Låsa upp kartor??

Om du inte visste kan du i MapSource "ta bort" registreringen genom att köra unlock wizard.
Du kan ha (hur) många (som helst) GPS regsitrerade i MapSource eftersom du kan äga m¨nga GPS och ha köpt samma kartor till alla. Att ta bort en kod löser ingenting med den GPS som koden inte fungerar på. Det enda som löser ditt problem är att lägga in den 25-ställiga kod som motsvarar ditt Unit ID.
 
Problemet

är just att jag inte kommer in på Unllock Wizard. Den behöver en 7 siffrig cod som skall finnas någonstans på någon klisterlapp. I kartans fodral finns en vit klisterlapp med en kod på 10 tecken + ett bidestreck. Den koden tas ej emot, är för lång..... Kollade med Team Sportia och i de kartor de hade fanns inte heller någon 7-siffrig kod,....
Inte heller på GPS;ens kartong finns någon klistrad lapp med kod.

Har nu provat alla möjliga koder som jag hittat men jag kommer ej vidare i unlock wizard.
 
är just att jag inte kommer in på Unllock Wizard. Den behöver en 7 siffrig cod som skall finnas någonstans på någon klisterlapp. I kartans fodral finns en vit klisterlapp med en kod på 10 tecken + ett bidestreck. Den koden tas ej emot, är för lång..... Kollade med Team Sportia och i de kartor de hade fanns inte heller någon 7-siffrig kod,....
Inte heller på GPS;ens kartong finns någon klistrad lapp med kod.

Har nu provat alla möjliga koder som jag hittat men jag kommer ej vidare i unlock wizard.

Jag tror att Du hamnat på sidan för City Navigator som har en kod på 8 tecken. Prova att gå in på www.garmin.se/friluftskartanpro så hamnar Du rätt.
 
Olika koder

Kanske på sin plats att klarlägga vilka olika koder som finns till Garmins kartor:

Först på gula lappen står Unit Serial Number: 17210431
Dvs om gula lappen tillhör en apparat som säljs inklusive karta. Alltså enhetens tillverkningsnummer. Det används enbart för garantiärenden. Är vanligtvis ett 8-siffrigt tal.

Därefter finner man Registration Code: RT43M2A.
Dvs 7 tecken blandat versaler och siffror. På andra ställen så kallas det för Customer Code och på andra för Cupon Code. Tre olika namn på samma kod alltså (!). Denna kod innehåller rätten att hämta ut upplåsningskod för en, ibland två, GPS:er.

Sist på gula lappen finner man oftast en Unlock Code: NGT54-7W3EE-J9K75-5564D-IUUR2
Dvs 25 tecken. Det är denna kod som skall matas in i Mapsource för att låsa upp kartorna. Har man en GPS med förinstallerad karta så kan Mapsource hämta koden från GPS:en.

Om kartan är köpt separat från GPS:en så utgår man från enhetens Unit Id: 3312876654
Dvs ett 10-siffrigt tal som ofta börjar på 3. Man loggar in på www.garmin.com med hjälp av sin Registration Code, anger sin Unit Id och får ut en Unlock Code.

Busenkelt! Eller.......
 
Du behöver ingen gul lapp. Gå in på ovanstående adress. Med hjälp av GPS-koden och koden från insidan av CD-boxen får du upplåsnings-koden till kartan.

Precis. Obs att det jag skrev ovan om Gul Lapp gäller Garmins kartor. Sedan finns ett antal tredjepartsleverantörer, t ex Sportmanship med FriPro, av kartor som har lite olika procedurer för att skapa upplåsningskod. Alla utgår från Unit Id. Men vilken typ av bevis man får för att man betalat och därmed har rätt till en upplåsningskod varierar. En licenskod klistrad på CD-fodralet är nog rätt vanligt.
 
Upplåsningscode!

I mitt fall kommer jag alltså så långt att jag fått denna 25 siffriga (tecken) koden och den sk unitcoden (10 siffror). Tankningen till GPS görs, men sen när jag skall kolla gps så får jag bara en röd ruta som säger att kartorna kan inte låsas upp.
Går jag vidare via Unlock Wizard så kommer jag till en ruta där en del uppgifter skall matas in och där vill man ha den sk registration cod, (7 tecken) som enl uppgifterna skall finna på den där f-ade gula lappen som jag inte har........Jag kommer alltså inte vidare. Kommer till samma ställe om jag loggar in enl tipset ovan, eller via Unlock Wizard. alltså till en plats där jag skall ange registation code!

jag har nu fått två olika 25-siffriga coder, och har alltså förmodligen använt mina två licenser. För mig verkar det som att det inte stämmer med coderna. Kartan känner inte igen GPS;en, tror att jag vill tanka en annan...... fan vet jag!

Provade ringa garmins suport men de kunde inte komma in i sin dator och bad mig återkomma på måndag........
Som en del kommenterat så blir det väl att använda papperskartorna tills med gps........Kordinatsystemet lär ju funka änn så länge.

OCH, tack för alla tips.......!!!
 

avslutad210712

Gäst
Om man bevisligen har betalat för programmet och man inte får det att fungera kan man då använda en fulkod för att få det att fungera eller är det olagligt?
 
Om man bevisligen har betalat för programmet och man inte får det att fungera kan man då använda en fulkod för att få det att fungera eller är det olagligt?

Om jag bevisligen betalt och inte får det att funka så hade jag vänt mej till butiken/supporten. De är nog glada att få reda på om saker inte funkar som tänkt. Vissa kartor går att låsa upp i demoläge, men det förhindrar effektivt användning av kartan i GPS. Det är inte så att det ligger en demokod i någon karta?
 

avslutad210712

Gäst
Om jag bevisligen betalt och inte får det att funka så hade jag vänt mej till butiken/supporten. De är nog glada att få reda på om saker inte funkar som tänkt. Vissa kartor går att låsa upp i demoläge, men det förhindrar effektivt användning av kartan i GPS. Det är inte så att det ligger en demokod i någon karta?

Klart att det är det bästa men frågan är då hur länge man skall stå ut med sin icke-fungerande kombination. Personligen fungerar jag så att jag kan gå och fundera på om jag skall köpa en sak i månader men när jag väl köper den så vill jag att den skall fungera omedelbums.

Men om vi återgår till frågan - är det lagligt eller ej att använda en fulkod för att något att fungera som man betalat för men som det strular alldeles åt helskotta med?
 
I mitt fall kommer jag alltså så långt att jag fått denna 25 siffriga (tecken) koden och den sk unitcoden (10 siffror). Tankningen till GPS görs, men sen när jag skall kolla gps så får jag bara en röd ruta som säger att kartorna kan inte låsas upp.
Går jag vidare via Unlock Wizard så kommer jag till en ruta där en del uppgifter skall matas in och där vill man ha den sk registration cod, (7 tecken) som enl uppgifterna skall finna på den där f-ade gula lappen som jag inte har........Jag kommer alltså inte vidare. Kommer till samma ställe om jag loggar in enl tipset ovan, eller via Unlock Wizard. alltså till en plats där jag skall ange registation code!

jag har nu fått två olika 25-siffriga coder, och har alltså förmodligen använt mina två licenser. För mig verkar det som att det inte stämmer med coderna. Kartan känner inte igen GPS;en, tror att jag vill tanka en annan...... fan vet jag!

OCH, tack för alla tips.......!!!

I vetenskapens namn gick jag in i registret och ändrade min kod (den 25 ställiga). Då skrek (varnade) MapSource att koden (den 25 ställiga) var felaktig till den GPS som var ansluten.

Om du inte får detta meddelande, så tycker jag det nu lutar åt att det är något annat fel än att felaktig koden (den 25 ställiga) är felaktig

Och med risk för att bli tjatig. Klisterlappen med kod som följer med Friluftskartan och Friluftskartan Pro är inte gul utan förmodligen vit (det är i alla fall mina).

Vad har du för version av MapSource och vilket operativsystem i datorn?

Har hu provat med att byta minneskort i GPSen?

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
delta1 Låsa upp kartor till gps:en..?? Navigering 25
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Byerum Låsa upp Friluftskartan! Navigering 1
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
bean2 "Kurs upp" i Fugawi 4.5?? Navigering 4
Jorden runt Upp i det blå Navigering 5
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
graylingfisher Sjökortet upp och ner Navigering 4
Grusbus Byta upp mig från GPS V till... ja vad? Navigering 14
petho Tabell över solens upp- och nedgång Navigering 8
Brune Dela upp Garmin Data Base (GDB) fil Navigering 2
Mezzner Nån fler GPS60CS som gett upp? Navigering 10
jonasolof Garmin Que 2.7 vägrar koppla upp till GPS10 Navigering 4
_Nicke_ Hur ladda upp *.img Navigering 5
maggi Nord-upp Navigering 11
buster23 Fuktkänsligheten stor för IPAQ- SE UPP! Navigering 1
jonasolof program för att plocka upp skärmdumpar av karta Navigering 18
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.