LCHF och frystorkat?

Hej

Frågan har säkerts diskuterats flertalet ggr, men jag undrar lite hur ni som äter LCHF, äter ute på fjälvandringar och om ni äter enligt LCHF vad äter ni då?

Tacksam för svar
mvh
Simon
 
man bör väl undvika LCHF om man är väldigt fysiskt aktiv, jag skulle nog säga att det är att rekommendera att inte köra low carb under en vandring..
 
Just under en vandring räknar jag med att man är såpass aktiv att man inte behöver tänka på vad man äter. Att sedan magen pajjar om man börjar vräka i sig alltför mycket snabba kolhydrater är väl sedan en annan sak... Jag satsar på couscous hellre än snabbmakaroner.

Kolhydrater är rätt tacksamt eftersom dom är lätta att bära.
I höstas blev det bara en tredagarstur och då släpade jag med mig färsk broccoli :)

Du skulle kunna göra omelett på torkade ägg och ölkorv, i övrigt har jag dålig fantasi vad det gäller LCHF som friluftsmat.

/Ulf
 
Jag testade förra våren/sommmaren, finns inget frystorkat att köpa utan ganska höga kolhydratnivåer,,,
Så det blev torkad oxfile, hemma själv i ugn, torkat eller rökt kött funkar bra, rökt fisk, ost, och ägg såklart dom funkar bra att koka och skala och lägga in, ta med några färska för att göra omelett med bacon och ost, hemmagjorda powerbars med cocosfett, nötter, cacao, cocosflingor.
Det enda frystorkade jag hade blev kaffet.
Det mesta är inte lätt att bära med sig förutom torkat kött som är nästan bara protein, och powerbars som är mycket fett.. funkar men blir tradigt om man pratar många dagar.
Man bör vara i stabil Ketos när man ger sig iväg.
 
Kolhydrater är rätt tacksamt eftersom dom är lätta att bära.

Kolhydrater är väl inte lättare än fett? Det är väl snarare så att kolhydratrik kost innehåller mycket vatten som kan torkas bort? Jag har bestämt fått för mig att rent fett egentligen är mest vikteffektivt, stämmer det?
 
Jag skrev en del om mina erfarenheter med LCHF och vandring här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57520&page=5

Funkar utmärkt för mig, men jag tror det fungerar bäst om man vänjer kroppen med LCHF under några veckor först, eller ännu hellre några månader, innan man ger sig ut på en längre vandring.

Ghee har jag förresten hittat i en indisk butik här i Stockholm, tror det var 40 kr halvkilot eller 70 kr kilot. Hållbarheten enligt förpackningen var t.o.m. Oktober 2010 (i rumstemperatur).

Torkade ägg hittade jag på Getout, 135g motsvarar 10 ägg. Lång hållbarhet och lätt att bära på, jämfört med färska ägg :)

http://www.getout.se/sv/artiklar/laga-mat-ata-dricka/mat/brod-ovrigt-smaskens/aggpulver-135-g.html

Timo
 
Dags att återupptäcka pemican?

Fast att frystorka njurtalg ger ju inte någon större viktvinst. Och det är väl än rätt stor nackdel med LCHF-kost, så frågeställningen blir rätt utopisk. Kolhydratrik mat binder mycket vatten och kan torkas, medan LCHF är kompaktare, så torkning ger inga större vinster i vikt. Men som redan antytts finns det ingen större anledning att hålla en strikt diet på färd eftersom man lär bränna det mesta rätt bra ändå.
 
Nu äter jag inte LCHF men de som gör det gör väl det för att de anser sig må bättre och vill fortsätta med det även under friluftslivet?
Det mest viktoptimala är väl ren matolja där man klarar ett dygnsbehov på ungefär 300g och pemican måste ligga närmare detta än vilket frystorkat som helst?
Däremot kan man ifrågasätta om traditionell pemican är funkis? Det finns ju erfarenheter som talar emot det men en modern variant med mindre fett och mer frukt/kött kunde vara intressant.
 
Förmodligen ingen , att sedan LCHF borde undvikas vid fysisk aktivitet stämmer inte.
Att kolhydrater är lätta att bära skulle isåfall vara ren tur då du måste stoppa i dig många för att orka,till skillnad av LCHF kosten som du står dig längre på...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micro553 6 - dagars vandring med Lchf Friluftsmat 39
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
tlundberg LCHF-recept för hemmatorkning Friluftsmat 15
avslut111101 LCHF som friluftsmat Friluftsmat 56
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...