Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lampa i tält
- Trådstartare forslund
- Start datum
Tältet ska inte vara ett slutet utrymme! Då får du kondens... Möjligen också koloxidförgiftning om du kör lampan länge. Öppna alla ventiler, ha bara nätöppningen i innertältet stängd och låt yttertältets dörr ha en liten glipa. Släck innan du somnar. Bäst är att hänga lampan i taket, så man inte råkar stöta omkull den. Se också till att du har din kniv inne i tältet om olyckan verkligen skulle vara framme. Tält brinner väldigt bra. Anna
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Inte samma ljus men...
...biltema har fina små diodlampor i nyckelknippsformat som kostar 10kr styck. Köp en näve då 10% av dem inte riktigt fungerar så länge utn är sk måndagsexemplar, helt ok frekvens för det priset tycker jag!
...biltema har fina små diodlampor i nyckelknippsformat som kostar 10kr styck. Köp en näve då 10% av dem inte riktigt fungerar så länge utn är sk måndagsexemplar, helt ok frekvens för det priset tycker jag!
Skall man göra gaslyckta eller liknande så är det inte bara för ljuset utan för att få en smula värme samtidigt. en gaslyckta kan producera flera hundra watt i värme
Är det bara ljus som efterfrågas så titta efter tältlykta basera på lysdioder eller motsvarande LED-ficklampa med ställbar ljusnivå och som kan hängas upp vettigt och med passande ljusspridning - på svagare lägen runt 5-10 lumen så räcker ljuset mycket väl till för att kunna stöka runt i tältet utan besvär och ändå har lystid för runt 30 timmar för 1 st CR123-batteri eller 1 st R6-batterier - skall du läsa, se till att ha lampan nära dig (pannlampa) då det är bättre att använda en svag lampa nära dig än en starkare som försöker lysa upp hela tältet och följaktligen drar mer batterier.
pannlampa är en bra kompromiss för ganska svag ljusflöden för lång batteritid men ändå att ljuset hamnar där man tittar.
Själv skulle jag undvika lampor baserade på R03-batterier utan hellre spana efter lampor som har R6 batterier och större när det gäller tältlykta, och baserade på CR123 om man jagar låg batterivikt.
Man får ungefär dubbelt så mycket energi med sig med Litiumbatterier (3-volt typ) per viktdel i jämförelse med akalinebatterier.
Det är också bra om lamporna har omvandlarkretsar som reglerar ljusstyrkan och inte enkla resistor-förkopplingar som bränner bort halva energin till värme i batterierna till ingen nytta.
---
Engångsbatterier:
CR123 väger ca 15-16 gram styck och ca 3.5-4 Wh energi och ger 0.20-0.26 Wh/gram beroende på fabrikat
R6 ligger på 24 gram styck och man kan få ut ca 3.0 Wh vid 100 mW konstant last och ger 0.12 Wh/gram
R03 ligger på 11 gam styck och kan få ut ca 1.15 Wh vid 100 mW-konstantlast och ger 0.104 Wh/gram
Har inga jämförbara värden på på R14 och R20 då de har annan mätning på dessa - dock väger R14 på ca 66 gram och ger ca 7500 mAh vid 100 mA och ned till 0.8 Volt spänning samt R20 väger 148 gram och har ca 15000 mAh vid 100 mA urladdning till 0.8 Volt, viket båda ger ungefär 0.1 Wh per gram
Drifttid blir då ca 75 timmar för R14 och R20 150 timmar och och med lämplig elektronisk omvandlare kunna driva vita lysdioder på ca 5-8 lumen vid 100 mW. (approx 1 Volt genomsnitt * 100 mA = 100 mW)
Laddbart:
R03 900 mAh väger 13 gram och med 1.2Volt * 0.9 ger 1.08 Wh och ger 0.083 Wh/gram
R6 2100 mAh väger 28 gram och med 1.2 Volt * 2.100 ger 2.5 Wh och ger 0.089 Wh/gram
uppladdningsbar CR123 väger 17 gram och med 3.6 Volt * 650 mAh ger 2.34 Wh 0.137 Wh/gram
Som man ser så är energiinnehåll i batterier bara runt 0.1 -0.3 Wh/gram - detta i jämförelse med tex gasol som har runt 140 Wh/gram och bensin med runt 120 Wh/gram
Är det bara ljus som efterfrågas så titta efter tältlykta basera på lysdioder eller motsvarande LED-ficklampa med ställbar ljusnivå och som kan hängas upp vettigt och med passande ljusspridning - på svagare lägen runt 5-10 lumen så räcker ljuset mycket väl till för att kunna stöka runt i tältet utan besvär och ändå har lystid för runt 30 timmar för 1 st CR123-batteri eller 1 st R6-batterier - skall du läsa, se till att ha lampan nära dig (pannlampa) då det är bättre att använda en svag lampa nära dig än en starkare som försöker lysa upp hela tältet och följaktligen drar mer batterier.
pannlampa är en bra kompromiss för ganska svag ljusflöden för lång batteritid men ändå att ljuset hamnar där man tittar.
Själv skulle jag undvika lampor baserade på R03-batterier utan hellre spana efter lampor som har R6 batterier och större när det gäller tältlykta, och baserade på CR123 om man jagar låg batterivikt.
Man får ungefär dubbelt så mycket energi med sig med Litiumbatterier (3-volt typ) per viktdel i jämförelse med akalinebatterier.
Det är också bra om lamporna har omvandlarkretsar som reglerar ljusstyrkan och inte enkla resistor-förkopplingar som bränner bort halva energin till värme i batterierna till ingen nytta.
---
Engångsbatterier:
CR123 väger ca 15-16 gram styck och ca 3.5-4 Wh energi och ger 0.20-0.26 Wh/gram beroende på fabrikat
R6 ligger på 24 gram styck och man kan få ut ca 3.0 Wh vid 100 mW konstant last och ger 0.12 Wh/gram
R03 ligger på 11 gam styck och kan få ut ca 1.15 Wh vid 100 mW-konstantlast och ger 0.104 Wh/gram
Har inga jämförbara värden på på R14 och R20 då de har annan mätning på dessa - dock väger R14 på ca 66 gram och ger ca 7500 mAh vid 100 mA och ned till 0.8 Volt spänning samt R20 väger 148 gram och har ca 15000 mAh vid 100 mA urladdning till 0.8 Volt, viket båda ger ungefär 0.1 Wh per gram
Drifttid blir då ca 75 timmar för R14 och R20 150 timmar och och med lämplig elektronisk omvandlare kunna driva vita lysdioder på ca 5-8 lumen vid 100 mW. (approx 1 Volt genomsnitt * 100 mA = 100 mW)
Laddbart:
R03 900 mAh väger 13 gram och med 1.2Volt * 0.9 ger 1.08 Wh och ger 0.083 Wh/gram
R6 2100 mAh väger 28 gram och med 1.2 Volt * 2.100 ger 2.5 Wh och ger 0.089 Wh/gram
uppladdningsbar CR123 väger 17 gram och med 3.6 Volt * 650 mAh ger 2.34 Wh 0.137 Wh/gram
Som man ser så är energiinnehåll i batterier bara runt 0.1 -0.3 Wh/gram - detta i jämförelse med tex gasol som har runt 140 Wh/gram och bensin med runt 120 Wh/gram
Tältet ska inte vara ett slutet utrymme! Då får du kondens... Möjligen också koloxidförgiftning om du kör lampan länge. Öppna alla ventiler, ha bara nätöppningen i innertältet stängd och låt yttertältets dörr ha en liten glipa. Släck innan du somnar. Bäst är att hänga lampan i taket, så man inte råkar stöta omkull den. Se också till att du har din kniv inne i tältet om olyckan verkligen skulle vara framme. Tält brinner väldigt bra. Anna
Man får väl ingen kondens pga förbränning? Det är väl snarare tvärtom? Jag brukar ha tända värmeljus i kåtan just för att bli av med lite kondens.
Daggpunkt
Vid fullständig förbränning av kolväten får man koldioxid och vatten (tillhör nog kemin i åk 7 eller 8 i grundskolan) och så blir det som bekant även värme. Om med värmen så ändras daggpunkten.
Nu får man nog inte lära sig vad daggpunkt är för något i grundskolan, men nu finns å andra sidan Google. Om man Googlar på daggpunkt och läser lite så förstår man nog varför man tycker det blir mindre fuktigt när temperaturen ökar.
Per
Man får väl ingen kondens pga förbränning? Det är väl snarare tvärtom? Jag brukar ha tända värmeljus i kåtan just för att bli av med lite kondens.
Vid fullständig förbränning av kolväten får man koldioxid och vatten (tillhör nog kemin i åk 7 eller 8 i grundskolan) och så blir det som bekant även värme. Om med värmen så ändras daggpunkten.
Nu får man nog inte lära sig vad daggpunkt är för något i grundskolan, men nu finns å andra sidan Google. Om man Googlar på daggpunkt och läser lite så förstår man nog varför man tycker det blir mindre fuktigt när temperaturen ökar.
Per
Effekten
Då är frågan vilken effekt ett värmeljus har?
Vid fullständig förbränning av kolväten får man koldioxid och vatten (tillhör nog kemin i åk 7 eller 8 i grundskolan) och så blir det som bekant även värme. Om med värmen så ändras daggpunkten.
Nu får man nog inte lära sig vad daggpunkt är för något i grundskolan, men nu finns å andra sidan Google. Om man Googlar på daggpunkt och läser lite så förstår man nog varför man tycker det blir mindre fuktigt när temperaturen ökar.
Per
Då är frågan vilken effekt ett värmeljus har?
Jodå...
"Man får väl ingen kondens pga förbränning?"
"Förbränning" skapar just koldioxid och vatten...
Nu blir det inte så mycket vatten eftersom luftens syremolekyler bara byter ut kolet som "vätevärd"... å det blir 1-till-1 på en höft... eldar du upp 1dl gasol (å det är ganska mycket eldande
) får du sådär 1 dl vatten, vilket är sådär 100liter vattenånga (och typ 1/4-del av vad du svettas ut på en natt).
Däremot får du åxå lika mycket koldioxid (luften skickar nämligen i tre syreatomer mot en kolatom - taskigt och nästan övervåld - för att en skall sno vätet å de andra två kör armkrok på kolet) - sådär 100 liter - å det skulle JAG vara ohyggligt mycket mer mån om att ventilera ut
)
(Koldioxid är nämligen tyngre och lägger sig i botten på tältbaljan... precis där du har din näsa)
Nu har jag inte slagit upp normalgasvolymerna eller densiteterna för att räkna ut detta exakt, men jag är "100" på att min analys av vad som är det väsentliga är korrekt.
Skulle jag använda öppen låga skulle det vara för "myset" å värmen... men jag håller mig nog till LED så fegis jag är
)
Nasse är ett mycket litet och försiktigt djur...
"Man får väl ingen kondens pga förbränning?"
"Förbränning" skapar just koldioxid och vatten...
Nu blir det inte så mycket vatten eftersom luftens syremolekyler bara byter ut kolet som "vätevärd"... å det blir 1-till-1 på en höft... eldar du upp 1dl gasol (å det är ganska mycket eldande
Däremot får du åxå lika mycket koldioxid (luften skickar nämligen i tre syreatomer mot en kolatom - taskigt och nästan övervåld - för att en skall sno vätet å de andra två kör armkrok på kolet) - sådär 100 liter - å det skulle JAG vara ohyggligt mycket mer mån om att ventilera ut
(Koldioxid är nämligen tyngre och lägger sig i botten på tältbaljan... precis där du har din näsa)
Nu har jag inte slagit upp normalgasvolymerna eller densiteterna för att räkna ut detta exakt, men jag är "100" på att min analys av vad som är det väsentliga är korrekt.
Skulle jag använda öppen låga skulle det vara för "myset" å värmen... men jag håller mig nog till LED så fegis jag är
Nasse är ett mycket litet och försiktigt djur...
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 37
- Visningar
- 6 K
- Svar
- 13
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg