Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
60Cx och Lithium
- Trådstartare wicke02
- Start datum
Då är batterierna helt slut...åk tillbaka där du köpt dom o kör upp dom.
Litium klår alla batterityper - speciellt om det är kallt.
Urladdningskurvan är dock lite annorlunda mot alkaliska som batterisensorn är programerad för.
Så där har man fullt me pinnar o sen faller dom på kort tid till noll - inte som med alkaliska där man tappar en pinne var femte timma eller så.
Litium klår alla batterityper - speciellt om det är kallt.
Urladdningskurvan är dock lite annorlunda mot alkaliska som batterisensorn är programerad för.
Så där har man fullt me pinnar o sen faller dom på kort tid till noll - inte som med alkaliska där man tappar en pinne var femte timma eller så.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jeg er ikke sikker Troy på at batteriene er kass. Lithium batterier har visstnok en høyere spenning, og ikke alle elektroniske apparater tåler dette. Da blekker de ut. Jeg mener å ha lest at dette er tilfellet bl.a. med en del gps'er.
Ne inte i detta fallet - både alkaliska och Li ligger mellan 1,5 och 1,6 nya - kör själv med lithium i bl.a csx60an.
Tror nog dom är slut - tänk att om du testar dom i en led ficklampa med Dc konverter så
kan dom fungera men det betyder inte att det finns mycket liv i dom.
Dc konvertern hackar sönder all spänning som finns tillgänglig och transformerar upp den
så lampan får det den behöver trots att ytterst lite finns tillgängligt tills det är helt slut.
Mät upp dom eller stck o skaffa nya.
Tror nog dom är slut - tänk att om du testar dom i en led ficklampa med Dc konverter så
kan dom fungera men det betyder inte att det finns mycket liv i dom.
Dc konvertern hackar sönder all spänning som finns tillgänglig och transformerar upp den
så lampan får det den behöver trots att ytterst lite finns tillgängligt tills det är helt slut.
Mät upp dom eller stck o skaffa nya.
Jag har nu mätt upp spänningen på batteriet med en multimeter och den var 1,876 Volt.
Sen vill jag rätta mig själv. Batterierna heter "Philips lithium Ultra AA 1,5V" och inte Energizer som jag först uppgav. Det troliga är väl att gps:en inte klarar den höga spänningen så jag får väl använda batterierna till något annat tills spänningen sjunkit till en lägre nivå.
Sen vill jag rätta mig själv. Batterierna heter "Philips lithium Ultra AA 1,5V" och inte Energizer som jag först uppgav. Det troliga är väl att gps:en inte klarar den höga spänningen så jag får väl använda batterierna till något annat tills spänningen sjunkit till en lägre nivå.
Ja det blir ju en viss skillnad... - jag kör me energizer Li batterier iaf.
Har aldrig mätt upp vad obelastad polspoänning hamnar på ett nytt på dom.
Har aldrig mätt upp vad obelastad polspoänning hamnar på ett nytt på dom.
I min Garmin Vista HCx kan man ställa in batterityp: Alkaliska , NiMH eller Litium. Har du kollat att det inte finns en sådan inställning på 60Cx också?
Örjan
Örjan
Man kan ställa om mellan alkalsika och laddbara normalt - kolla en gång till fö skojs skull.
Men det där är mest för att få batteristapeln att följa den verkliga urladdningen på ett korrekt sätt.
Men det där är mest för att få batteristapeln att följa den verkliga urladdningen på ett korrekt sätt.
I senaste versionen av GPSMAP60CSX SW (4.0) finns bara NiMh och alkaliska batterier som val.
Jag testade med Litium-batterier som jag har hemma och dom gav ~1.8 V obelastade ur paketet (Energizer), det sjönk till ~1.7v efter 1min i GPSen. GPS:n verkar funka som den skall.
Har någon provat hur bra kapacitet man får med Litium i kyla kontra NiMh? Det känns lite dyrt att prova för skojs skull men någon annan kanske har bättre ekonomi
! Vikten är i sig imponerande låg, det känns som plastbitar istället för batterier när man håller dom i handen.
/Andreas
Jag testade med Litium-batterier som jag har hemma och dom gav ~1.8 V obelastade ur paketet (Energizer), det sjönk till ~1.7v efter 1min i GPSen. GPS:n verkar funka som den skall.
Har någon provat hur bra kapacitet man får med Litium i kyla kontra NiMh? Det känns lite dyrt att prova för skojs skull men någon annan kanske har bättre ekonomi
/Andreas
Här är datablad för ett AA litiumbatteri
http://data.energizer.com/PDFs/l91.pdf
Det finns ett diagram i bladet som visar kapacitet vid 0 grader jämfört med ett alkaliskt batteri
Visst sjunker kapaciteten men inte farligt mycket
http://data.energizer.com/PDFs/l91.pdf
Det finns ett diagram i bladet som visar kapacitet vid 0 grader jämfört med ett alkaliskt batteri
Visst sjunker kapaciteten men inte farligt mycket
Är det riktigt kallt är lithium totalt överlägset.
Men man märker av det redan vid hyfsade temper på runt nollan och uppåt.
Drifttiderna är mycket bra.
Risken är stor att man slutar använda alkaliska efter man kört lithium.
Sen - den som vill tappa håret i förtid o få hjärnblödning - använd nmhi
Men man märker av det redan vid hyfsade temper på runt nollan och uppåt.
Drifttiderna är mycket bra.
Risken är stor att man slutar använda alkaliska efter man kört lithium.
Sen - den som vill tappa håret i förtid o få hjärnblödning - använd nmhi
Jag använder Lithiumbatterier in min 60 csx på skotern.
Har en strömkabel som ger ström när skotern är igång.
Jag har upptäkt att om gps,n är -25 efter att ha suttit på styret och man vill ta den på en prommenad så funkar det mycket bättre än med alkaliska som gärna vill krokna under uppstart vid riktigt låga temperatuer. Om jag kör med alkaliska så måste jag byta batterer varje dag för att vara säker att ha ström. Med lithium så håller de flera dagar av normal användning, (80% strömkabel och 20% på batteri). Klart värt pengarna.
Har en strömkabel som ger ström när skotern är igång.
Jag har upptäkt att om gps,n är -25 efter att ha suttit på styret och man vill ta den på en prommenad så funkar det mycket bättre än med alkaliska som gärna vill krokna under uppstart vid riktigt låga temperatuer. Om jag kör med alkaliska så måste jag byta batterer varje dag för att vara säker att ha ström. Med lithium så håller de flera dagar av normal användning, (80% strömkabel och 20% på batteri). Klart värt pengarna.
Liknande trådar
- Svar
- 16
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 21
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 2
- Visningar
- 293
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg