Fartkameror i 60cx

Upptäckte i helgen hur bra det är med fartkameralarm i gps:n. Dåligt väder och igenplogade hastighetsskyltar, man kunde bara gissa om det stog 90 eller 70 på skyltarna. Problemet är att med CN på minneskort ser jag var kamerorna är med hjälp av kamerasymbol och hast. Om jag har Fri pro kortet i gps:n får jag även larm om det går för fort. Skulle vilja få larmet att fungera när jag har CN-kortet i gps:n eftersom man ju i regel navigerar på väg med hjälp av det. Man slipper då stirra på gps:n efter kamerasymboler och man kan istället hålla blicken på vägen vilket ju kan vara en fördel.
 
wicke02; sa:
Upptäckte i helgen hur bra det är med fartkameralarm i gps:n. Dåligt väder och igenplogade hastighetsskyltar, man kunde bara gissa om det stog 90 eller 70 på skyltarna. Problemet är att med CN på minneskort ser jag var kamerorna är med hjälp av kamerasymbol och hast. Om jag har Fri pro kortet i gps:n får jag även larm om det går för fort. Skulle vilja få larmet att fungera när jag har CN-kortet i gps:n eftersom man ju i regel navigerar på väg med hjälp av det. Man slipper då stirra på gps:n efter kamerasymboler och man kan istället hålla blicken på vägen vilket ju kan vara en fördel.
Du behöver nog inte oroa dig om skyltarna är oläsbara.
 
Kan bli svårt att bevisa om man inte vänder om till den kamera där man tror sig ha kört för fort och stannar och tar en bild på den oläsbara skylten. Böteslappen trillar förmodligen in någon vecka efter förseelsen och då är det kanske "sommar". Kärnfrågan är dock varför larmar gps:n med fri pro kartan men inte med CN?
 
wicke02; sa:
Kärnfrågan är dock varför larmar gps:n med fri pro kartan men inte med CN?

Har jag fattat dig rätt? Är det förinstallerad CN du har på minneskortet?
Jag har både CN och FriPro med överladdning från datorn till minneskort i 60Cx. Med CN synlig larmas både före fartkamera och om jag kör för fort.
Bertil
 
”Slarvar” man med att sopa bort snön från registreringsplåten så kan nog inte programvaran som tolkar bilderna från fartkameran luska fram registreringsnumret. Detta med snö på registreringsplåten är förmodligen ett lagbrott i sig.

Per Brune
 
Man kan sätta en plåt över registreringsskylten, som hindrar snö från att falla på plåten. Den hindrar i och för sig även kameran från att se plåten...

Bäst jag går och lägger mig, innan jag tänker fler sådana tankar...

Anders
 
apersson850; sa:
Man kan sätta en plåt över registreringsskylten, som hindrar snö från att falla på plåten. Den hindrar i och för sig även kameran från att se plåten...

Bäst jag går och lägger mig, innan jag tänker fler sådana tankar...

Anders

Men, kör du för fort, kommer du att komma ifatt snöflingorna, så att dom kommer på plåten iallafall.

Nä, jag har nog inte vaknat än....
 
bertilstenfeldt; sa:
wicke02; sa:
Kärnfrågan är dock varför larmar gps:n med fri pro kartan men inte med CN?

Har jag fattat dig rätt? Är det förinstallerad CN du har på minneskortet?
Jag har både CN och FriPro med överladdning från datorn till minneskort i 60Cx. Med CN synlig larmas både före fartkamera och om jag kör för fort.
Bertil
Jag har ett minneskort med förinstallerat CN och då ser jag bara på kamerasymbolerna var dom är men inget larm kommer. Däremot med fri pro kortet i så kommer ett larm om att en kamera är nära och ett larm om det går för fort.
 
wicke02; sa:
Jag har ett minneskort med förinstallerat CN och då ser jag bara på kamerasymbolerna var dom är men inget larm kommer. Däremot med fri pro kortet i så kommer ett larm om att en kamera är nära och ett larm om det går för fort.

Jag ska ladda över enbart CN på ett kort och testa med det.
Återkommer.
Bertil
 
Nu har jag testat med enbart CN på ett kort i 60Cx.
Varningarna för fartkamerorna fungerar helt perfekt både vad gäller förvarning och för hög hastighet.

Jag tror att ditt problem beror på att du har förladdad CN. När jag kollar vad som finns på mitt kort så finns det en mapp som heter Garmin. I denna mapp finns en fil som heter gmapsupp.img och en mapp som heter Poi. I denna mapp finns i sin tur en fil som heter poi.gpi.

Om du har möjlighet att testa med att ladda CN från datorn så kan det ge svar på din fråga.

Bertil
 
Har kollat mitt CN kort nu och där fattas mappen POI. Det som är konstigt är ju att symbolerna och placeringen av kamerorna syns i Gps:n. Den infon måste ju då ligga i gps:ns interminne. Tyvärr kan inte det förinstallerade CN-kortet öppnas i datorn med Mapsource. Alltså inget att rekommendera att köpa enbart ett CN-kort eftersom användningsområdet verkar vara begränsat till enbart läsning från kortet i gps:n.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.