lättast möjliga mat

hej alla!

har inte mycket erfarenhet av att vara ute själv länge i naturen men har stora planer på det och har funderat på det här med maten ganska mycket. det är viktigt för mig att kunna vara ute länge utan att behöva hämta mat men även viktigt att inte behöva bära runt mängder med mat.
det är nästan längst ned på prioritetslistan att maten ska vara god, vill bara få i mig tillräckligt med näring för att klara mig.
har inte heller gott om tid åt att förbereda mat innan jag lämnar hemmet så enklast och lättast (viktmässigt) som bara går.
lågt pris är absolut inte högst på prioritetslistan men jag är inte ekonomiskt oberoende.

undrar även hur länge ni har varit iväg / tror man kan vara iväg utan att behöva ha med sig någon typ av kök?

och vilket typ av kök som egentligen är lättast att bära med sig?

hörde om någon som åt bara ris (och antagligen lite av varje från naturen) i en månad men vet ej hur hälsosamt detta är? tar tacksamt emot alla tankar och råd kring allt detta.

tack på förhand!
 
Torkad mat är lätt. Frystorkat är ju enkelt och bra, men blir relativt dyrt.

Man måste fundera över vad kroppen behöver.

Kolhydrater får man lätt i sig från ris, pasta, couscous och liknande.

Protein kan vara lite svårare att hitta torkat, sen behöver man vitaminer, mineraler, spårämnen och sånt. En del av det klarar man sig utan ett par veckor, men andra grejer kan ge bristsymptom redan efter en vecka. Det gäller alltså att hitta torkade livsmedel som innehåller så mycket variation som möjligt.

Frystorkat som kompletteras med extra kolhydrater kan vara ett alternativ, det beror lite på hur mycket energi man behöver. Klart enklast att få tag på i alla fall.

Utöver det grundläggande kolhydratbehovet kan kroppen behöva mer energi och då är olja eller ghee det som innehåller mest energi i förhållande till vikten.


Utan kök och låg vikt bir svårt att kombinera, torkade livsmedel behöver oftast kokas. Det finns en del jänkare som kör utan kör, men de släpar alltså på olika bars, nötter, choklad och såna grejer. Müsli och torrmjölk funkar ju med bara vattentillskott.
 
När du går och bär på dig själv plus din utrustning går det åt vida mer än hemma i fötöljen.
Trist käk ogillas snabbt se till att maten har innehåll, utseende, smak och textur att du gillar den.
Hemma kan du torka och förbereda god och näringsrik mat som inte kostar skjortan.
Mat är livet! Eller i varje fall en viktig del av det.
go tur
 
Skall man titta på energi innehåll så ger 1 gram av följande:

1g fett = 9 kcal
1g protein = 4 kcal
1g kolhydrat =4 kcal

Om man ser enbart till energi/vikt förhållande bör man äta 100% fett. Men det är högst sannolikt inte en bra ide. Vad som är bra dieter eller inte är jag inte rätt person att svara på. Det finns hur mycket som helst skrivet (mer eller mindre vetenskapligt belagt) om näringslära och vad man bör äta. Olika saker verkar fungera olika bra för olika personer.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/ är en bra sida att börja med.

Sen är det en frågan om vilken typ av livsmedel som är praktiskt att ta med sig ut dvs hur bra de är att förvara (hålla sig tjänligt) och tilllaga i fält.
 
För att undvika en del av bristmojset rekommenderar jag att du tar med en del torkad frukt/bär samt/eller nypon- eller blåbärssoppepulver.

Håller med seobserver också, jag bär hellre lite mer för nöjet att äta nåt gott än viktminskar till förbannelse och sedan får leva på havregrynsgröt en vecka. Uteliv ska vara en njutning i så hög utsträckning som möjligt :).
 
Jag tror att det finns mycket att lära av havskappseglingen på det här området. De är ute under lång tid, de är mycket viktkänsliga och de gör av med stora mängder energi.
Jag vet att det har forskats en del på besättningar under tex Whitbread/VOR också. Jag orkar/hinner inte leta reda på något nu. Men sökorden "ocean racing food" på google verkar vara en bra start.
Jag tror att man kan sammanfatta det hela i ett ord, frystorkat.
 
Jag tror att det finns mycket att lära av havskappseglingen på det här området. De är ute under lång tid, de är mycket viktkänsliga och de gör av med stora mängder energi.
Jag vet att det har forskats en del på besättningar under tex Whitbread/VOR också. Jag orkar/hinner inte leta reda på något nu. Men sökorden "ocean racing food" på google verkar vara en bra start.
Jag tror att man kan sammanfatta det hela i ett ord, frystorkat.

Bra tips och jag skall söka lite på det senare idag.
Dock förekommer det en skillnad mellan havskappsegling och uteliv: packvolym.

Havskappseglarna må vara viktkänsliga men de har gott om packvolym, medans vi vandrare är begränsade till vår ryggsäck. Frystorkat är förmodligen det bästa sett ur ett kost perspektiv, de har hyfsat energiinnehåll/vikt men ofta en ganska stor packvolym.

ta till exempel: http://www.getout.se/sv/artiklar/la...armratt-not-vilt-flask/kottgryta-med-ris.html

15% protein
19% fett
50% kolhydrater

Energi : 605kcal/port
Vikt: 140 g (nto) 500 g (lagat)

energi/vikt 4.3 kcal/g
 
hejsan
minst vikt är att elda.
mussli finns i olika skepnader och behöver inte värmas - bara tillsätt vatten..
torka egen korv, eller kött -behöver inte värmas
eller köttfärs- gör en soppa eller nåt
dvs alla måltider behöver inte värmas. för mej brukar det räcka med ett lagat mål om dan.
jag torkar egen mat - glöm inte att c-vitaminet försvinner vid torkningen- jag kör c-brus som matdryck..
vänligen nils
 
SLVs näringstabeller är väl så nära den uppmätta sanningen man kan komma fn.
Torkad mat har ju den fördelen att ca 70% av vikten lämnas hemma, men även en betydande del av volymen.
De flesta Nordiska utekokböcker verkar inte spara på vare sig vikt, volym eller pris. Min erfarenhet är A Forsell och flera primitiva amerikanska torr och lättvikts kokböcker är mycket mer relevanta.
Läs gärna genom anmälningarna här. http://www.utsidan.se/reviews/listcat.htm?ID=4
go tur
 
Senast ändrad:
tack så mycket för alla tankar!

men jag är alltså inte så noga med att det är variationsrikt och spännande. inte i förhållande till att gå lätt och slippa krångla med massa attiraljer när jag är ute.

men är det någon som har tips på någon mat som man kan ha med sig några dagar men som inte behöver kök för att tillagas?
kanske är en dum fråga?

mûsli som man blandar talade någon om. hur?

skulle hemskt gärna ta emot detaljerade tips på simpla matlösningar för en hel dag som någon testat!

tack igen
 
mûsli som man blandar talade någon om. hur?
Det enklaste är ju att köpa någon färdigblandad müsli. Välj en sort med högt energiinnhåll och blanda kanske i lite mer nötter eller energirika frön. Om man tycker att smakar för blaskigt att äta müsli med vatten så kan man ta med torrmjölk, den ger i princip ingen extra energi men det smakar åtminstone mjölk.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.