Ja, precisionen i en så lite accelerometer som i en klcoka eller mobil är begränsad.Jag och frugan har båda en Samsung mobil av samma modell. När vi tar promenader tillsammans så går min mobil ca 500 steg längre per 5 km än hennes. Jag har även en Samsung smartwatch. Den brukar gå 200 steg längre än min mobil på samma sträcka.
Så man ska nog ta antalet steg med en nypa salt och endast jämföra mot sig själv och samma typ av mätutrustning.
Fast det var å andra sidan rätt kul när jag var på min systerdotters gymmastiktävling och applåderade mig till 3000 steg på klockan. Behövde ju bara ta en kort kvällspromenad då för att komma upp i dagens stegmål 😂
Vill man bara öka på mätverdet kan man ju sätta den på en elvisp eller slagborr, centrifugera den i tät påse eller något annat som skakar och vibrerar lagom nog att räknas som steg.
Trpr få enklare stegräknare här någon rimlighetsbegränsning - hur många steg i minuten kan man få upp en stegräknare i på konstgjord väg?
/Patrik, som mäter löp- och cykelsträckor och dess fart samt puls men inte antal steg eller tramp-kadens