Ikon för fartkameror

Den som ska fixa sig en fil med fartkameror till en Garmin GPS, behöver positionerna för kamerorna och en lämplig ikon att visa.

Positioner för kamerorna kan du hitta här.
http://www.poidatabase.se/index.html
I det paketet ingår även en ikon, men det är en kopia av det brittiska märket för trafikövervakningskameror.

Om man istället vill ha en svenskinspirerad ikon, finns här
http://www.vv.se/templates/page3____15970.aspx
en lämplig figur att utgå från. Spara bilden på vägmärket, öppna den i exempelvis IrfanView
http://www.irfanview.com/
gör om storleken till 22*22 pixel, samt spara den nya figuren i en egen fil.
Lägg sedan denna ikon i samma mapp som datafilen, och med samma namn som csv-filen har. När du kör POI-Loader kommer denna ikon att associeras med dina kameror.

Anders
 
Ljudsignalen

Hej Anders!

Jag har laddat in fartkamerorna i min 60Cx och det fungerar bra med ett undantag, ljudsignalen när man närmar sig em kamera eller kör fortare än tillåten hastighet nära en kamera är för svagt.
Vet du hur man får kraftigare ljud? De ordinarie ljudinställningarna verkar inte att fungera för detta ändamål.

Bertil
 
Har ingen aning om vad det finns att göra i den modellen. Jag har ingen sån.

Med StreetPilot c550 får man vara minst döv, nästan död, för att inte uppmärksamma ljudsensationerna som uppstår, om man kör över den angivna gränsen, när man närmar sig kameran.

Anders
 
Re: Ljudsignalen

bertilstenfeldt; sa:
Hej Anders!

Jag har laddat in fartkamerorna i min 60Cx och det fungerar bra med ett undantag, ljudsignalen när man närmar sig em kamera eller kör fortare än tillåten hastighet nära en kamera är för svagt.
Vet du hur man får kraftigare ljud? De ordinarie ljudinställningarna verkar inte att fungera för detta ändamål.

Bertil
Har oxå fartkamerorna i min 60Cx men larmet funkar bara med fripro-kartan och inte när jag kör CN från minneskort vilket ju vore önskvärt. Någon som kan tipsa varför larmet inte funkar i CN?
 
Re: Re: Ljudsignalen

wicke02; sa:
[Har oxå fartkamerorna i min 60Cx men larmet funkar bara med fripro-kartan och inte när jag kör CN från minneskort vilket ju vore önskvärt. Någon som kan tipsa varför larmet inte funkar i CN?

Har du installerat kamerorna med POI-loadern? Såvitt jag förstår är detta en förutsättning för att det ska fungera.

Om du gör det ska du kunna hitta kamerorna under Find - Egna intressanta platser.

Bertil
 
Jag glömde i mitt första inlägg att tala om att ikonen ska vara i bitmappformat, när du är klar. Jpeg låter sig icke göras.

Anders
 
Re: Re: Re: Ljudsignalen

bertilstenfeldt; sa:
wicke02; sa:
[Har oxå fartkamerorna i min 60Cx men larmet funkar bara med fripro-kartan och inte när jag kör CN från minneskort vilket ju vore önskvärt. Någon som kan tipsa varför larmet inte funkar i CN?

Har du installerat kamerorna med POI-loadern? Såvitt jag förstår är detta en förutsättning för att det ska fungera.

Om du gör det ska du kunna hitta kamerorna under Find - Egna intressanta platser.

Bertil
Jag har använt POI-loader men kamerorna har hamnat i mappen "Waypoints" i GPS internminne. Eftersom jag kör CN från ett förinstallerat minneskort som inte går att skriva till. Men oavsett vilket kort jag använder så ligger inga kameror under "egna intr. platser". När jag kör med fripro kortet funkar dock larmet med den signal jag valt som larmsignal.
 
Går det inte att skriva till? De förinstallerade kort jag har går utmärkt att skriva till, givetvis under förutsättning att det fortfarande finns plats.

Anders
 
apersson850; sa:
Går det inte att skriva till? De förinstallerade kort jag har går utmärkt att skriva till, givetvis under förutsättning att det fortfarande finns plats.

Anders
Jag är osäker på om det går att skriva till CN-kortet eftersom det är ett förladdat kort med vägkarta över Norden. Om det går att skriva till så har jag ju ingen möjlighet att återskapa det som finns på kortet om jag skulle råka skriver över det.
 
mielo; sa:
Kör i lagstadgad hastighet så slipper ni allt detta pyssel...
Det har jag gjort i 35 års tid och tänkte behålla den statistiken framgent. Men när man är på okända orter är det lätt att missa en skylt och då är kameravarningen ett utmärkt hjälpmedel.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.