Låsa upp kartor??

Kan inte låsa upp kartor

När jag testade att föra över en karta till en annan GPS än den är upplåst för fick jag också "Kan inte låsa upp kartor" , vilket tyder på att unit ID på upplåsningen inte stämmer med unit ID på GPS. Du har inte skrivit fel från början? Jag tror dock supporten löser det när datorn kommer igång. Första gången jag försökte använda Fri pro fick jag beskedet att den redan var upplåst till en annan GPS, men ett samtal till supporten löste problemet, dom tog bort den felaktiga upplåsningen.
 

avslutad210712

Gäst
Lite OT, men är en fulkod nåt som drabbar en köpare nånstans i världen, typ som ovan.... eller är fulkoder nån slags huvudnyckel?

Nej det är ingen huvudnyckel utan fulkoden fungerar enbart till en specifik kartprodukt till en specifik UnitID vilket innebär att det kan inte drabba någon annan.
 
Klart att det är det bästa men frågan är då hur länge man skall stå ut med sin icke-fungerande kombination. Personligen fungerar jag så att jag kan gå och fundera på om jag skall köpa en sak i månader men när jag väl köper den så vill jag att den skall fungera omedelbums.

Men om vi återgår till frågan - är det lagligt eller ej att använda en fulkod för att något att fungera som man betalat för men som det strular alldeles åt helskotta med?
Det kan väl inte vara lagligt/överensstämma med din "end user license".
Du har iofs köpt en nyckel som du inte använder (pga strul), men det kan knappast ge dej rätt att använda en annan nyckel du inte betalt för.
Jag håller med dej i att man vill att det ska funka direkt.
 
Äntligen!!!

Nu funkar min GPS med karta å allt!!1
När jag väl fick kontakt med Garmins suport fixade sig allting på några röda sekunder.... Han tog bara bort den felaktiga koden jag lade in först av allt, alltså Unit ID..... Jag lade allstå in en kod som skulle ha hämtats av gpsen själv........Får nu se hur det kommer att funka framöver. Gillar inte alltför användarfientliga prylar. Det skall vara enkelt å smidigt !!!
 
Men om vi återgår till frågan - är det lagligt eller ej att använda en fulkod för att något att fungera som man betalat för men som det strular alldeles åt helskotta med?

Något liknande var uppe härom året angående att knäcka/läsa lantmäteriets RIK-format för kartor. Har ingen länk till tråden, men den som skrev i den citerade en lag som säger att om man äger en pryl, så får man dissekera och modifiera dem bäst man vill för att få den att lira ihop med andra prylar. Dvs man får lov att göra sin DVD-spelare regionfri så att man kan spela lagligt köpta DVD-skivor med 'fel' regionkod osv.

Oftast har tillverkarna ett avtal som förbjuder detta, men svensk lag gäller oavsett vad tillverkarna har skrivit i avtalen. Åtminstone tills medieindustrin ger Beatrice Ask order om att ändra lagen...
 
Om man bevisligen har betalat för programmet och man inte får det att fungera kan man då använda en fulkod för att få det att fungera eller är det olagligt?

Vad är en "fulkod"? Vi kanske kan vara överens om att en "fulkod" är en upplåsningskod som genererats utan att man en giltig licens. En "finkod" är samma kod fast när man har betalat licensen. Koderna torde vara identiska inklusive den kontrollsiffra som matas in i användarens samvete.

Om du faktiskt har betalat och misslyckats med den krångliga registreringen på grund av brister eller oklarheter på www.garmin.se eller på grund av tummen mitt i handen och sedan på annat sätt får tag på korrekt upplåsningskod så är väl frågeställningen mer av filosofisk natur. Du behöver ju dessutom inte skryta med tilltaget.

Det är enklare att be om ursäkt än att be om lov.
 
Det har inte direkt med det att göra, men en rolig iakttagelse jag gjort angående Garmins kodningsfilosofi är att exakt samma GPS och karta kan fungera med flera olika koder. Som testare av Garmins GPS får jag ju ofta koder från dem, för att kunna testa, men det beror på vilken avdelning som genererar dem hur de ser ut.
 
Om du faktiskt har betalat och misslyckats med den krångliga registreringen på grund av brister eller oklarheter på www.garmin.se eller på grund av tummen mitt i handen och sedan på annat sätt får tag på korrekt upplåsningskod så är väl frågeställningen mer av filosofisk natur. Du behöver ju dessutom inte skryta med tilltaget.
Håller med om allt du skriver. Somliga verkar ha en obetvinglig lust att skriva om sådant som balanserar på, eller överträder, gränsen för det lagliga i fel forum.

Här är det ofta ett regelbrott och försämrar definitivt Utsidans möjligheter att attrahera annonsörer så varför man inte kan hålla sådana inlägg på webbplatser där det är accepterat, och man rimligtvis dessutom har bättre möjligheter att få relevanta svar, är för mig obegripligt.
 

avslutad210712

Gäst
Oavsett om vi kallar det "fulkod" eller "finkod" så kan man själv generera ett antal koder som inte är identiska men som fortfarande fungerar med samma GPS. Kan inte förstå att man anser det vara någon form av skryt när man konstaterar att det går att göra. Däremot är det rätt intressant att veta om det är lagligt eller ej. Har aldrig vetat att kunskapen om hur man gör något är fult eller olagligt utan jag trodde att det är själva handlingen som möjligen är olaglig. Jag vet hur man kör för fort men jag anser inte det vara varken skryt eller olagligt att jag talar om att jag vet hur man gör det.

Jag har inte uppmanat någon att göra en ful/finkod och jag har inte berättat hur man gör så jag anser mig inte ens vara i närheten av att balansera på någon som helst gräns.

Däremot kanske jag anser det balanserar på gränsen om man på sin hemsida talar om var hastighetskamerorna på vägarna är placerade. Känns nästan som att man uppmanar folk att köra för fort mellan kamerorna oavsett om man skriver att man inte tar något ansvar etc etc.
 
Senast redigerad av en moderator:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
delta1 Låsa upp kartor till gps:en..?? Navigering 25
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Byerum Låsa upp Friluftskartan! Navigering 1
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
bean2 "Kurs upp" i Fugawi 4.5?? Navigering 4
Jorden runt Upp i det blå Navigering 5
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
graylingfisher Sjökortet upp och ner Navigering 4
Grusbus Byta upp mig från GPS V till... ja vad? Navigering 14
petho Tabell över solens upp- och nedgång Navigering 8
Brune Dela upp Garmin Data Base (GDB) fil Navigering 2
Mezzner Nån fler GPS60CS som gett upp? Navigering 10
jonasolof Garmin Que 2.7 vägrar koppla upp till GPS10 Navigering 4
_Nicke_ Hur ladda upp *.img Navigering 5
maggi Nord-upp Navigering 11
buster23 Fuktkänsligheten stor för IPAQ- SE UPP! Navigering 1
jonasolof program för att plocka upp skärmdumpar av karta Navigering 18
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.