LCHF och frystorkat?

Eskimoer har levet af "LCHF" + H(igh) P(rotein)" i tusinder af år....med et ganske højt aktivitets niveau.

my tuppence worth
 
Nu äter jag inte LCHF men de som gör det gör väl det för att de anser sig må bättre och vill fortsätta med det även under friluftslivet?
Det mest viktoptimala är väl ren matolja där man klarar ett dygnsbehov på ungefär 300g och pemican måste ligga närmare detta än vilket frystorkat som helst?
Däremot kan man ifrågasätta om traditionell pemican är funkis? Det finns ju erfarenheter som talar emot det men en modern variant med mindre fett och mer frukt/kött kunde vara intressant.

Kan du utveckla om dessa erfarenheter som säger att pemican skulle vara icke-funkionellt?
 
Kan du utveckla om dessa erfarenheter som säger att pemican skulle vara icke-funkionellt?
Det finns många olika historiska källor om pemican men de flesta är ofullständiga och det har alltid varit svårt att exakt återskapa det som arktiska folk och färder förr nyttjade. I sin enklaste form så var det bara kött och fett och människor och hundar åt samma sak men i längden var detta sannolikt inte tillräckligt. I princip så åt man hundmat för att det var enkelt. Tydligaste exemplet lär vara Scott och Amundsens olika proviantval där Amundsen hade inblandning av havregryn och ärtor/bönor i sin pemican. När dessa färder återskapades för några år sedan av bla.a Bruce Parry http://www.explorersweb.com/polar/news.php?id=14113
så gjorde de samma skillnad och om jag minns rätt så förlorade det norska teamet bara någon procent av kroppsvikten medan det brittiska tappade närmare 17%.
Att inuiterna levt på kött och fett i tusen år är missvisande då de har en avvikande ämnesomsättning. En dansk studie som jämförde inuiter med vita visade att inuiter bränner fett med i stort sett alla muskler medan "vi" gör det främst med de största muskelgrupperna. Vi bränner mycket mer kolhydrater för att få snabb energi och det skulle vara genetiskt.
Jag ifrågasätter inte LCHF för jag kan inget om det och man blir säkert mätt och bantar bra på det men jag tror att vi vid kraftig ansträngning fungerar bättre med en stor del kolhydrater.
Parrys pemican var för övrigt baserad på salami (!) så jag tycket det vore intressant att försöka skapa ett "helfoder" för människor som både är lätt, gott och energirikt.
 
Det finns många olika historiska källor om pemican men de flesta är ofullständiga och det har alltid varit svårt att exakt återskapa det som arktiska folk och färder förr nyttjade. I sin enklaste form så var det bara kött och fett och människor och hundar åt samma sak men i längden var detta sannolikt inte tillräckligt. I princip så åt man hundmat för att det var enkelt. Tydligaste exemplet lär vara Scott och Amundsens olika proviantval där Amundsen hade inblandning av havregryn och ärtor/bönor i sin pemican. När dessa färder återskapades för några år sedan av bla.a Bruce Parry http://www.explorersweb.com/polar/news.php?id=14113
så gjorde de samma skillnad och om jag minns rätt så förlorade det norska teamet bara någon procent av kroppsvikten medan det brittiska tappade närmare 17%.
Att inuiterna levt på kött och fett i tusen år är missvisande då de har en avvikande ämnesomsättning. En dansk studie som jämförde inuiter med vita visade att inuiter bränner fett med i stort sett alla muskler medan "vi" gör det främst med de största muskelgrupperna. Vi bränner mycket mer kolhydrater för att få snabb energi och det skulle vara genetiskt.
Jag ifrågasätter inte LCHF för jag kan inget om det och man blir säkert mätt och bantar bra på det men jag tror att vi vid kraftfysiskig ansträngning fungerar bättre med en stor del kolhydrater.
Parrys pemican var för övrigt baserad på salami (!) så jag tycket det vore intressant att försöka skapa ett "helfoder" för människor som både är lätt, gott och energirikt.
Der er givetvis genetiske forskelle mellem europæere og eskimoer, og du har nok ret i at vi fungere mere effektivt på et "mix-brændstof". Jeg fungere godt på Atkins (lav carb, høj fedt/protein). Min muskelmasse mindskes ikke ved anstrengelse, men mit kropsfedt svinder. Jeg skal vold-æde hvis jeg skal bevare fedt på kroppen. Kroppen føles lettere, maven mindre oppustet (jeg har vist hvedemels-intolerance) og efter de første 2 uger forsvinder følelsen af startbesvær ved kraftpræstationer. Tilvænning er svaret i mit tilfælde og derefter ville jeg ikke tøve med at bruge det på fjället.
 
"Inuitexperimentet"

Att inuiterna levt på kött och fett i tusen år är missvisande då de har en avvikande ämnesomsättning. En dansk studie som jämförde inuiter med vita visade att inuiter bränner fett med i stort sett alla muskler medan "vi" gör det främst med de största muskelgrupperna. Vi bränner mycket mer kolhydrater för att få snabb energi och det skulle vara genetiskt.

Jag antar att du syftar på Bengt Saltins 42 dygn långa "Inuitexperimentet" där en grupp danskar jämfördes med en grupp inuiter en under hårt fysikt arbete. Det som är missvisande med detta experiment är att danskarna åt sin vanliga västerlänska kolhydratkost medans inuiterna åt sin fettbaserade.
Slutsatsen att genetiken skulle vara den stora skillnaden mellan inuiter och västerlänningar haltar när danskarna inte fått möjlighet pröva fettbaserad- ketogenkost själva. För att kunna jämföra bägge grupperna någorlunda rätttvisande skulle danskarna behövt äta ketogenkost med en omställningstid på minst 2 veckor till en månad innan experimentets genomförande.

Min egen erfarenhet av LCHF är att jag sedan kostomläggningen fått en betydligt högre uthållighet och fysisk förmåga än tidigare, detta dock bara som vanlig motionär och friluftsmänniska. Det finns exempel på andra som klarar sig bra på fettdrift under tuffare strapatser än mina http://callerobertsson.blogspot.com/
 
Det jag har läst:

Nä USAF började flyga över polarområden så tittade de på vad lokalbefolkningen (inuiterna) åt och hade därefter pemmican i piloternas nödutrustning. Men numera har de gått ifrån det eftersom det inte fungerade lika bra för piloterna som för inuiterna.

Om jag inte minns fel stod det att inuiter har en kraftigt förstorad lever jämfört med "västerlänningar".
 
man bör väl undvika LCHF om man är väldigt fysiskt aktiv, jag skulle nog säga att det är att rekommendera att inte köra low carb under en vandring..

Många starka åsikter om lågkolhydratkost här märker jag. Jag äter själv low carb och tränar 10-14 ggr i veckan. Både styrka och kondition, fler och fler jag känner som börjat med det då man enbart upplever fördelar med det (efter övergångsperioden).

En extremidrottare som äter lågkolhydratkost är Jonas Colting. Läs lite om vad han presterar sen kan man nog skippa uttalandet att low carb ger dåligt med ork.. http://www.colting.se/
 
Colting äter väl ändå en del kolhydrater när han ska tävla och när han behöver prestera max? Talar man om mer högintensiv idrott så bör det vara fysiologiskt omöjligt att prestera lika bra på ketogen kost som när man har god tillgång till kolhydrat. Det är väl bara att kika på vilket bränslesubstrat som snabbast kan återbilda ATP?

Friluftsliv är något annat än träning eftersom det oftast är mycket låg intensitet så behövs inte så snabb energi som t.ex. vid intensiv styrketräning eller löpning för max prestation.,
 
Jag springer idag milen på strax över 36 minuter utan att ösa i mig kolhydrater före och har förbättrat mig det senaste året på kortare sträckor efter övergång till low carb. Trots att jag tränat och ätit nyttigt kontinuerligt i 17 år. Att det inte skulle fungera vid intensiv styrketräning stämmer inte... Alltfler byggare idag har till och med gått över till Atkins med väldigt bra resultat. För min egen del har jag ökat i styrka betydligt snabbare på low carb än då jag åt enligt "gängse norm". Jag tränar betydligt mer intensivt än snittet på gymmet.

Vid längre träningspass (2-3h+) äter jag nötter eller egengjorda powerbars (med mindre än 10E% kolhydrater) längs vägen. Skulle jag dock mala på i riktigt hög intensitet i flera timmar (som vid tävling) så börjar jag knapra kolhydrater utan att tveka (hur naturligt är det tillståndet egentligen?!)

Men vid ultrauthållighet som multisport och liknande rekommenderas ju till och med fettladdning numer..

Bör dock kanske nämnas att jag inte äter strikt lchf, mer åt paleohållet....
 
Senast ändrad:
Halloj, tackar för alla svar och vilken disskussion det blev, hehe hade inte väntat mig det. Är nyss hemkommen från en 13 dagars fjällvandriing i Sarek :D har haft grymt härligt, kanske lite regningt men har ändå kunna genomföra turen enligt plan.

Tyvärr har det väl inte blivot någon direkt LCHF mat men hehe har gått ner i vikt ialla fall, ca 5-6 Kg

Till nästa tur tänker jag prova ersätta ialla fall frukosten och lunchen med LCHF mat, middagen kommer jag nog låta vara, hehe REAL turmat e fan i mig kanon, lite dyrt men så otroligt gott.

Det där pemmican verkar ju rätt ok, dock har jag aldrig ätit det men det ska tydligen vara riktigt bra går det det och köpa?

mvh
Simon
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micro553 6 - dagars vandring med Lchf Friluftsmat 39
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
tlundberg LCHF-recept för hemmatorkning Friluftsmat 15
avslut111101 LCHF som friluftsmat Friluftsmat 56
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.