liggunderlag av skumplast vid vintertältning

Vad är era erfarenheter av att använda liggunderlag av skumplast vid vintertältning och minusgrader? Jag kanske har haft otur men jag har alltid haft problem med läckage hos de uppblåsbara.

jag har tittat lite efter just skumplastunderlägg för vinterbruk och hittat ett som XXL säljer
 
Jag är dryga 50 år nu. De första 30 åren använde jag liknande underlag vid vintertältande. Det fungerar tillsammans med lämplig sovsäck (och lämpligt tält).

De senaste 20 åren har jag haft olika varianter av uppblåsbart utöver cellplastunderlaget. Det är inte främst värmen jag är ute efter. Det är komforten.
 
Jag har ingen jätteerfarenhet, men jag har använt dubbla, sammanlagt 2-3 cm, och inte frusit vid ner till -18 grader, men snön har smält under, vilket visar att de läcker värme.
 
Har snön smält på grund av värmeläckage eller på grund av att du legat på den?

Jag skulle gissa på att trycket bidragit en hel del. Jag har legat i tält med vanligt cellplastunderlag i -38 som kallast. Det kan ha varit ännu kallare någon gång -- men då hade jag inte med mig termometer...

Ett bra uppblåsbart är betydligt bekvämare än cellplast. Det är huvudorsaken att jag börjat använda dessa. Med åren har jag blivit mer bekväm. När jag var ung kunde jag sova direkt på ett betonggolv utan att det bekom mig speciellt mycket. Nu ligger jag helst bekvämt.
 
Som ovan så har jag använt cellplast under vintern i minst 20 år. Har på senare år börjat lägga till ett isolerat uppblåsbart underlag bara för komforten. Har alltså två liggunderlag på vintern.
 
Liggunderlaget du länkar till är bra på vintern. Jag har ett likadant och har använt det mycket. Lite bredare än många uppblåsbara och tjockt.
 
Jag har haft 3 tunnare skum ca 25 mm totalt.

Om man har luft så måste man väl värma upp den kalla luften som man blåser upp med kroppsvärmen?

Har 2 uppblås med extra skum inv skulle tro att isol ligger i mitten och skulle det vara optimalt ligga med kontakt på ena sidan och då borde de märkas med kall rsp varma sidan?
Finns ju även med dun inv men blir troligen snabbt fukt skador?

Snön trycks ju ihop delvis av kroppstyngden och lika skummadrass ´håller imot´ där man ej väger så mkt och stöttar då upp och uppblås borde ej behövas lika väl som på sommaren om man måste anv hårdare underlag pga tex fukt,som jag hamnade på en natt förra året när jag var trött och ej så noga med val av plats och jag fick såna djupa gropar att jag fick lägga kläder i dessa för att kunna sova samt det extra skumbit som jag hade i Absiden för att hålla bl ryggsäck ren och torr.
Hade då STS 25 mm R 2.5 I år Trangworld 60 mm R 3.6 på ´sommaren´i Norge med snö i sikte alla dagarna samt även gått mkt på pga mer i år än normalt på ca 1100 möh i snitt ca +5 på natten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vård av uppblåsbara liggunderlag Allmänt om friluftsliv 5
nilsj Liggunderlag som stol Allmänt om friluftsliv 7
Mullemek Var köper ett vikbart liggunderlag? Allmänt om friluftsliv 17
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
Tomppen Etikett vid bastu Allmänt om friluftsliv 43
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
brigas Tempus vid naturskildring Allmänt om friluftsliv 25
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
Karolina P ”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden Allmänt om friluftsliv 41
rwalb Fjällstationernas arrende vid Sylarna och Blåhammaren omförhandlas om tre år. Allmänt om friluftsliv 33
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
Askel Kutym vid iordningställd lägerplats? Allmänt om friluftsliv 5
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
livetsgodaienbraförpackning Tältvandring vid Lofoten Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
prospicientia Lederna vid Treriksröset. Allmänt om friluftsliv 10
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
MarkusF Gränsen vid tältförbud Allmänt om friluftsliv 49
Brauer Värmehållning på vintern vid läger Allmänt om friluftsliv 13
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
89an Campa vid sjö? Allmänt om friluftsliv 7
Bruntus Vandrings platser vid Boden? Allmänt om friluftsliv 13
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
Brune Svensk matematikprofessor död vid bergsvandring i Oman Allmänt om friluftsliv 1
avslutad201208 Fjällvandrare borta vid Kebnekaise.. Allmänt om friluftsliv 2
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
museo12 Logik vid pulsträning Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.