Lättare kängor för fjällvandring?

Jag uppfattar mina Jörn M96 som lätta. Jag var just ner i källaren och vägde dem. De väger 860 gram styck i storlek 285 (45).

Så de var inte lätta noga för dina krav -- men mer traditionell känga är svår att tänka sig. :)
 
Jag uppfattar mina Jörn M96 som lätta. Jag var just ner i källaren och vägde dem. De väger 860 gram styck i storlek 285 (45).

Så de var inte lätta noga för dina krav -- men mer traditionell känga är svår att tänka sig. :)

Mina jörnisar väger liknande (ca 1750 g paret) men de känns lätta på foten ändå, det håller jag med om (jag minns att jag faktiskt blev litet förvånad att de var så pass tunga när jag vägde dem).

Jag har även ett par meindl island som enligt uppgift väger 880 g/st, men de känns betydligt tyngre på foten än jörnkängorna. Antar att vikten är mer koncentrerad längre ner mot sulan, samt att skaftet är kortare.

Men man får ju räkna in våtvikten också. Det är ju viss skillnad på blöt känga med stoppning och blöt känga utan stoppning =)
 
Varnar för dessa gummerade ˋfodralˋpassade ej mej du håller dig varm men fuktig passar nog bäst vid isklättring eller träning att komma upp ur glaciär sprickor ,känns väldigt obekvämt och om ej små så blir det lätt stora veck.
Jag hade tänkt ha dessa på vintern vid långtur på våren när snön är vattnig och tränger igenom kängor men sände åter.
De väger även mkt så Totalvikt på skor och strumpor blir som kängor ändå.
Jag har som sagt provat allt och kommit fram till de eller liknande jag köpte om man ska bära mkt och i ojämn terräng.
Går ju bra tex vid orientering att vara blöt när man sen kan komma in i bastu eller varm dush,skillnad mot kalfjäll där du i nödfall får ha kök på i absid och värma dig en del tar ju även in kök i innertält men mkt riskabelt ur brandsynpunkt om du ej har flamskyddat tält.
Kängor av vid varje rast i bra väder för att torka sockar,tid även provat gummistövlar men lika vattentäta strumpor och för dåligt vrist stöd och nästan omöjligt få av utan hjälp när fuktiga sockar svällt jfr.med kängor som man knäpper upp
 
Jag uppfattar mina Jörn M96 som lätta. Jag var just ner i källaren och vägde dem. De väger 860 gram styck i storlek 285 (45).

Så de var inte lätta noga för dina krav -- men mer traditionell känga är svår att tänka sig. :)

OT: Är du nöjd med dom? Jag har ett par antifrys, men funderar på att köpa ett par M96 i morgon.

OnT: Tror det blir svårt att hitta "traditionella" kängor i den viktklassen (om man med traditionella menar cellgummi/skalkängor). Personligen har jag de senaste 20 åren använt ganska många modeller från Bestard mountainboots, kontinentala "bergskängor" med gtx-membran. Dock så gick jag för drygt tio år sen över till låga, lätta, snabbtorkande skor, snabbtorkande nylonstrumpor (låga damnylonstrumpor) och orienteringssockar (testade sealskinz, men de höll inte..) och det är absolut inget problem med vätan, tvärtom, ju blötare vandring desto skönare med snabbtorkande skor än tunga gtx-kängor som blir än tyngre när de är blöta. Har använt modeller från både Bestard och La Sportiva. De som hävdar att det inte fungerar, har troligen inte testat.

Men det var ju inte något svar till TS utan min erfarenhet. När det gäller stabilitet så är inte korrelationen så enkel att den bara har med skafthöjd/vikt att göra. Fotens möjlighet till proprioception är väldigt viktig för fotledens funktion och därmed så har sulan stor betydelse. Den kraft man i en stukning belastar fotleden med är ändå så stor att skaft inte har så stor betydelse om man inte använder mer rigida fotledsskydd (det finns studier på området bl a på basketskor och skafthöjd). Det ligger också nära min egen erfarenhet, jag har stukat fötterna både i kängor och lågskor, om något så upplever jag mindre problem i låga med en sula som inte är väldigt styv.

Låga kängor med gtx lider generellt av torkningsproblemet. De är utmärkt för bergigare, torrare terräng och då man kanske behöver stegjärn men mindre lämpliga för en blöt myrvandring i svenska förhållanden. Två gtx-modeller jag haft har varit okej, dels ett par med urtagbar gtx-innersko som gick lättare att torka, samt ett par i kevlar som hade lite bättre ventilation än det vanliga nubucklädret som många har. Det är dock inte helt optimalt alla gånger tycker jag.

2016 köpte jag ett par La Sportiva TX3 som varit kanon. De finns ju som länkats i högre versioner också, men jag skulle välja en modell utan gtx och helst inte i läder. Om man väljer den kängtypen. En sak med approachskor (iaf mina La Sportiva) är att sulorna har fantastiskt fäste på sten. På lera och mjukare underlag - inte alls särskilt bra..
Det är svårt med skodon; min egen konklusion är att det inte finns en typ som är optimal för alla personer/miljöer/aktiviteter och därför är det svårt att ge konkreta råd.
 
Jag är nöjd med mina Jörn M96. De passar mina fötter bättre än Lundhags (har haft ett par Alaska och har ett par Ranger High). Jag uppfattar dem som lättare än de Lundhags jag har. Som alltid med skor är det den individuella passformen som avgör.

Det handlar om ett par traditionella skalkängor i läder. De är hyfsat vattentåliga, men är du ute i blötmyr eller hällregn så blir det blött. Fördelen är att det i alla fall i teorin går att torka skorna när du är ute. De torkar i alla fall väldigt mycket bättre än GTX-kängor med foder.

Jag håller med om att det inte finns några kängor som passar allt. Jag har tre kängor som jag använder rätt mycket. Det är ett par höga Meindl Dovre Extreme som främst används som när jag jagar under enskilda dagar. Ett par Jörn M96 som jag använder när jag är ute längre. Slutligen har jag just bytt ut ett par helt utslitna Crispi Legend till ett par nya. Det är nog de kängor jag går mest i (mellanhöga GTX).

Jag funderade ett tag på något annat än ett par GTX (Crispi Legend) som "vardagskänga". I slutändan köpte jag ett nytt likadant par eftersom jag var rätt nöjd med skon. Jag hade trots allt lyckats slita ut yttersulan så att i princip hela mönstret var borta. Det kanske gått att byta sula, men skon i sig var också rätt nedtrampad.
 
Jag är nöjd med mina Jörn M96. De passar mina fötter bättre än Lundhags (har haft ett par Alaska och har ett par Ranger High). Jag uppfattar dem som lättare än de Lundhags jag har. Som alltid med skor är det den individuella passformen som avgör.

Det handlar om ett par traditionella skalkängor i läder. De är hyfsat vattentåliga, men är du ute i blötmyr eller hällregn så blir det blött. Fördelen är att det i alla fall i teorin går att torka skorna när du är ute. De torkar i alla fall väldigt mycket bättre än GTX-kängor med foder.

Jag håller med om att det inte finns några kängor som passar allt. Jag har tre kängor som jag använder rätt mycket. Det är ett par höga Meindl Dovre Extreme som främst används som när jag jagar under enskilda dagar. Ett par Jörn M96 som jag använder när jag är ute längre. Slutligen har jag just bytt ut ett par helt utslitna Crispi Legend till ett par nya. Det är nog de kängor jag går mest i (mellanhöga GTX).

Jag funderade ett tag på något annat än ett par GTX (Crispi Legend) som "vardagskänga". I slutändan köpte jag ett nytt likadant par eftersom jag var rätt nöjd med skon. Jag hade trots allt lyckats slita ut yttersulan så att i princip hela mönstret var borta. Det kanske gått att byta sula, men skon i sig var också rätt nedtrampad.

Jag har också haft Alaska; inte så nöjd med dem heller. Samt en massa olika Bestards eftersom jag levererade bilder till dom under en period. Jag är väldigt nöjd med mina Antifrys förutom att sulorna är lite halkiga men de känns väldigt lätta för att vara så varma vinterkängor. Jag behöver dock ett par "vardagskängor" så jag ringde och kollade och M96 fanns på lager, så jag ska prova dom i morrn och slår nog till.
 
Jag införskaffade ett par nya Salomon X Ultra 4 MID GTX, då mina Ultra 3 var slut efter ca 100 mils vandring.
Väger endast 397g på min våg (Salomon uppger 425g) så den nya versionen är något lättare då.
Årets vandring blir lång och mestadels led så överväger att ta dessa nu.
 
Vad rekomenderar du för teräng och max vikt på packning 100 mil i vad för underlag har ju löparskor som hållt mkt längre då jag har dom på banor i skogen/stigar med sten och lite skötsel av kommunen (så var det ej förr då låg bark el.sågspån på stadsnära slingor)
 
Jag gjorde illa hälen för snart 2 år sedan genom att byta binding på mina skidor. Något blev väldigt fel för min häl. Har vart tvungen att lägga ner längdskidåkningen. Det har även hindrat mig från vandringar, har haft en Salomon lågsko som funkat. Dessa kängor hoppas jag kommer att fungera och dom känns lovande. Salomon quest 04. Hoppas hoppas så jag kan vandra utan smärtor i hälen
 
OT: Är du nöjd med dom? Jag har ett par antifrys, men funderar på att köpa ett par M96 i morgon.

OnT: Tror det blir svårt att hitta "traditionella" kängor i den viktklassen (om man med traditionella menar cellgummi/skalkängor). Personligen har jag de senaste 20 åren använt ganska många modeller från Bestard mountainboots, kontinentala "bergskängor" med gtx-membran. Dock så gick jag för drygt tio år sen över till låga, lätta, snabbtorkande skor, snabbtorkande nylonstrumpor (låga damnylonstrumpor) och orienteringssockar (testade sealskinz, men de höll inte..) och det är absolut inget problem med vätan, tvärtom, ju blötare vandring desto skönare med snabbtorkande skor än tunga gtx-kängor som blir än tyngre när de är blöta. Har använt modeller från både Bestard och La Sportiva. De som hävdar att det inte fungerar, har troligen inte testat.

Men det var ju inte något svar till TS utan min erfarenhet. När det gäller stabilitet så är inte korrelationen så enkel att den bara har med skafthöjd/vikt att göra. Fotens möjlighet till proprioception är väldigt viktig för fotledens funktion och därmed så har sulan stor betydelse. Den kraft man i en stukning belastar fotleden med är ändå så stor att skaft inte har så stor betydelse om man inte använder mer rigida fotledsskydd (det finns studier på området bl a på basketskor och skafthöjd). Det ligger också nära min egen erfarenhet, jag har stukat fötterna både i kängor och lågskor, om något så upplever jag mindre problem i låga med en sula som inte är väldigt styv.

Låga kängor med gtx lider generellt av torkningsproblemet. De är utmärkt för bergigare, torrare terräng och då man kanske behöver stegjärn men mindre lämpliga för en blöt myrvandring i svenska förhållanden. Två gtx-modeller jag haft har varit okej, dels ett par med urtagbar gtx-innersko som gick lättare att torka, samt ett par i kevlar som hade lite bättre ventilation än det vanliga nubucklädret som många har. Det är dock inte helt optimalt alla gånger tycker jag.

2016 köpte jag ett par La Sportiva TX3 som varit kanon. De finns ju som länkats i högre versioner också, men jag skulle välja en modell utan gtx och helst inte i läder. Om man väljer den kängtypen. En sak med approachskor (iaf mina La Sportiva) är att sulorna har fantastiskt fäste på sten. På lera och mjukare underlag - inte alls särskilt bra..
Det är svårt med skodon; min egen konklusion är att det inte finns en typ som är optimal för alla personer/miljöer/aktiviteter och därför är det svårt att ge konkreta råd.
Eftersom du verkar ha samma erfarenheter som jag måste jag fråga dig en sak.
Jag går i dessa: https://www.inov-8.com/row/terraultra-g-270-mens. Passar min fot och saknar foder som suger upp vatten. Torkar därför på någon timme i solen. Kom hem för någon vecka sen efter 9 övernattningar på fjället.
Så långt fungerar de. Men det blir väldigt kallt om fötterna när termometern närmar sig 0 och man inte rör sig, exempelvis i lägret eller står och fiskar. Ingen mening att byta till torra sockar i blöta skor. Har både våtsockar och membransockar men det blir kallt ändå. Skulle haft någon form av lägersko/stövel. Har Crocs med men de värmer ju inte speciellt mycket :). Hur gör du?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
Jojosurf Göra Nallo 3 GT lättare? Fjällvandring 2
Gunnar81 Lättare vandringsförslag? Fjällvandring 3
skallagrimson lättare än alkohol... Fjällvandring 3
Lars G A Lättare vad med vulkade byxholkar Fjällvandring 2
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...