liggunderlag av skumplast vid vintertältning

Vad är era erfarenheter av att använda liggunderlag av skumplast vid vintertältning och minusgrader? Jag kanske har haft otur men jag har alltid haft problem med läckage hos de uppblåsbara.

jag har tittat lite efter just skumplastunderlägg för vinterbruk och hittat ett som XXL säljer

Jag är dryga 50 år nu. De första 30 åren använde jag liknande underlag vid vintertältande. Det fungerar tillsammans med lämplig sovsäck (och lämpligt tält).

De senaste 20 åren har jag haft olika varianter av uppblåsbart utöver cellplastunderlaget. Det är inte främst värmen jag är ute efter. Det är komforten.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har ingen jätteerfarenhet, men jag har använt dubbla, sammanlagt 2-3 cm, och inte frusit vid ner till -18 grader, men snön har smält under, vilket visar att de läcker värme.

Har snön smält på grund av värmeläckage eller på grund av att du legat på den?

Jag skulle gissa på att trycket bidragit en hel del. Jag har legat i tält med vanligt cellplastunderlag i -38 som kallast. Det kan ha varit ännu kallare någon gång -- men då hade jag inte med mig termometer...

Ett bra uppblåsbart är betydligt bekvämare än cellplast. Det är huvudorsaken att jag börjat använda dessa. Med åren har jag blivit mer bekväm. När jag var ung kunde jag sova direkt på ett betonggolv utan att det bekom mig speciellt mycket. Nu ligger jag helst bekvämt.

Som ovan så har jag använt cellplast under vintern i minst 20 år. Har på senare år börjat lägga till ett isolerat uppblåsbart underlag bara för komforten. Har alltså två liggunderlag på vintern.

Liggunderlaget du länkar till är bra på vintern. Jag har ett likadant och har använt det mycket. Lite bredare än många uppblåsbara och tjockt.

Jag har haft 3 tunnare skum ca 25 mm totalt.

Om man har luft så måste man väl värma upp den kalla luften som man blåser upp med kroppsvärmen?

Har 2 uppblås med extra skum inv skulle tro att isol ligger i mitten och skulle det vara optimalt ligga med kontakt på ena sidan och då borde de märkas med kall rsp varma sidan?
Finns ju även med dun inv men blir troligen snabbt fukt skador?

Snön trycks ju ihop delvis av kroppstyngden och lika skummadrass ´håller imot´ där man ej väger så mkt och stöttar då upp och uppblås borde ej behövas lika väl som på sommaren om man måste anv hårdare underlag pga tex fukt,som jag hamnade på en natt förra året när jag var trött och ej så noga med val av plats och jag fick såna djupa gropar att jag fick lägga kläder i dessa för att kunna sova samt det extra skumbit som jag hade i Absiden för att hålla bl ryggsäck ren och torr.
Hade då STS 25 mm R 2.5 I år Trangworld 60 mm R 3.6 på ´sommaren´i Norge med snö i sikte alla dagarna samt även gått mkt på pga mer i år än normalt på ca 1100 möh i snitt ca +5 på natten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips