Lampa i tält

Newsflash, kondens och vattenånga är inte samma sak! Och ja, jag vet vad daggpunkt är, det är liksom lite därför jag skriver att man inte får kondens på grund av förbränning. Typiskt utsidan, jäkla messerschmidtar.

Det där brukar kallas "projektion" av psykologer.

Anna skrev "Tältet ska inte vara ett slutet utrymme! Då får du kondens..."
Alltså: oavsett om du eldar eller inte ska inte tältet vara ett slutet utrymme.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om vi pratar praktik istället så brukar jag bli av med fukt och kondens då jag eldar lite med min gaslampa i tältet.......

"Man får väl ingen kondens pga förbränning?"

(Koldioxid är nämligen tyngre och lägger sig i botten på tältbaljan... precis där du har din näsa)

Det är är en sanning med modifikation - häller man ren koldioxid från flaska, dunken med jäsande mäsken mm. så 'rinner' den pga koldioxiden är koncentrerad och densiteten är högre - men ju mer utblandad den är med luft, ju mindre vill den samlas i botten då densitetskillnaderna sjunker och är det tillräckligt utspätt så är densitetskillnaden så liten att det är andra krafter (som olika luftlager som åtskills av temperaturskillnader) som rör om eller inte rör om luften .

avgaserna från en gasolykta späds ut väldigt kraftig redan i förbränningen och den varma gasen stiger pga. hög temperatur även om andelen koloxid är högre - det blandas ut i luften och det är snarare varma luftkudden i toppen av tältet som bär något högre koldioxidhalt än den kallare luften.

och precis som att isbiten i groggen inte spontanbildas igen när den har smält, så koncentrerar sig inte koldioxiden igen och samlas i lägre delarna i utrymmet när det väl är utblandat - dessutom gör diffusionen att kraftiga skillnader i koncentration mellan olika gasskikt utjämnas efter en tid - naturen hatar stora koncentrationsskillnader.

---

hög koldioxidhalt stressar en männinska och man tycker att det blir kvalmigt och varmt, i högre halter andfåddhet mm. vilket gör att den varnar samt toleransen för koldioxid innan det blir farlig är ganska hög - uppåt 5% i luft.

det som däremot är den stora faran är kolmonoxidbildningen som bildas i mer eller mindre utsträckning vid all eld och glöd (även sterainljus) där avgaserna inte bortskaffas . Sterainljus är förmodligen en av de sämre förbränningsmetoden efter som den brinner med syreunderskott (ger lysande låga) medans tex gasolspisar med blå låga avger mindre mängd per brunnen bränslemängd - men bränner på med mycket högre effekt istället, så även om den ger 20 ggr mindre kolmonoxid än ett sterarinljus per gram bränsle så kan 20 ggr större låga göra att den når samma nivåer som ett stearinljus.

Amen

(... om man nu kunde ljudhärma en golfputt med det där "ploppet" i koppen :eek:)

Visst är det konvektion och diffusion, å nog kommer entropin i termodynamikens 3'dje huvudsats göra en smula motstånd mot att all koldioxid spontant samlas i tältbaljan, samtidigt som en stor praktisk poäng är att få den där "varma luftkudden" i taket på tältet att skapa drag å ta med sig kondens ut *hahaha*
Personligen skulle jag dock undvika ett helstängt tält, elda som sa-an med gasollyktan och försöka somna med en deckare över näsan i hopp om att kondensen skall försvinna.

Den där "Candle Lantern" gillar jag dock skarpt... polaren har en... mysigt som attan... under himlen på väderöarna... skapar lite driv i tältventilationen... finurlig konstruktion... riktigt sugen faktiskt !
Men, den är ju upprörande dyr!!!... eller dess pris överstiger med råge det kundvärde JAG tillmäter den, om nu någon frestas att förvandla tråden till en marknadsekonomisk lektion.

Dock, ur LED är tiden...

Visst är det konvektion och diffusion, å nog kommer entropin i termodynamikens 3'dje huvudsats...

Eller för att översätta: Gas i samma rum kommer att blandas. Gasmolekyler rör sig slumpmässigt och ger en jämn blandning. Annars skulle till exempel vår atmosfär bestå av ett lager med syre och ett lager med kväve. Undantagen blir vid temperaturskillnader, eller när gas tillförs och inte hunnit röras om, samt de allra lättaste gaserna som inte påverkas av gravitationen.

Den är bra och riktigt trevligt mysljus. Nackdel är att det är ett helsike när, inte om, man stöter till den så den "cloggar" igen med stearin och inte går att få ihop eller isär utan våld. Jag lyckades skjuva sönder glaset en gång pga stearin och fick köpa nytt för 50 spänn. Pga vikt och ovan nämnda är den lite förpassad till stugturer. Så länge den får dingla ifred i mitt Nammatj-tält är ljuset dock svårslaget.

Den där "Candle Lantern" gillar jag dock skarpt... polaren har en... mysigt som attan... under himlen på väderöarna... skapar lite driv i tältventilationen... finurlig konstruktion... riktigt sugen faktiskt !
Men, den är ju upprörande dyr!!!... eller dess pris överstiger med råge det kundvärde JAG tillmäter den, om nu någon frestas att förvandla tråden till en marknadsekonomisk lektion.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips