Tyska fartkameror

Varför vill man veta var de tyska fasta fartkamerorna står?
1. Jag hoppas att du inte kommer använda information till att systematiskt köra för fort på "fartkamerasäkra" vägar.
2. Skulle olyckan vara framme och du råkade just då köra lite fortare än vad som är tillåtet, just som du passerar en fartkamera, vad blir följden? Om inte polisen stoppar dig på plats (det gör de inte om det är en fast kamera och oftast inte heller om det är en mobil enhet), hur ska de få tag på dig? Mig veterligen letar de inte upp folk i Sverige (genom svenska Bilregistret) för att hitta nån som måste betala fortkörningsböter.
3. Den största risken för en turist (eller nån som far igenom Tyskland) att bli fotograferad, är nog inte de fasta kamerorna utan snarare mobila enheter som sätts upp vid vägbyggen et c.

/Håkan
 
OK.
Jag håller med Håkan K om att det generellt är ett oskick att ta reda på var fartkameror sitter, var polisen har sina kontroller etc. Snacka om att vilja ha kakan och ändå äta den.
 
Men snälla...

Polisradio, radarvarnare och nu GPS:er. Det har alltid funnits teknik. Moralpredikare avstår jag ifrån. Jag har def. ingen tanke på att blåsa i 180 knyck, bara vill veta var de är vid ex. en omkörning.
 
Re: Men snälla...

RedBreather; sa:
Polisradio, radarvarnare och nu GPS:er. Det har alltid funnits teknik. Moralpredikare avstår jag ifrån. Jag har def. ingen tanke på att blåsa i 180 knyck, bara vill veta var de är vid ex. en omkörning.
Ja, att det alltid funnits teknik för att bryta mot lagen utan att bli upptäckt måste ju innebära att det är moraliskt riktigt? Fast just ja, du betackade ju dig för moralkakor.
Bra att veta var de är vid t ex omkörning... den var bra.
 
Finns det ett moralforum på utsidan där man får diskutera rätt och fel? Det hade jag ingen aning om.
Hur navigeringstekniken ska användas är väl en rätt relevant diskussion att ta i - just det - navigeringsforumet.
 
Fel ämne på Utsidan

Christer Lindh har bett att vi inte skall diskutera detta ämne på Utsidan. Låt oss respektera det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.