Lätt spade

JAg rekommenderar också BD Lynx, en riktigt bra spade som funkar i de flesta förhållanden, även riktigt hårt packad snö med isinslag.

/Pelle
 
Försvarets vikbara...

då jag själv just tänker skaffa en ny spade passar jag på att fråga här där det finns erfarenhet.

jag leter efter en spade jag kan har med på resorna i bilen. kraven är att den ska vara lite och inte tar så mkt plats i bilen - haft med min vanliga snöskyffel hemifrån förut men just storleken är det som stör.
men jag vill ju ändå kunna skyfflar bort tillräckligt med snö om jag fastnat med bilen på en ensam väg i en snödriva och skyffeln ska inte knäckas det första den gör.

hur är dessa lavinspadar, aldrig haft nån av de i handen, funkar de för mina ändamål?

I bilen skulle jag ta FMV fältspade alla gånger, inte minst för att den går att använda som hacka om det är isigt. Med snöblad påmonterat (tillbehör) går det fort att få undan stora mängder snö. Komplett med snöblad bör den hittas för ca 2-300 kr och den är nog i princip omöjlig att ha sönder...

//J
 
I bilen skulle jag ta FMV fältspade alla gånger, inte minst för att den går att använda som hacka om det är isigt. Med snöblad påmonterat (tillbehör) går det fort att få undan stora mängder snö. Komplett med snöblad bör den hittas för ca 2-300 kr och den är nog i princip omöjlig att ha sönder...

//J

"Omöjlig att ha sönder"? Du har dålig erfarenhet av dagen soldater hör jag....
Men jag håller med dig, KLAS(Kort Lätt Attack Spade) skulle vara mitt val, men handlar om hur mycket man skall gräva också.
Utan snöblad är den värdelös för snö, men skall man gräva latringrop eller ligg-värn är den utmärkt.
I samma grupp spadar måste den ryska infanteri-spaden nämnas, beskrivs som "det ryska multi-verktyget" går att bruka som yxa efter viss modifiering, med vinkelslip.
http://www.coldsteel.com/Product/92SFS/SPECIAL_FORCES_SHOVEL_W_SHEATH.aspx

Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2
 
I bilen skulle jag ta FMV fältspade alla gånger, inte minst för att den går att använda som hacka om det är isigt. Med snöblad påmonterat (tillbehör) går det fort att få undan stora mängder snö. Komplett med snöblad bör den hittas för ca 2-300 kr och den är nog i princip omöjlig att ha sönder...

//J

Vart hittar man FMV spaden någonstans?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Såg modell lätt Utrustning allmänt 8
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
frilufsnörden lätt vindjacka Utrustning allmänt 6
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
UffeB Lätt och kraftfull ficklampa? Utrustning allmänt 17
-Patric- Billigt och lätt, går det? Utrustning allmänt 134
sveom Minikamin till en moskoselkåta, Arran 5 lätt Utrustning allmänt 1
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17
Nettchen Lätt dagsryggsäck Utrustning allmänt 4
The Trooper Ultra Lätt eller Ultra Smått. Utrustning allmänt 15
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
såg lätt och roligt på turen Utrustning allmänt 2
Jazzy Hopfällbar spade. Utrustning allmänt 24
frostbiten Spade - Glock E-Tool mot Gerbers? Utrustning allmänt 7
johanniska Spade? Utrustning allmänt 2
forslund spade? Utrustning allmänt 1
marcushagg Spade? Utrustning allmänt 11
Mickebmw Gerber "Fiskars Folding Spade" Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.