Lättare kängor för fjällvandring?

Hej,
Söker tips på lättare kängor för fjällvandring.
De ska vara mer av typen traditionell känga, med styvare sula och hyfsat stöd.
Fast åt det lättare hållet. Tänker mig runt 500g/känga eller så.
Vill ha råd från er som provat, då produktspec uppenbarligen inte säger allt.
Kommer bära ca 12kg ryggsäck, så relativt lätt, men inte ultralätt.

Snälla, behöver inga råd om vanliga skor, och definitivt inte barfotaskor (funkar inte med min häl).

Tack på förhand! 😊
 
Lowa gör ganska lätta kängor. Den här t.ex. ligger på under 500 g/känga.
Jag har deras Zephyr Mid TF Desert (utan GTX) för vandring i varma klimat. Är så nöjd med dem (har 2 par) att jag nyligen köpte Lowa Renegade (med GTX) för vandring i lite kallare o blötare klimat.
 
Utifrån dina preferenser så har jag följande förslag:

Hanwag Tatra light (finns också som wide)
Hanwag Banks Straight Fit

Min kompis använde Tatra light wide (med goretex) förra året och han var väldigt nöjd. Stabilt men ändå lätt. Jag testade själv dessa för ett par veckor sedan. Bra hälstöd (om nu det är du behöver) och bra stabilitet och lätt! Banks var också skönt men jag upplevde Tatra som bättre stöd och stadighet.
 
Har du spanat nånting på approach-segmentet? De är ofta lätta och smidiga, med bra grepp och kantning i sulan och snörning långt ner på foten för att passa foten utan att glappa. De finns även mid-höga, vilket jag själv tycker känns som en bra avvägning, vid behov kompletterat med gaiters.
Du skriver inget om hur dina fötter ser ut så det känns nästintill meningslöst med konkreta tips då det kan skilja väldigt i bredd, volym, hälgrepp etc mellan olika tillverkare. Och man kan bli överraskad, så prova IRL är enda vägen. Mina ankfötter stortrivs till min stora förvåning i en gammal Kayland-modell, som såg supersmal ut utanpå.

Men bara för att börja någonstnas sökte jag nu på "approach mid" - och upp kom en hel del vettiga förslag. Här ett exempel som väger 540 g, trots skyddskant, läder i överskon och relativt kraftig sula. Här ett på 340 g; smidigare men kanske inte lika robust. Finns många fler. Mammut, Merrell, Garmont och Kayland brukar passa just mina fötter bättre än t ex La Sportiva och Scarpa, men det är som sagt individuellt.

Välj den sortens öppna enkla "skikt"-sula som i den första länkade Sportiva-skon hellre än uppgjutna och/eller kapslade sulpaket - den är enklare och billigare att sula om, samt naturligtvis lättare. Överdel i läder ökar livslängden (men väger lite mer). Andra viktiga kriterier för min personliga del är gummerad skyddskant, "climbing zone" under tån och hyfsat fungerande ihop med (ej tekniska) stegjärn, men det beror ju på vilken sorts terräng du tänkt di röra dig i.
 
Jag har denna känga fast några årsmodeller äldre: https://www.haglofs.com/se/sv-se/haglofs-ridge-mid-gt-men/p/497800-2C5.html?

Mina har Gore-Tex och det har fungerat väldigt bra för mig. Jag har vid ett tillfälle på en "långvandring" (11 mil) fått skavsår - jag hade inte gått in dom för säsongen så det var mest mitt eget fel, annars har dom passat jättebra för mina fötter (s.k. "grekisk fot"). Den enda nackdelen är väl att när dom väl blivit blöt så är dom blöt länge.

Mina skor väger 497g & 501g och är i storlek 44.
 
Mina Salomon X-Ultra Trek väger 550g.
Skinn förrutom "skoläppen" som är GoreTex, gör att dom står emot vatten bra.
Jag har haft dem i väldigt tuff blockterräng och i videsnår där man knappt ser fötterna och har inte blivit blöt ännu.
Klara man sig med lite lägre kängor, finns Salmons Ultra i icke Trek variant. Har gått många mil på större leder typ Kungsleden med sådana. Då är man nere på 450g ungefär.
Jag går med ca 13-15kg i ryggsäcken.
 
Senast ändrad:
Generellt sett så är ju lättare = mindre stabilt. Är tyvärr svårt att säga när lättare = ok stabilitet för en viss person. Och tyvärr så följer inte "skön på foten" helt med ""bra att gå i längre sträckor med x g på ryggen". Jag har vid inlägg #4 angivit Lowa som kängor med relativt sett låg vikt. Notera dock att länken i mitt inlägg gavs till Tactical boots-kängor, dvs. Lowa har massor av "civila" kängor med relativt låg vikt pga. av deras lösning med förstärkning på utsidan av kängan.

Som andra framfört så måste man nog prova sig fram. Min erfarenhet är, att "mjukare" kängor, såsom Salomonsons "förstärkta gympadojor", är de bästa man kan ha vid vandringar med lättare packning (max. 12 kg(?) och max sisådär 20 km, men som sagt beroende på egen styrka, underlag, vandringssträcka m.m. så kan de vara för veka. Förslagsvis ska man (om man anser sig att vara "normal") vid sökning på nätet välja mellan "trekking" (fjällvandring med tyngre packning; > 12-15 kg?)) och "hiking" (<12-15 kg).
 
Ska du ha trailskor typ krävs bra vrister och starka fotvalv ev korta stödstrumpor.
Jag har Mammut Ayako high GTX med goretex och formskum lika skidpjäxor
Okänd vikt men jag bär 25-32 kg i blockterräng så gymskor anv vid vad och lägerskor.
Finns de på fjellforum.no som har lätta skor till 10.15 kg men då är de våta om fötterna halva dagen om omvxl väder och lite myrar osv.mina kängor klarar ca 1dm vatten minst,förr hade jag skalkängor upp till knäna de anv nu till fjällskidor med stövelbindning bl. ber av lite köldskadade fötter då de rymmer 1 tunn och 2 tjocka sockar+varm sula i ull
 

Bilagor

  • mammut-ayako-high-gtx-shoes-herr-graphite-inferno-1.jpg
    mammut-ayako-high-gtx-shoes-herr-graphite-inferno-1.jpg
    9.5 KB · Visningar: 126
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
Jojosurf Göra Nallo 3 GT lättare? Fjällvandring 2
Gunnar81 Lättare vandringsförslag? Fjällvandring 3
skallagrimson lättare än alkohol... Fjällvandring 3
Lars G A Lättare vad med vulkade byxholkar Fjällvandring 2
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...