Larma fartkameror

Någon som vet om man kan skapa ett akustiskt larm på en 60Cx när man närmar sig en fartkamera? Som det funkar nu så kommer det bara en varningstext på röd bakgrund. Det kan man ju missa om man inte tittar på gps:en med jämna mellanrum. Kamerorna är nedladdade från poidatabase.se.
 
Waypoint larm

Hej,
Du kan använda waypoint larm och där ställa larmgränsen dvs hur långt ifrån wp som du vill ha larmet. Det är dock en del nackdelar.
Du kan max ha i 10 larm Garmin 60CS.
GPS:en larmar både när du går in i larmzonen och när du går ur. Detta innebär om det finns en kamera för trafik i din riktning och en i motsatt riktning blir det ett förfärligt pipande.
Någon annan lösning har inte jag hittat
Stefan
 
bästa sättet...

är väl ändå att hålla sig till fartbegränsningen?
Då behöver man inte bekymra sig alls om några kameror.....
/Maria
 
Vänta nu... folk är för fega för att köra förbi ett kameraskåp, men inte för fega för att flyga fram i 140 km/h?

Människornas riskprioriteringar får mig ännu en gång att häpna. ;)
 
Re: bästa sättet...

swe153; sa:
är väl ändå att hålla sig till fartbegränsningen?
Då behöver man inte bekymra sig alls om några kameror.....

Precis så jag resonerar när jag kör bil. Håller jag mig inom lagens råmärken slipper jag slösa uppmärksamhet på att hålla utkik efter polisbilar, helikoptrar, kameraskåp och sånt och kan istället koncentrera mig på trafiken.

Det är ganska ofta som jag reagerar "Oj, kör jag för fort? Missat en hastighetsskylt?" För jag blir inte längre förbiblåst av en massa bilar... "Nähä, den där bilen där framme är en polisbil."
 
Re: Re: bästa sättet...

nermander; sa:
swe153; sa:
är väl ändå att hålla sig till fartbegränsningen?
Då behöver man inte bekymra sig alls om några kameror.....

Precis så jag resonerar när jag kör bil. Håller jag mig inom lagens råmärken slipper jag slösa uppmärksamhet på att hålla utkik efter polisbilar, helikoptrar, kameraskåp och sånt och kan istället koncentrera mig på trafiken.

Det är ganska ofta som jag reagerar "Oj, kör jag för fort? Missat en hastighetsskylt?" För jag blir inte längre förbiblåst av en massa bilar... "Nähä, den där bilen där framme är en polisbil."
Av ditt resonemang att döma, så har du inte tillräcklig uppmärksamhet i trafiken? Du tror dig ha missat vägskyltar med viktig information, överser omgivande medtrafikanter...

/Håkan
 
Enklare uttryckt så bad väl trådstartaren inte om moralisk eller körteknisk vägledning, utan ställde en ganska teknisk fråga om en GPS-funktion?

Vad som är rätt hastighet i olika situationer är en fråga som är bred nog för en egen tråd. Fast den tråden ska nog inte ligga på utsidan, om jag inte helt missminner mig beträffande reglerna för detta forum.
 
Ni har nog missförstått. Tanken är ju just att hålla hastighetsbegränsningarna.

Åtminstone just när man passerar en kamera... :)

Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.