Lampa på vandring

Hur har ni det med ljus i tältet. Visst, ibland är man ju trött och sover, men hur har ni det med lampa/ljus på turerna. Vad använder ni och hur fraktas denna?

/J
 
Petzl Tikka eller Maglite

Det finns två bra alternativ:

Mini maglite: (finns i nästan alla sportbutiker) som man tejpar i änden (så du slipper besöka tandläkarn så ofta....) Det är ja rätt gytt att kunna stoppa den lilla rackaren i munnen när man vill använda nävarna.

Fördelen med maglite är storleken och formen, skaru in o rota nånstans är det enkelt att föra in lampan och lysa(lät ju rätt porrigt)
Nackdelen är när du går, sitter o pillar eller allt annat där du använder nävarna, den är hela tiden i vägen.

Petzl Tikka:
http://www.sportsnet.se
(349spänn) Har dom senaste turerna blivit hånad av kompisar som med stor glädje äger en dylik. Liten, lätt pannlampa med halogenljus. väger inget och ger ett bra ljus. AAA baterier som sitter i lampan (så du slipper ett jättelikt batteripack på bakhuvvet.

För/Nackdelar vänd på Maglites egenskaper (nästan)
 
Ljus

Hmm, förstår inte riktigt frågan. Jag brukar använda en LED-pannlampa. Närmare bestämt en Petzl Tikka. Batterierna håller lätt en hel tur utan att man behöver snåla med ljuset. Den är helt enkelt suverän.

En kompis som jag brukar tälta med har även en s.k. ljuslykta vilket helt enkelt är en lykta med ett stearinljus i. Ger iofs inte så mycket ljus men det är trevligt och man behöver inte oroa sig för att den skall tända eld på tältet. Det skall finnas några recensioner av den på recensionsdelen.

/Jonas U
 
Varde ljus!

Pannlampa är suveränt. Har en Petzl Zoom som fungerar och är pålitlig i alla väder. Gör man mycket vinterturer är det smart att kunna ha batteripacket innanför kläderna. Zoomen är rätt stor, visst om man jämför med nya Tikka, men man har dock en hand mer än i jämförelse med handhållen ficklampa. När man skaffat pannlampa fattar man inte hur man klarat sig utan innan. -Tro mig! Jag använder min på såväl långfärd som nedför, cyklandes och joggandes samt backstage på teatern. Komplementet är Mini Maglite. 2 AA batterin är lätt att köpa var som helst. Fungerar också som dörrstopp, hammare, eller rundstrålande ljuskälla. Vill man inte tejpa igen bakstycket för att kunna ha den i munnen finns det olika typer av gummigrejer man kan trä på änden för att ha något bekvämt att tugga på. Dock kvarstår ju bekymret att man har lite svårt att prata... Köp därför istället ett pannband till "Maggen". Finns i olika utföranden från "remmaterial" till stretch med fleecefoder. Kostar typ 100 kr, men kan vara lite svårt att hitta i hela Sverige. Har man en lykta (med typ värmeljus) får man inte bara mysigt utan man kan även avhjälpa kondensproblem i tältet.
 
Ljust i tältet.

Hej Johan !

Det finns en hel del alternativ utav ljuskällor till tältningen.
Pannlampor av alla de slag funkar helt OK, men en annan ljus idé är t.ex. primus strumplyktor som ger både ett ljus upp till 100w och ger en behaglig värmekälla vid kalla nätter och årstider.
Men som en liten fotnot bör sägas att dessa strumplyktor är väldigt brandfarliga vid kontakt.
Jag har själv använt mig av Primuslampa i ca:10år när jag varit ute och tältat utan några som helst tillbud.
Som värmekälla är den helt outstanding enligt mina erfarenheter.När det varit kallgrader har jag kunnat sitta i bara kallingarna utan att frysa.
Men man skall släcka lampan innan man somnar,så det ej händer någon olycka.
 
Pannlampa och ljus

Som alla ansra, verkar det som, har jag en pannlampa. Min har lysdioder och ger bra ljus för läsning och rotande i säcken. Funkar också att vandra med fast man får ta det lite försiktigare än med halogenlampa.

Den modell jag har, Matrix, lyser 100-150 timmar på 3 små AAA-batterier, köpte den i oktober och har efter två fjällturer och ett antal helger ännu inte bytt batteri.

Har också en liten Trangialykta, den ger bara ledljus och verkar lite ömtålig i konstruktionen. Men mysig är den och fukten tar den bort.

Lutar själv åt en gaslykta framåt nästa mörkertid.

Vänligen,

J
 
Gaslampa

Vi (jag & tjejkompisarna) har kört med Maglite och det funkar ju bara bra.

För några år sen fick vi en gaslampa som man trär på gastuben (strumplampa som beskrivs ovan). Testade den i somras och jag håller med ovanstående om att mysfaktorn är skyhög och att det är trevligt med en extra värmekälla. Den ger också starkt ljus, med stor spridning (jämfört med Maglitens lilla ljúskägla) om man behöver. Inte en livsnödvändig lampa, men trevlig!
 
Pannlampa

Håller med ovanstående som tycker pannlampa är outstanding. Har en Petzl Arctic som har batteripacket i armhålan för värmens skull. Går att köra med halogenlampa (följer med i en liten hållare) men jag har hittills inte haft det behovet. Har också alltid en liten diodlampa nedpackad men använder den sällan.

Äger också en strumplykta som det talas om ovan. Den körs på gas men jag gillar mitt Trangia-KAPkök så numera får gaslampan stanna hemma. Orkar inte släpa på fler grejer och sedan är jag smått förbannad på att gasflaskor är engångsartiklar. Resursslöseri... Visst är strumplyktan mysig men jag har inget behov av den. Värme får jag från köket och ljus från pannlampan, det räcker.

/H
 
Värmeljus

Har alltid med mej ett par vanliga värmeljus, ska man ha dem inne i tältet kan man ha dem i en gammal konservburk. De har också högre mysfaktor än Maglite och pannlampor.
 
maglite

Jag föreslår lätt en maglite. Ofta finns det nån form av ögla i toppen av tältet och där brukar jag hänga min maglite med reflektor hylsan avskruvad. Ljuset blir då mer rundstrålande vilket ofta är nödvändigt då man pysslar om inne i tältet om natten. Den funkar även mycket bra till annat. Vill man ha mer flexibelt ljus är det bara att stoppa lampan under mössan och pula till lite grann så att den sitter så har man vips en alldeles utmärkt pannlampa. Så finns dom i lite olika storlekar oxå vilket är bra, jag tycker den minsta ger lite för klent ljus dock.
Jag är mycket nöjd med min lampa och jag tycker de håller för det mesta. Ett tips är att färga lamplinsen röd på något sätt. Själv har jag monterat in en bit röd plast, detta för att få ett mjukare ljus. Det är mer "ekonomiskt" att använda sitt eget mörkerseende och jag brukar vara försiktig med att använda starkt ljus allt för hastigt då ögonen vant sig vid mörkret. En liten detalj bara...

MVH/samuel
[Ändrat av samme83 2002-04-22 kl 12:51]
 
Två lampor

Vid paddlingar och vandringar har jag använt en Primus Yellowstone EasyLight för mys-och värmeeffekt. Jag känner mig inte helt trygg med att använda köket för värme och torkning i tältet. Den är suverän! Den extra vikten av lampan är väl värd besväret. (I kajaken är det endast volymen).
För belysning, letande och mek är Petzl Tikka mycket bra, liten, lätt och låg batteriförbrukning.

/L
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lasse Be Lampa i tältet Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.