Lätt spade

JAg rekommenderar också BD Lynx, en riktigt bra spade som funkar i de flesta förhållanden, även riktigt hårt packad snö med isinslag.

/Pelle

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Försvarets vikbara...

då jag själv just tänker skaffa en ny spade passar jag på att fråga här där det finns erfarenhet.

jag leter efter en spade jag kan har med på resorna i bilen. kraven är att den ska vara lite och inte tar så mkt plats i bilen - haft med min vanliga snöskyffel hemifrån förut men just storleken är det som stör.
men jag vill ju ändå kunna skyfflar bort tillräckligt med snö om jag fastnat med bilen på en ensam väg i en snödriva och skyffeln ska inte knäckas det första den gör.

hur är dessa lavinspadar, aldrig haft nån av de i handen, funkar de för mina ändamål?

I bilen skulle jag ta FMV fältspade alla gånger, inte minst för att den går att använda som hacka om det är isigt. Med snöblad påmonterat (tillbehör) går det fort att få undan stora mängder snö. Komplett med snöblad bör den hittas för ca 2-300 kr och den är nog i princip omöjlig att ha sönder...

//J

I bilen skulle jag ta FMV fältspade alla gånger, inte minst för att den går att använda som hacka om det är isigt. Med snöblad påmonterat (tillbehör) går det fort att få undan stora mängder snö. Komplett med snöblad bör den hittas för ca 2-300 kr och den är nog i princip omöjlig att ha sönder...

//J

"Omöjlig att ha sönder"? Du har dålig erfarenhet av dagen soldater hör jag....
Men jag håller med dig, KLAS(Kort Lätt Attack Spade) skulle vara mitt val, men handlar om hur mycket man skall gräva också.
Utan snöblad är den värdelös för snö, men skall man gräva latringrop eller ligg-värn är den utmärkt.
I samma grupp spadar måste den ryska infanteri-spaden nämnas, beskrivs som "det ryska multi-verktyget" går att bruka som yxa efter viss modifiering, med vinkelslip.
http://www.coldsteel.com/Product/92SFS/SPECIAL_FORCES_SHOVEL_W_SHEATH.aspx

Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2

//J

Vart hittar man FMV spaden någonstans?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips