Lättaste Sarekvandringen?

Helt rätt Fjällvinden. Man skall defintivit inte nonchalera fjällen. Har mer än en gång mött personer som inte förstår att 10 km runt elljusspåret inte är samma sak som 10-15 km i fjällterräng. Personligen brukar jag sätta en maxgräns på 15 km per dag. Då hinner man njuta av dagarna. Att jag sedan mött personer i lågskor och 5 liters vattendunk/mobiler/gps/20 batterier i ryggsäcken ids jag inte ens gå in på:)
 
Låt mig förtydliga mitt tidigare inlägg. Det som beskrivs ovan är hur jag vandrade i somras, inte någon planering. Tilläggas bör att jag hade fint väder i princip hela tiden och låga flöden i vaden. Det gjorde att jag kunde färdas ganska snabbt.

Ska man bege sig in i Sarek så krävs ordentlig erfarenhet av vandring i allmänhet och fjällvandring i synnerhet. Åtminstonde ett par veckolånga fjällvandringar med tält är en förutsättning. Att vandra i Sarek är inte som att gå Kungsleden. Det finns stigar men man ska inte förvänta sig några spångar eller broar eller ledmarkeringar. Kommer man till ett vattendrag så måste man vada. Är det höga flöden vid vadet så måste man antingen vänta tills nästa morgon och hoppas att flödena gått ner alternativt gå uppströms (ibland flera km!) och leta efter ett bättre vadställe.

Max 15 km per dag är en bra utgångspunkt. 3 km/tim ett bra riktmärke. Vid dåligt underlag tex lera eller videsnår kan farten minska till 1-2 km/tim.

Ett tält som tål storm och regnkläder som tål flera dagars regnande är andra grundkrav.

Lås tex Fjällboken av Claes Grundsten för mer info.
 
Planering

Det är mycket viktigt att man också tar med olika tänkbara olyckshändelser när man gör sina planer för turen.
Är man ensam måste man helt enkelt klara sig själv och på alla sätt undvika riskmomnet. Man kan inte förlita sig på att det kommer någon annan förbi om man blir liggande tex med bruten fot. Det kan ta tid att få hjälp... OM man alls får någon hjälp om man går ensam och oledat. Vid all ensam vandring är en färdplan av största vikt, en plan som man lämnat till någon annan, kanske hemmavid. Man kan ju naturligtvis göra mindre avvikelser från planen bara man åteminstone håller sig i samma fjällområde.

Det är också bra att prata med folk man möter, lite allmän info om vem är , vart man skall osv. Vid ev eftersök kan andra vandrare lämna viktiga upplysningar om vem man mött osv... Prata också med stugvärdar om ni råkar passera en stuga, speciellt viktigt om ni ändrat på en färdplan ni redan lämnat åt någon.

Är man två eller flera bör man klara ut hur man skall gör OM något skulle hända. Tex i en grupp, vem skall hämta hjälp, springa till närmaste hjälptelefon osv, vem stannar med den sjuke/skadade.

Under tiden man vandrar, tex på kvällarna när man sitter och myser kan man ta upp och diskutera var man är och var finns närmaste hjälptelefon osv.. ALLA i gruppen måste känna till detta, hela tiden vara uppdaterade.
Man måste också noga hålla koll på varandra, hur man mår, orkar osv. Det är inte säkert att den som är lite svag av någon anledning, talar om detta för de andra, man vill inte framst iå som svag osv. . Risken är då att man till slut knäcker honom/henne.

En av de vanligaste orsakerna till fjällräddningsuppdrag är att vandrare Underskattat fjällens krävande miljö och kanske överskattat sin egen förmåga, kondition, hälsotillstånd osv.
Det finns en och annan ensamvandrare som fjällräddningen fått plockat hem pga att de inte pallat med spyikist. Ensamheten och den storslagna miljön ställer till det i huvudet.....Man upptäcker på ett negaivt sätt hur liten man är här på jorden, alla orkar inte med att få reda på hur betydelselös och liten man är.
 
Fiskflyg till Rinim

Om man har lite mindre tid säg en vecka så kan man flyga helikopter till Rinim. Ganska spektakulärt när man flyger in från Kvikkjokk, helikoptern flyger efter kungsleden förbi Aktse, Skierfe porten till Rapadalen för att sedan vika av över Tjålle mot Rinim o västra stranden.

Turförslag.
Dag 1 Lör. Start med SJs natttåg söderifrån
Dag 2 Sön. Anländer Kvikkjokk kl 11.50. Kom ihåg att boka hela vägen till Kvikkjokk så man får resplus Då fixar SJ ersättningstransport ifall tåget blir försenat.
Helikoptertaxi med Fiskflyg till Rinim (de har landningstillstånd på västra stranden så man slipper börja med ett vad:)) Trampa igång benen några kilometer in i Pastavagges början. 4 km.
Dag 3 Mån. Vandra Pastavagge till Pielaslätten 14 km.
Dag 4 Tis. Vandra förbi Mikkastugan samt halva Routesvagge. 14 km.
Dag 5 Ons. Vandra Routesvagge till Kisurisstugan. 20 km.
Dag 6 Tor. Padjelantaleden norrut till Akkastugorna. 11 km.
Dag 7 Fre. Vilodag/extradag
Dag 8 Lör. Båten från Änonjalmme till Ritsem. Buss till Gällivare. Tåget hem.
Dag 9 Sön Hemma! Sverige EM Final vid soffan! Med vidare eftertanke så kanske man skall vänta till nån vecka in i Juli Augusti innan man drar iväg, jag menar med tanke på den kalla våren som varit:)

Hejsan!

Har några frågor som jag hade uppskattat att få svar på:

1.Då jag går in och tittar på Fiskflygs hemsida ser jag att de flyger från Kvikkjokk till Tarraluoppal och Staloluokta, är några av dessa platser det samma som Rinim? Ligger dessa platserna långt från varandra?

2. Kan ovanstående tur anses vara en bra "nybörjartur" i Sarek? Har fjällvandrat två gånger tidigare och då ledat, samt gjort militärtjänst för sex år sedan som jägarsoldat med 100+ fältdygn. Jag anser mig vara i väldigt bra fysisk kondition och kommer troligtvis att gå ensam. Kan man räkna med att möta annat folk om man håller sig till "stigarna"?

3. Planen är att gå första veckan i september, ungefär när blir det då mörkt och när går solen upp?

Stort tack på förhand.
 
Rinim...

Nej, det är inte samma platser, Rinim lgger i Sitojaures västra ende. Många väljer ju att köpa en båtskjuts från Sitojaure (kungsleden) upp till Rinim för att då vandra genom Pastavagge upp till den sk Pielaslätten och sedan fortsätta på olika turer i Sarek.
Både båtturen på Sitojaure och vandringen genom Pastavagge är en upplevelse som hanmnar på pluskontot OM man har vädrets makter med sig. Att gå genom Pastavagge är normalt inga problem men har det tex regnat mycket kan en del vad bli lite svårare.

Det är inte direkt nära mellan Rinim och Tarreluoppal eller Staloluokta. Liksom helt andra vandringsturer det handlar om. Men man kan gå tex från Rinim, via Pastavagge fortsätta västerut in i Alkavagge och sedan vika av ned mot Tarreluoppal eller direkt från Alkajaure via den vackra sjön Alajaure och mot Staloluokta.
Eller varför inte gå via Rissajaures södra strand och passera Sveriges OTP..
Normalt kan man räkna med att möte en hel del folk tex i Alkavagge men det beror ju på hur sent i september du vandrar.
 
Tragik i fjällen....

Ja visst har ju 25 år i fjällräddningen och som p olis i en fjällkommun gjort att det finns en och annan upplevelse lagrat i "hårddisken" och jag har för avsikt att berätta en del av im i min blogg på min hemsida www.fjallvandringinorr.se.
 
Vad tror ni om 6,5-7 dagar för att vandra Saltoluokta till Änonjälme via Pastavagge och Ruotesvagge, om man dessutom vill få in åtminstone en dagsutflykt till någon topp? Bör vi förlänga med en dag? Vi är två killar i hyfsad form.

En anledning till varför jag tvekar att förlänga turen är att vi båda har 75-liters ryggsäckar och jag är osäker på huruvida vi har plats att bära mat för ännu ett dygn.
 
Juli 2010 gick jag och min kompis ritsem - sjön sjnjuvtjudisjavrasj - niak - ruohtesvagge - skarja - snavvavagge - rapadalen - upp vid renvaktarstugan efter alep vassjajågåsj - skierfe - kungsleden - saltoluokta.
Den här gick vi på 7 dagar. Vi hade ingen som helst erfarenhet av fjällvandring och min längsta vandring jag gjort någonsin har nog inte äns varit 10 km. Hade inte ens vart högre upp i landet än Sundsvall innan. Men med riktigt bra planering och om man är väldigt påläst så klarar man en första vandring även i Sarek. Nu rekommenderar jag inte att man ger sig ut i Sarek första gången om man inte har någon som helst erfarenhet och ajg håller med fjällvinden om att man måste kunna ta hänsyn till alla tänkbara olyckshändelser. Men jag tror att det beror mycket på hur man är som person. Själv är jag lugn och har lätt för att inte ta förhastade slutsatser. Är man en sån som gör först och tänker sedan så kan det nog sluta illa.
Det enda felet vi gjorde på vår första vandring var att gå hela den streckan på 7 dagar, vi hann inte njuta så mycket av utsikerna, men jag tror att vi var så fokuserade på att klara av vandringen och göra det utan några olyckor. Förra sommaren (2011) gick vi samma sträcka men på 11 dagar och jag njöt väldigt mycket mer av resan.
I år blir det en ny dal att uforska, guohpervagge, och möjligtiv en toppstigning till guohper :)

Hoppas inte detta inlägg var för off topic, men jag rekommenderar verkligen att man har tid på sig när man vandrar, upplevelsen blir så mycket bättre ! :)
 
Kan någon svara mig påvar den Lättaste färdvägen i Sarek går?
Jag har varit i Sarek en (kort) gång förut. Gick då över Gierdogestjåkkå och sen ner i Rapadalen och tillbaks till Aktse (båt). Nu vill jag vara borta lite längre - ca 4 dagar Inne i Sarek+ nån vilodag + de vandringsdagar det tar att ta sig dit via markerade leder såsom kungsleden etc.

Vore så tacksam för svar!

De flesta som svarat i denna tråd har varit inne på tanken att på något sätt gå genom Sarek. Men det finns bra alternativ om man - som du gjort i den tur du gjorde tidigare - börjar och slutar på samma ställe. En sådan tur är Ritsem - Änonjalme - Treparksmötet - Sierggavagge (väst) - Låvdakjåhkå - Guohpervagge - Skarja - Ruohtesvagge - Sierggavagge (öst) - Änonjalme - Ritsem. Tid: 8 dagar + 1-2 reservdagar.

Turen kan förkortas genom att man genar över Låvdak om man inte skulle hinna ända till Skarja. En fördel med denna tur är att man slipper alla svåra vad (såvida man inte väljer att gå strax väster om Ahkka när man ska tillbaka till Änonjalme, då har man den luriga Suottasjjåhkå). Det största vadet bör annars bli över Smajllajåhkå i Rouhtesvagge, men det anses normalt inte vara svårt.

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
P.D Keb lättaste vägen ! Fjällvandring 17
Douglas_76 Första Sarekvandringen... Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.