Lättast plats att överleva?

boktips

för att sätta sig in i jägar/samlarsamhällen, utvecklingen av det agrara samhället samt hur/varför vissa civlisationer går under eller blomstrar är Jareed Diamonds böcker; vete, vapen och virus samt Undergång mkt bra böcker att läsa.
I den andra boken lägger han fram punkter som man bör beakta om civilisationen ska överleva, nästan alla dessa punkter går vi emot; exempelvis avskogning/jorderosion, förgiftning (kemisk/salthalt) av jordbruksmark, vattentillgång/kvalitet, krig om naturtillgångar m.m.
Första boken är mkt bra om man vill förstå hur/varför vi lever som vi gör samt hur man överlevde före internet/caffé latten.
 
British Columbia skulle jag tro är ett ganska trevligt ställe, på grund av sin närhet till havet håller temperaturen en ganska låg invå (ia jämfört med andra platser i ryssland och canada som har inlandsklimat), men inte heller för varmt - alltså inte lika stor smittorisk. Som jag har förstått (vilket iof inte betyder någonting) så finns det närmast skrattretande mängder lax i älvarna och annan fisk i havet plus en hel del annat ätbart som jag inte riktigt minns. Jag har i alla fall från vissa källor hört att Indianerna I British Columbia hade det betydligt lättare än i princip i hela resten av Nordamerika... Inte vet jag hurpass mkt sanning de ligger i det, men de är i alla fall vad jag hört.
Kolla in sista avsnittet i Ray Mears' senaste program Northern Wilderness - han har nog mer att säga om det.
 
Tror det är väldigt svårt att överleva i svensk natur mer än några månader utan att ta hjälp av andra/samhället. Inte ens Ted Kaczynski (som bodde i Montana med en natur mycket liknande den i Sverige) lyckades ju någonsin bli helt självförsörjande, och då hade han ändå en god fysik och en IQ på över 140. En grundförutsättning, som många redan påpekat i tråden, är ju förmågan till samarbete. I ett primitivistiskt samhälle finns ingen personlig integritet (däremot en väldigt stark moralisk sådan). Du är helt beroende av andra för att överleva. Många naturromantiker/överlevartyper gör nog ett grovt tankefel när de tror att de ska kunna fly undan mänskligheten genom att bosätta sig i vildmarken. Det moderna samhället är förhållandevis förlåtande mot asocialt beteende. I naturen straffas det oftast med döden. Inget att rekommendera med andra ord. Om man nu ändå vill komma bort från det moderna samhället är nog det bästa alternativet att gå ihop med några likasinnade och grunda ett mindre kollektivjordbruk. Det finns en del exempel på sådana i Sverige, men även där slutar det ofta med att någon/några tröttnar och finner civilisationens bekvämligheter alltför frestande.
 
Jag tror att platsen är underordnad när det gäller att överleva. Det är ens egna förmåga som kommer i första rummet.
Det egna psyket, kunskaper, förmåga att anpassa sig, grundhälsa, fysiska förutsättningar spelar nog större roll än plats. Utan dessa förutsättningar kan du knappt överleva i en storstad.

Är platsen fel får man flytta på sig. Det är korkat att stanna på en plats där man inte har de rätta förutsättningarna.
Sen så är det så här att alla överlever, men inte alla lika länge. Även med de rätta förutsättningarna så dör människor, så min fråga är: Överleva vad?
 
Senast ändrad:
Får nog hålla med några tidigare talare. För att långsiktigt överleva (egentligen leva) i vildmarken behövs kunskap om naturen just där och att man arbetar i grupp. Du bör också hamna där under den gynnsammaste årstiden så du kan förbereda dig för vinter/torrperiod/regnperiod. Som ensam med generella överlevarkunskaper kanske man kan överleva en tid, men skall man vara ute 1-3+ år måste man nog börja leva och trivas. Annars fixar mycket få det rent mentalt.

Det värsta jag direkt kan komma på i överlevnadsväg är väl de japanska soldater som överlevde flera år i djungeln utan att veta att kriget var slut. De jobbade dock i grupp och hur många som strök med av sjukdomar och skador är det ingen som vet.

Så hitta en plats/miljö du känner, läs på och öva dig i olika tekniker innan det är skarpt läge och ta med någon du trivs med. Annars kanske någon vattenrik ö i stilla havet ligger bra till. Thor Heyerdal och hans fru Liv gjorde något överlevnads/levnadsexperiment där. Beskrivs i boken Fatuhiva.

Bon Voyage!
 
Med tanke på vad som redan nämnts i alla kloka inlägg torde någon av Malmös alla krogar vara säkraste stället för längre överlevnad, som efterfrågades i grundfråga. Att där emellanåt förekommer lite uppgörelser inom olika kriminella gäng får väl ses som en yrkesrisk för vår unge överlevare.
Hoppas att han har ett bra plastkort!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.