Lättaste Sarekvandringen?

Kan någon svara mig påvar den Lättaste färdvägen i Sarek går?
Jag har varit i Sarek en (kort) gång förut. Gick då över Gierdogestjåkkå och sen ner i Rapadalen och tillbaks till Aktse (båt). Nu vill jag vara borta lite längre - ca 4 dagar Inne i Sarek+ nån vilodag + de vandringsdagar det tar att ta sig dit via markerade leder såsom kungsleden etc.

Vore så tacksam för svar!
 
Hej!

Svårt att veta vad som menas med svårt, det kan ju betyda så olika saker beroende på vem som frågar. Men om man tar hänsyn till sådant som terräng, vad, höjdskillnader och möjligheter till vatten och lägerplatser, så skulle man kanske kunna tänka sig följande tripp:

Flyg till Staloluokta. Därifrån vandring rakt österut genom Alkavagge, förbi Skarja och Pielaslätten, nordost mot Slugga, förbi Pietsaure och slutdestination Saltoluokta. Skulle tippa på 4-5 dagar, beroende på hur långa dagsmarscher man känner för.

häpp / Filiokus
 
Om man med lätt lägger in en bra stig att gå på så borde routesvagge ut eller in vara som taget tycker jag.
Kanske börja i RInim och ta pastavagge och sen vidare routesvagge?

Alkavagge gick jag i somras och upplevde som bitvis hyffsat blöt, dock lättnavigerat som alla stora breda dalar:)
 
Jag föreslår båttur från Ritsem till Änonjalme. Därifrån till Kisurisstugan och sedan Ruotesvagge, Pielaslätten och Rinim via Pastavagge. Därifrån båttur igen och kungsleden ner till Saltoluokta.
Vill man kosta på sig helikoptertransport till parkgränsen öppnar sig många möjligheter. Exempelvis från Sjöfallet till öständan av Vassjavagge. Därifrån är man snabbt nere i det vackra Rapaselet. Sedan uppströms via Snavvavagge till Pielaslätten.
"Egen" helikopter kostar cirka 4000kr. De reguljära flygningarna till Staloluokta kostade 900 kr per person 2010.
 
ursäkta för att jag svarar sent och tack för de bra tipsen! det ska vi ta i beaktande när vi planerar vår vandring. Med andra ord är Rapadalen inget att rekommendera för någon som inte vadat förut? Jag är dessutom ganska kort (160 cm...nackdel japp).
 
Tidsplanering Salto-Ritsem

Lånar tråden för att inte behöva starta ännu en Sarektråd.

Fråga 1.

Jag och en vän planerar att vandra Saltoluokta-Sitojaure-Pastavagge-Ruotesvagge-Ritsem (via Kisuriskåtan då vi är Sareknybörjare). Vi startar kvällen 21 juli från Saltoluokta och behöver vara vid Änonjälme på förmiddagen 28 juli. Det ger oss ca 7 hela vandringsdagar.

Tror ni detta är tillräckligt, om vi även vill få in någon häftigare toppbestigning på vägen (t ex Pastatjåkkå, Svarta spetsen, Sarvestjåkkå, Låddepakte)? Eller bör vi förlänga vandringen med en dag? Vi är två killar, 21 och 23 i helt hyfsad form med fjällvandringserfarenhet.

Fråga 2.

Anledningen till att vi går från Salto till Ritsem och inte tvärtom är för att jag läst att utsikterna ska vara vackrare på det hållet (http://www.fjallvandring.se/2006/sarek_3.htm), särskilt båtfärden till Rinim. Läste dock att risken då är större att man får motvind.

Vad har ni för synpunkter gällande Salto-Ritsem vs. Ritsem Salto?

Vänliga Hälsningar

Tom
 
Lånar tråden för att inte behöva starta ännu en Sarektråd.

Fråga 1.

Jag och en vän planerar att vandra Saltoluokta-Sitojaure-Pastavagge-Ruotesvagge-Ritsem (via Kisuriskåtan då vi är Sareknybörjare). Vi startar kvällen 21 juli från Saltoluokta och behöver vara vid Änonjälme på förmiddagen 28 juli. Det ger oss ca 7 hela vandringsdagar.

Tror ni detta är tillräckligt, om vi även vill få in någon häftigare toppbestigning på vägen (t ex Pastatjåkkå, Svarta spetsen, Sarvestjåkkå, Låddepakte)? Eller bör vi förlänga vandringen med en dag? Vi är två killar, 21 och 23 i helt hyfsad form med fjällvandringserfarenhet.

Fråga 2.

Anledningen till att vi går från Salto till Ritsem och inte tvärtom är för att jag läst att utsikterna ska vara vackrare på det hållet (http://www.fjallvandring.se/2006/sarek_3.htm), särskilt båtfärden till Rinim. Läste dock att risken då är större att man får motvind.

Vad har ni för synpunkter gällande Salto-Ritsem vs. Ritsem Salto?

Vänliga Hälsningar

Tom

Jag gick precis den sträckan i augusti förra året. Kan definitivt rekommendera den. Båtfärden från Sitojaure till Rinim är en av fjällens vackraste. Sjön är lång och smal med höga fjäll på sidorna, som en norsk fjord. Ett perfekt intro till Sarekvandringen. Pastavagge är en relativt smal dal. Det blåste en del när jag gick där och jag hade vinden mot mig. Jag upplevde det dock inte som något problem. I och med att Pastavagge är så pass smal så blir kontrasten desto större när dalen börjar ta slut och den vackra Pielaslätten dyker upp. Fördelen att gå Routesvagge norrut är att man har Akkamassivet framför sig hela tiden. Bättre blickfång får man leta efter. Vad gäller toppbestigningar är Låddepakte att rekommendera. Bara att vandra upp och väl där möts man av en imponerande utsikt över Rapadalen.

Kisuriskåtan är en gammal förfallen samekåta. Sevärd men går knappast att bo i. Jag gissar att du menar Kisurisstugan?
 
tomhylsan:

Låter härligt! Lutar faktiskt åt att det blir den sträckningen då. Vissa menar att man gärna avslutar vandringen i Saltoloukta eftersom de har restaurang och i allmänhet är en finare fjällstuga, men det gör inte oss så mycket eftersom vi hoppas hinna med bussen till Gällivare direkt efter vandringen, för att där ta in på hotell och ta oss en styrketår eller två...

Ang Kisuriskåtan: Det finns en stig som går via den förfallna kåtan, den är längre än den som går mellan Snjuvtjudis och Akka-massivet, men man slipper ett par vad (varav ett kan vara utmanande, som jag förstått, Suottasjåkkå kanske det var) och verkar lättare att följa/hitta.

Hur lång tid tog din vandring? Gjorde du några toppbestigningar (Låddepakte kanske)?

Frej
 
Låter härligt! Lutar faktiskt åt att det blir den sträckningen då. Vissa menar att man gärna avslutar vandringen i Saltoloukta eftersom de har restaurang och i allmänhet är en finare fjällstuga, men det gör inte oss så mycket eftersom vi hoppas hinna med bussen till Gällivare direkt efter vandringen, för att där ta in på hotell och ta oss en styrketår eller två...

Ang Kisuriskåtan: Det finns en stig som går via den förfallna kåtan, den är längre än den som går mellan Snjuvtjudis och Akka-massivet, men man slipper ett par vad (varav ett kan vara utmanande, som jag förstått, Suottasjåkkå kanske det var) och verkar lättare att följa/hitta.

Hur lång tid tog din vandring? Gjorde du några toppbestigningar (Låddepakte kanske)?

Frej

Besök Saltoluokta och ät deras trerättersmiddag. Du kommer inte att ångra dig. Gällivare är inget kul ställe.

Jag gick väster och söder om jokken (jokkarna) som går genom Routesvagge. Det vill säga jag följade stigen och den gick förbi Kisuriskåtan. Ändade upp vid treparksmötet (sevärt) och bodde i Kisurisstugan hundra meter därifrån. Man kan köpa tunnbröd/glödkakor och rökt fisk av stugvärden om man frågar.

Här är en kort beskrivning av min vandring:

Dag 1. Anlände till Saltoluokta. Undersökte omgivningarna. Bastu. Trerättersmiddag.
Dag 2. Kungsleden söderut till Sitojaure.
Dag 3. Båt från Sitojaure till Rinim. Vandrade till andra vadet i Pastavagge.
Dag 4. Vandrade andra halvan av Pastavagge. Slog läger på Pielaslätten.
Dag 5. Vandrade förbi Mikkastugan samt halva Routesvagge.
Dag 6. Resten av Routesvagge, förbi Kisuriskåtan. Till Kisurisstugan.
Dag 7. Padjelantaleden norrut till Akkastugorna.
Dag 8. Vilodag.
Dag 9. Båten från Änonjalmme till Ritsem. Buss till Saltolukta. Bastu. Trerättersmiddag.
Dag 10. Topptur till Lulep Gierkav. Buss till Gällivare. Tåget hem.

När du tidsuppskattar, tänk på att lägga in extradagar. Det kan vara nödvändigt att stanna i tältet en dag när är tjock dimma, gå extra km runt ett omöjligt vad, vila upp sig pga skoskav, etc.
 
Turförslag med lite mindre tid tillgänglig 1 vecka

Om man har lite mindre tid säg en vecka så kan man flyga helikopter till Rinim. Ganska spektakulärt när man flyger in från Kvikkjokk, helikoptern flyger efter kungsleden förbi Aktse, Skierfe porten till Rapadalen för att sedan vika av över Tjålle mot Rinim o västra stranden.

Turförslag.
Dag 1 Lör. Start med SJs natttåg söderifrån
Dag 2 Sön. Anländer Kvikkjokk kl 11.50. Kom ihåg att boka hela vägen till Kvikkjokk så man får resplus Då fixar SJ ersättningstransport ifall tåget blir försenat.
Helikoptertaxi med Fiskflyg till Rinim (de har landningstillstånd på västra stranden så man slipper börja med ett vad:)) Trampa igång benen några kilometer in i Pastavagges början. 4 km.
Dag 3 Mån. Vandra Pastavagge till Pielaslätten 14 km.
Dag 4 Tis. Vandra förbi Mikkastugan samt halva Routesvagge. 14 km.
Dag 5 Ons. Vandra Routesvagge till Kisurisstugan. 20 km.
Dag 6 Tor. Padjelantaleden norrut till Akkastugorna. 11 km.
Dag 7 Fre. Vilodag/extradag
Dag 8 Lör. Båten från Änonjalmme till Ritsem. Buss till Gällivare. Tåget hem.
Dag 9 Sön Hemma! Sverige EM Final vid soffan! Med vidare eftertanke så kanske man skall vänta till nån vecka in i Juli Augusti innan man drar iväg, jag menar med tanke på den kalla våren som varit:)
 
Tidsplanering

Jag har jobbat som polis i 41 år och de sista 25 åren väldigt mycket med fjällräddning, jakt och fauna.

När jag läser de fina planeringarna ovan drar jag mig till minnes en tragisk händelse i Jokkmokksfjällen för många år sedan. Jag skall sammanfatta händelsen :

Det var tre herrar från mellansverige som var uppe på en fjällvandring i Sarek. De startade i Kvikkjokk och gick in i Sarek, exakta sträckan minns jag ej längre.
De var redan från början stressade och den som var "ledare" drev upp tempot så att de skulle komma ikapp den plan de gjort. Tempot blev för högt för en av dem och han blev tröttare och tröttare varför de till slut var tvungen átt slå läger. Den trötte var nu så trött att han bara ville ligga ned. De försökte ge honom mat och vätska men han kunde inte behålla någonting vilket fick till följd att han bara blev sämre och sämre.
Kamraterna förstod nu att det måste hämta hjälp å de snabbt. De besölt att gå ned mot Rapadalen där de visste att det går en daglig båttur. Problemet var att att ingen av dem vågade stanna med sin kompis så de lämnade honom och gick iväg båda två.
Under tiden de var borta kom några andra vandrare till tältet och fann då en död man i tältet.
En av dem drog då iväg för att larma polisen. Han gcik genaste vägen ned till Pårtestugan och kunde via hjälptelefonen larma polisen.

Senare när vi (polisen) gjorde vår utredning och hörde de andra två kamraterna berättade de om sin planering som var mycket detaljerad, minut för minut från avresan med tåget på hemorten, till varje dagsetapps läger osv. Eftersom de var några timmar försenad redan vid starten i Kvikkjokk skulle de försöka gå in tiden de förlorat. De knäckte då sin kompis som inte var lika stark

Vad jag menar är att det kan vara av ondo att detaljplanera för mycket eftersom det finns så många osäkra faktorer när det handlar om fjällen OCH numera har vi ju det stora problemet som heter SJ

Dessutom..... man måste ju anpassa vandringen efter den "svagaste" kamraten...
 
Jag har jobbat som polis i 41 år och de sista 25 åren väldigt mycket med fjällräddning, jakt och fauna.

När jag läser de fina planeringarna ovan drar jag mig till minnes en tragisk händelse i Jokkmokksfjällen för många år sedan. Jag skall sammanfatta händelsen :

Det var tre herrar från mellansverige som var uppe på en fjällvandring i Sarek. De startade i Kvikkjokk och gick in i Sarek, exakta sträckan minns jag ej längre.
De var redan från början stressade och den som var "ledare" drev upp tempot så att de skulle komma ikapp den plan de gjort. Tempot blev för högt för en av dem och han blev tröttare och tröttare varför de till slut var tvungen átt slå läger. Den trötte var nu så trött att han bara ville ligga ned. De försökte ge honom mat och vätska men han kunde inte behålla någonting vilket fick till följd att han bara blev sämre och sämre.
Kamraterna förstod nu att det måste hämta hjälp å de snabbt. De besölt att gå ned mot Rapadalen där de visste att det går en daglig båttur. Problemet var att att ingen av dem vågade stanna med sin kompis så de lämnade honom och gick iväg båda två.
Under tiden de var borta kom några andra vandrare till tältet och fann då en död man i tältet.
En av dem drog då iväg för att larma polisen. Han gcik genaste vägen ned till Pårtestugan och kunde via hjälptelefonen larma polisen.

Senare när vi (polisen) gjorde vår utredning och hörde de andra två kamraterna berättade de om sin planering som var mycket detaljerad, minut för minut från avresan med tåget på hemorten, till varje dagsetapps läger osv. Eftersom de var några timmar försenad redan vid starten i Kvikkjokk skulle de försöka gå in tiden de förlorat. De knäckte då sin kompis som inte var lika stark

Vad jag menar är att det kan vara av ondo att detaljplanera för mycket eftersom det finns så många osäkra faktorer när det handlar om fjällen OCH numera har vi ju det stora problemet som heter SJ

Dessutom..... man måste ju anpassa vandringen efter den "svagaste" kamraten...

Det här lät ju otäckt, du har säkert flera historier i rockärmen, skulle gärna höra en och annan :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
P.D Keb lättaste vägen ! Fjällvandring 17
Douglas_76 Första Sarekvandringen... Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.