Lätt spade

Hej Utsidan!
Jag söker en lätt spade att ha med på vintern. Den ska vara så liten att den kan hänga på utsidan av min ryggsäck (60 liters), i övrigt måste den inte vara ihopfällbar eller så. Kommer användas till att skyffla mindre mängder snö samt möjligen skära snöblock och/eller gräva snöbivack.
Några bra tips? Vikten är prioriterad.
//Jack
 
En väsentlig sak med spade med på vinterturen är att den håller för att gräva i en isig driva. Som framgår av den ovan hänvisade artikeln gör inte alla spadar det. Det kan ju lätt bli mer än tråkigt.
Jag bär därför gärna på min Wedevåg kort. YMMV
 
Senast ändrad:
Att en spade klassas som lavinspade tolkar jag endast som att det är en bärbar, ofta hopfällbar, spade i lagom format. Men jag kanske har fått terminologin om bakfoten.

I vilket fall, vad skulle göra en auktoriserad lavinspade sämre (eller bättre) som spade än en ordinär spade i ungefär samma vikt- och storleksklass?
 
Att en spade klassas som lavinspade tolkar jag endast som att det är en bärbar, ofta hopfällbar, spade i lagom format. Men jag kanske har fått terminologin om bakfoten.

I vilket fall, vad skulle göra en auktoriserad lavinspade sämre (eller bättre) som spade än en ordinär spade i ungefär samma vikt- och storleksklass?

Material och utformning. En bra lavinspade är dimensionerad för att gräva i den ofta väldigt hårdpackade snön i en lavinkägla. Med fördel är den också utformad så att man kan ta hjälp med foten och trycka ner den. Det finns spadar i plast, men de är tämligen värdelösa och för klent konstruerade spadar kan brytas mellan blad och skaft. Eftersom grävfasen är den som riskerar att ta längst tid (tänk 1-2 meter hårdpackad snö) så kan skillnaden handla om liv eller död. En klassisk modell är Voilé, men det finns en rad andra bra också.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=VOILETELEPROSHOVELT6
 
Jag kan gå i god för Fiskars spaden. Trevlig och bra pris. En sak jag saknar lite är vid långvarigt grävande är ett isolerat skaft. Det kan bli kallt om händerna.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Jag kan gå i god för Fiskars spaden. Trevlig och bra pris. En sak jag saknar lite är vid långvarigt grävande är ett isolerat skaft. Det kan bli kallt om händerna.



Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Nu pratar jag i nattmössan. Det är inte en Fiskars jag har, utan en Stadium fjällspade. Förlåt. Konstruktionen är förvillande lik den där Voile-spaden. Helt i metall. Jag har grävt snögrottor i en och annan snödriva med den, så den tål lite packad snö iallafall. Vet ej om den finns i sortimentet fortfarande.


Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Rottefella, Voile

Båda är funkis, Rottefella som gamla Wedevåg ungefär dvs kort med kraftigt Alu-blad som tål hård snö och träskaft som kan tas loss för smidig transport. Träskaftet är behagligt i kyla och spaden är lätt att bära.

Min Voile har större blad och längre skaft, bättre att gräva med men tyngre. Följer med när pulka finns.

//J
 
då jag själv just tänker skaffa en ny spade passar jag på att fråga här där det finns erfarenhet.

jag leter efter en spade jag kan har med på resorna i bilen. kraven är att den ska vara lite och inte tar så mkt plats i bilen - haft med min vanliga snöskyffel hemifrån förut men just storleken är det som stör.
men jag vill ju ändå kunna skyfflar bort tillräckligt med snö om jag fastnat med bilen på en ensam väg i en snödriva och skyffeln ska inte knäckas det första den gör.

hur är dessa lavinspadar, aldrig haft nån av de i handen, funkar de för mina ändamål?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Såg modell lätt Utrustning allmänt 8
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
frilufsnörden lätt vindjacka Utrustning allmänt 6
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
UffeB Lätt och kraftfull ficklampa? Utrustning allmänt 17
-Patric- Billigt och lätt, går det? Utrustning allmänt 134
sveom Minikamin till en moskoselkåta, Arran 5 lätt Utrustning allmänt 1
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17
Nettchen Lätt dagsryggsäck Utrustning allmänt 4
The Trooper Ultra Lätt eller Ultra Smått. Utrustning allmänt 15
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
såg lätt och roligt på turen Utrustning allmänt 2
Jazzy Hopfällbar spade. Utrustning allmänt 24
frostbiten Spade - Glock E-Tool mot Gerbers? Utrustning allmänt 7
johanniska Spade? Utrustning allmänt 2
forslund spade? Utrustning allmänt 1
marcushagg Spade? Utrustning allmänt 11
Mickebmw Gerber "Fiskars Folding Spade" Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.