Laga Gore-Tex

Hej

Min 3-lagers Gtx-jacka har fått ett litet hål på armbågen. Hur lagar man det på bästa sätt?
Jag kan inte sy men tänkte lämna in den. Ska man be dom använda en klisterlapp eller kan det sys ihop? Kan man lämna in den till en vanlig skräddare eller kan man få hjälp via någon friluftsbutik?

Någon som har erfarenhet?

Hittills har mina hål i ventilerande plagg inte varit större än att jag valt reparera själv. Är det mer ett litet hål brukar jag applicera en liten droppe Liquiesole på tyget (tejp på baksidan för att det inte ska kladda genom hålet) och sen "dutta" ner den med ett blött finger så att den mer liknar en platt prick liksom. När denna torkat gör jag likadant på andra sidan. Min äldsta lagning som gjorts på detta vis är sen -95 och har inte släppt från tyget än.

Alternativ två är ju att testa självhäftande laglappar typ Tear-Aid (som jag själv använt men men än så länge inte tvättat) eller McNETT Repair Kit (aldrig testat själv).

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Tack för tipsen!
Eftersom skadan är liten och sitter på armbågen ska jag nog börja med att testa någon typ av lagningslapp eller spinnackertejp.

Tack för tipsen!
Eftersom skadan är liten och sitter på armbågen ska jag nog börja med att testa någon typ av lagningslapp eller spinnackertejp.

Är det estetiska inte ett problem funkar spinnakertejp mkt bra! Jag klipper hörnen på tejpen runda och värmer försiktigt med strykjärnet, smörpapper emellan förstås. Min rulle är säkert 15år och funkar bra fortfarande. Jag har aldrig haft en lagning som gått upp eller läckt men det har varit på ställen som inte nöts så mkt. Men den kanske tål nötning också?

Andreas

Eftersom de plaggen kostar som de gör, så får man bli skräddare på köpet. Efter efterforskningar, så fick jag följande instruktioner, som jag provat.
Bostik plastlim. (Blå tub).
Lägg lim först i snittet. En reva på 20-30mm kräver en bit Gore-tex, eller tältduk motsv. på ca 60-70 mm, som limmas ända ut i kanterna. Pressa inte direkt mycket direkt, för då kan limrester komma ut genom membranet. Plastlimmet hårdnar aldrig, och följer membranets rörelser bra. Är man gramjägare räcker det med den tunnaste väven i en gymnastikpåse el. dylikt ((nylon).
Har själv en arcteryx paclite som man inte ser skadan på.. (Utifrån)
Är revan något större, så läggs väven i reparationsmaterialet, med vävriktningen diagonalt i förhållande till den i plagget. Då armeras den till bättre styrka...

Eftersom de plaggen kostar som de gör, så får man bli skräddare på köpet. Efter efterforskningar, så fick jag följande instruktioner, som jag provat.
Bostik plastlim. (Blå tub).
Lägg lim först i snittet. En reva på 20-30mm kräver en bit Gore-tex, eller tältduk motsv. på ca 60-70 mm, som limmas ända ut i kanterna. Pressa inte direkt mycket direkt, för då kan limrester komma ut genom membranet. Plastlimmet hårdnar aldrig, och följer membranets rörelser bra. Är man gramjägare räcker det med den tunnaste väven i en gymnastikpåse el. dylikt ((nylon).
Har själv en arcteryx paclite som man inte ser skadan på.. (Utifrån)
Är revan något större, så läggs väven i reparationsmaterialet, med vävriktningen diagonalt i förhållande till den i plagget. Då armeras den till bättre styrka...

Öh nej. En vävd vara som skärs på skrådden blir elastisk. Remsan skall alltid skäras så att trådriktningen kommer i plaggets trådriktning. Och hör sen.

Öh nej. En vävd vara som skärs på skrådden blir elastisk. Remsan skall alltid skäras så att trådriktningen kommer i plaggets trådriktning. Och hör sen.

Jo, det är riktigt. Det skulle man tydligen bara göra när man "styvade upp" oskadade material. Jag har själv lagt förstärkningen parallellt. (Råd från "pensionerad "mister minute") blir följsamt, och sitter fast, och är tätt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    41.6 KB · Visningar: 6,652

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg