Jag vill ha tips på svindyra värstingcampingtält!

Eftersom Robens nämndes. Jag har ett gammalt Robens campingtält som jag köpt begagnat. Oklart hur gammalt det är och hur mycket det är använt. Ca 15 år gissar jag, och vi har sovit runt 50 nätter i det.

Tältet, dvs duken, är i mycket bra skick. Mycket vindtåligt och välgjort. Men stängerna har pajat. Och eftersom de var rätt tjocka och speciella är det tveksamt att sökte sätta dit "standards tänger". Plus att jag är tveksam till att lägga pengar på ett så gammalt tält. Och Robens håller inte reservdelar (som t ex Stadium gjorde till ett gammalt Everest tält). Det går ses som en nackdel. Men ändå sneglar jag mitt Robens när nyköp närmar sig. Jag upplever det som bra grejer.
Ja, anledningen till att jag tittade där är att jag har hört så mycket gott om dem. Inte var det svindyrt heller. Men det är nog inte bättre än Primus trots allt. Tror jag lutar lite åt en tentipi-kåta, kanske.

En annan variant av "vardagsrum" med valfri höjd, är en stor tarp.
Ja, jag har haft lite funderingar på att ha någon typ av partytält, tarp eller så över ett vanligt vandringstält. Tarpen verkar ju hållbarare än partytältet. Gäller att hitta en tarp med ståhöjd även på en gräsplan då.

Hur transporterar ni er mellan platserna som tältet ska slås upp på?
Kör ni bil så kanske det är ett taktält ni ska titta på.
Tältet ska användas för bilcamping. Vi har kollat taktält men kommit fram till att vi hellre vill ha ett som står på marken. Ibland kan man som sagt inte köra fram till sovplatsen, och slå upp taktältet på en parkering känns inte så kul. Men visst verkar det mysigt!

Ja, jag har haft lite funderingar på att ha någon typ av partytält, tarp eller så över ett vanligt vandringstält. Tarpen verkar ju hållbarare än partytältet. Gäller att hitta en tarp med ståhöjd även på en gräsplan då.
Vandringstält plus tarp har vi använt flera gånger för baslägertältning. Perfekt när ett campingtält är för tungt/skrymmande att ta med, men man ändå vill ha lite lägerlyx. På gräsplan utan lämpligt placerade träd/lyktstolpar kan det dock krävas lite finurlighet.

På campingplatser brukar de dock säga max ett tält per plats, så man får inte slå upp både ett partytält och ett mindre sovtält.

När det gäller taktält så funkar det säkert fint om man bara övernattar och sen ska köra vidare. Men vill man ha ett "basläger" som man tar dagsutflykter från blir det jobbigare... Det är också därför vi diskvalificerat husbil.

Vår rutin brukar vara att försöka komma fram relativt tidigt till campingplatsen (innan platserna tar slut), slå upp tältet och sen åka iväg och handla till middagen. När vi sitter och äter middag ser vi ofta folk som kommer sent och platserna är slut så de får åka vidare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips