheten är ett smalt och ibland svagt blad, endast avsett för att rensa tät vegetation i tropikerna och liknande. Khukrin däremot (ett relativt tjockt, böjt blad, liknande parang eller machete) är tjockare, ska fungera för machetens syfte och hugga tjockare grenar.

Parangen är det andra verktyget som kallar på mig. En parang har ett blad med tre funktioner. Det främre för att flå och skära, mitten för att hugga, nedre för att tälja och sådant. Den främre delen sägs vara oslagbart smidig, och mitten ska vara start nog för att hugga ner nordiska träd.

Det låter kanske självklart när man framhåller parangen som alla tre i ett, men jag vet inte... Är verkligen det sant? Det är ju ändå ett smalt blad, och jag har sett buddistiska munkar som slår sönder metallbitar mot pannan. Skulle vilja se dem försöka göra det med ett yxa, ifall ni förstår vad jag menar... Dessutom skulle en person säkert kunna röra sig smidigt genom en djungel utan att behöva hugga ner allt med parang...

Äsch, ni ser mitt mentala dilemma: Ge mig nu era tankar!

PS: Ni kan läsa mer här:
Machete: http://en.wikipedia.org/wiki/Machete
Khukri: http://en.wikipedia.org/wiki/Khukri
Parang (bristande information): http://en.wikipedia.org/wiki/Parang_(knife)
Yxa (inte får det diskrimineras): http://en.wikipedia.org/wiki/Axe
 
Senast ändrad:
Parangen är det mest användbara, det mest allsidiga verktyget.
slå ner saker i marken kan göras med stora träklubbor som man tillverkar med.... just det Parangen !
 
Egna och praktiska skäl

talar väl för att efter ankomsten gå till lokala marknaden och köpa det som är funkis där man är....
Att tro att numera får man med sig yxor och mancheter etc på flyget, låter som historier från folk som aldrig flugit med skjutvapen. Gör man rätt fungerar det väl och lite fel så går det inte alls...
//J
 
likadant med kukrin som med parangen, dvs att den har 3 olika typer av egg, det ska va så på de flesta iaf om inte kan man ju slipa en själv
 
Jag skulle fråga mig vilket verktyg det är minst jobb med, på det verktyget är sämst på.

Är yxan sämst på och sämre på att hugga väg genom taggbuskar i grekiska berg än vad parangen är på att fälla grova nordiska träd, vilket parangen kan antas vara sämst på, skulle jag välja parangen om båda grejerna var lika viktiga. Men det tror jag inte så jag skulle få stå ut med den ibland klumpiga yxan och känna mig mer eler mindre körd i taggbuskarna.

Raskesven
 
Fördeen med en machete eller liknande är att man kan gräva med den, inte det man gör i djungel direkt men i öken områden så är det desto vanligare.

Som ett gammal talesätt säger "When in rome, do as the romans do"
 
För två veckor sen hade jag sagt Khukri men sen dess har min gamla trotjänare från Cold Steel gått till dom sälla jaktmarkerna. Så frågan är nu:
-En ny Khukri, men i så fall en från Nepal
eller
-En bra yxa i mellanstorlek
 
Lusten att skapa debatter

förefaller viktigare än tunga inlägg....
Grävkäpp färfärdigas lätt med mora och eld.
Har ngn av debattörerna försökt flyga med 30-40 cm stål i bagaget på sistone?
Min lilla Nusnäs har kommit med varje gång i det checkade utan öppning, visitering och konfiskation....
//J
 
Har ngn av debattörerna försökt flyga med 30-40 cm stål i bagaget på sistone?
//J

hehe.. troligtvis inte.. sådant köper man bäst på plats..

jag har efter många inlägg förstått att knivtrådarna på utsidan handlar om spekulationer, antaganden och tekniska specifiktaioner och inte med praktiskt handhavnade och funktion.
 
Efter vad jag sett på TV så är yxan, macheten och parangen alla lika kass till allt om man inte är övad i att använda den.
Skaffa den du gillar och lär dig hantera den så blir den nog automatiskt bättre än de andra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
samme83 Liten yxa? Överlevnad 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.