Larma fartkameror

Håller med tidigare inlägg om att ifall man följer hastighetsbegränsningarna behöver man inget larm för fartkameror. Men jag tror det har hänt de flesta att man upptäckt ett kameraskåp och blivit osäker på vilken hastighet som gäller. Då vore det bra med ett litet akustiskt larm som påminner om rätt hastighet.
PS.
Har haft körkort sedan 1970 och har ännu aldrig åkt för fortkörning. Tänkte försöka klara mej framgent oxå.
 
Mezzner; sa:
Mnja, det där är låter mer som om att du reviderat dina beskyllningar.
Icke. Förutom att jag konstaterat att du kastat första stenen i detta glashus, så påpekar jag det olämpliga i att du dessutom förnekar detta faktum.

:)
 
Jag ville ju bara ha ett förtydligande. Kasta sten är inte min grej, inte ens på fartkameror.

Må du däremot kasta den första stenen om du är kategoriskt oskyldig till trafikbrått.

Edit:
Ursäkta; ska vara trafikbrott...
 
Re: Re: Re: bästa sättet...

Håkan K; sa:
Av ditt resonemang att döma, så har du inte tillräcklig uppmärksamhet i trafiken? Du tror dig ha missat vägskyltar med viktig information, överser omgivande medtrafikanter...

Vem har aldrig varit osäker på om man missat en skylt eller inte? Jag tittar i första hand på trafiken (särskilt om det är mycket trafik) och ligger man t.ex. bakom en långtradare eller buss så är det inte under så många sekunder som man har chans att se en hastighetsbegränsningsskylt som man passerar.

Att jag inte märker att en polisbil är en polisbil beror på att en polisbil som inte har blåljus på räknar jag som "vilken bil som helst". Det var ju just det som jag påpekade, att jag INTE lägger en massa uppmärksamhet på att se vilka bilar som är polisbilar och inte. Bil som bil.
 
Mezzner; sa:
Må du däremot kasta den första stenen om du är kategoriskt oskyldig till trafikbrått.

Varför det? Jag har varit ung och vårdlös, då körde jag inte särskilt lagligt.

Men sen åtminstone 15 år tillbaka så försöker jag undvika att medvetet bryta mot trafikreglerna. Detta eftersom jag märkte att det fungerar precis lika bra att köra lagligt som att inte göra det. Eventuella tidsvinster är knappt mätbara (om man inte gör rejäla övertramp) och det är mycket skönare att slippa sitta och koncentrera sig på att "inte åka dit".

Sen är det klart att jag är mänsklig, ibland klantar jag mig eller gör misstag. Men det är skillnad på att missa en skylt och att medvetet köra 25 km/h fortare än vad som står på skylten.

Om vi nu ska anknyta till trådstartarens fråga så lär det ju bli ett j-la pipande i bilen när de får upp alla fartkameror som är planerade.
 
Det var väl just dessa olika råd som trådstartaren inte efterfrågade. Det finns ju f ö ingen anledning att utgå ifrån att jag kör bil sämre för att jag förstår det...
 
Jag åkte med en kompis som hade en Mio någonting, den varnade för hastighetskameror, men vad som var bättre var att den varnade om man körde för fort på nästan alla hastighetssträckor det var helt suveränt om man tex missar en skylt behöver man ju inte sitta och gissa vad hastigheten är.
Jag funderar på att sälja min 60cxs, den är nog uråldrig i sitt programupplägg trots att den är ca: ett halvår gammal.
Eloserik
 
Jag tycker det är väldigt användbart med GPS:er som upplyser om aktuell hastighetsgräns och varnar om den överskrids med mer än ca 5 km/h. Hastighetsbegränsningsinformation är rätt så nytt i kartmaterialet men verkar finnas i en hel del av kartorna som finns ute nu.

Själv får jag väl erkänna att om jag kör för fort så är det ofta på en fin krokig landsväg där kameror inte finns, bara körglädje.

Intressanta POI:s börjar samlas in på http://www.positioner.se
 
Waypoints vid fartkameror

tack för länken Fredrik!Ska testas på nästa bilresa.

/erik
 
Larm för många kameror ...

... kan man väl åstadkomma med en rutt. Efter påsk körde jag E4 genom Uppland efter att ha gjort en rutt med de 13 kamerapositionerna (från http://www.poidatabase.se/). Resultat: Med karta i GPS-en och valet Följ väg blev det inga signaler. Välj alltså Följ fågelvägen. Med alla kameror i en rutt larmar GPS-en även för kameror i fel körriktning. Det gör inget när två kameror står tillsammans, men lösningen är självklart att göra två rutter, en för färd i vardera riktningen. Och "girvarningarna" kom om jag minns rätt cirka 800 meter resp. 150 meter före positionerna. Waypointens namn innehåller också hastighetsbegränsningen. Symbolen kan vara dödskallen för Farligt område, men jag har från gps.no lånat hastighetskyltar och färgat om dem i xImage.exe (Norge har vitt i stället för gult på skyltarna). Jag mailar bmp-filerna till den nämnda sajten, så kanske de kan laddas ner därifrån så småningom.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.