Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja?

*Ska vara för lätt (dvs liten) packning.
*Ska kunna anv både för veckovandring med/utan boende+skydd (dvs både vid stugtur eller tälttur, min sovsäck väger 1 kg, är relativt liten)
*Jag har normalt med minimalt med grejer. Min gamla tunga 40-liters rygga brukade på stugvandring hamna på 8 kg inkl en veckas mat.

DESSA 3 ÄR MINA KANDIDATER ÄN SÅ LÄNGE:

Jag har redan en Paclite 27L, som jag dock inte använt så mkt men den är ju verkligen lätt, 475 gram. Först nu när jag uppmärksammat detta forum kom jag på att den borde kunna användas. Det blev förvånadsvärt mycket plats kvar sedan jag la ned sovsäcken i den. Någon som vandrat med denna spartanska säck som eg är till för jogging? Priset ser jag nu ligger på ca 500-600 kr, för dens om undrar. Den sitter otorligt skönt.

Jam2 38 liter - är de bra? Kostar 50 pund.

Haglöfs Lim 45...kan den rullas ihop lite där högst upp så att den blir mindre? Är den bra? Har läst de recensioner som finns här men vet ej om den är värd priset..ca 1100kr.

Någon som har erfarenhet av dessa säckar och jämförelse dem emellan?
 
Fjälla; sa:
*Ska vara för lätt (dvs liten) packning.
*Ska kunna anv både för veckovandring med/utan boende+skydd (dvs både vid stugtur eller tälttur, min sovsäck väger 1 kg, är relativt liten)
*Jag har normalt med minimalt med grejer. Min gamla tunga 40-liters rygga brukade på stugvandring hamna på 8 kg inkl en veckas mat.

Litepacs säck är finfin i mitt tycke, men den har en storebror/-syster, som kanske lämpar sig ännu bättre: Karrimor AR35L (gamla Marathon 35). Något hekto tyngre men avsevärt större. Kostar 819 spänn på litepac.com, och väger där 670g. Uppbyggnaden är nästan exakt som Litepacs (undrar vem som sneglat på vem...?), och är i mitt tycke nästan den ultimata säcken för längre (löp-)turer. Om man inte bär tält får man lätt ned en liten veckopackning i den. Har själv haft den på flera kortare vinterturer mellan stugor, och ett par sommarturer med tält. Vid ett tillfälle startade jag med tolv kilo i den, vilket var i mesta laget för att inte nöta sönder bärremmarna, men vad göra när man är ensam och bara har ett tvåmannatält?

När man tömt säcken är den lätt att komprimera, finns flera remmar för det som dessutom används för att förankra saker utanpå säcken om man så vill. Däremot tvivlar jag på att du ensam får ned en veckopackning inkl tält, om du inte har ett väldigt minimalt sådant (är ni två eller flera så är saken en baggis, eftersom man delar tält, kök etc). 5-dagarspackning inkl tält är mesta jag lyckats med, men då var klädseln minimal.

Lite packtips: sätt liggunderlaget utanpå längs med säcken (=upprätt). Sätt vind-/regnjackan på topplocket (elastiska snören sitter på säcken), och stuva sen friskt i nätfickorna på säckens sidor (vattenflaska, kamera, godis etc).

Kolla mina recensioner av Litepac och Marathon35:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4447
och
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4500
[EDIT: kapade ett långt citat i början]
 
Tackar för utmärkt svar. Jag ska kolla in den säcken. Vi är flera som går så vi delar på kök o tält.

(Jag ser att jag skrev Paclite...jag menade givetvis Litepac, men det gick ju uppenbarligen fram ändå) :)
[Ändrat av Fjälla 2007-04-15 kl 16:57]
 
Jag var i en av sportpizzeriorna i Linköping igår och tittade på Haglöfs LIM45. Alltså, 1200 gram på
45 liter är inte så vansinnigt imponerande när
min Prophet väger 1.8 och rymmer 65 liter.
Jag försökte få en uppfattning om vad den här säcken rymmer.

Det verkar som den inte har något lock. Det tog en stund innan jag hittade
in, sen började jag veckla upp den upptill. Har den inte lock
så har den inte lockfickor, de där båda som jag tycker är så praktiska. Det kanske kompenseras av diverse fickor
i sidorna (jag tror det var en baktill också)
men då inser jag inte hur tält och madrass ska kunna packas utanpå som jag vill. Tältduken kanske man kan knöla ned, och sen sätta bågen i sidan, kanske
också pinnarna i ngn ficka; men vad man gör
av med madrassen kom jag inte på.

Sen skulle jag ovanpå detta ha palts för min basutrustning och 12 dagars mat. Nej, jag tog inte med mig färdigpackade tvådagarspåsar, så jag kan inte bevisa något, men det var fanimej en nätt säck. För
en veckotur i fjällen duger den kanske.
 
Ja jäklar...

Nackdelen med att bo i dom norra delarna av landet är helt klart utbudet, chansen att klämma och känna på grejjorna Innan man köper :-(!
Är själv ruggit sugen på LIM 45:an då jag tror att den skulle passa mig perfekt!

Utanpå kan man ha vattenbagen och tältpinnarna, resten får plats inuti.

//A...som är köpsugen!!!
 
marmotta; sa:
Jag var i en av sportpizzeriorna i Linköping igår och tittade på Haglöfs LIM45. Alltså, 1200 gram på
45 liter är inte så vansinnigt imponerande...

Nä, Haglöfs LIM-säckar har bara blivit tyngre och dyrare sedan de började tillverkas. För 5-7 år sen var LIM bara en lite tyngre variant av de etablerade löpsäckarna (ffa karrimor på den tiden), nu är de något slags hybridsäck mellan alla möjliga och omöjliga aktiviteter. Summan blir en tung säck med en massa funktioner som nästan ingen behöver, och som definitivt ingen behöver alla samtidigt.
 
Strykarräven; sa:
Nä, Haglöfs LIM-säckar har bara blivit tyngre och dyrare sedan de började tillverkas. För 5-7 år sen var LIM bara en lite tyngre variant av de etablerade löpsäckarna (ffa karrimor på den tiden), nu är de något slags hybridsäck mellan alla möjliga och omöjliga aktiviteter. Summan blir en tung säck med en massa funktioner som nästan ingen behöver, och som definitivt ingen behöver alla samtidigt.

Lite ironiskt med tanke på namnet...
 
Sambon har en MH Scrambler på 27 liter och 310 gram. Inget höftbälte, axelremmar i mesh.

OU1917-621m.jpg


Den borde kunna uppfylla dina krav. Jag får ner kök, sovsäck, kläder, shelter och mat (frystorkat som bas) för en vecka i den, liggunderlag utanpå

Fjälla; sa:
*Ska vara för lätt (dvs liten) packning.
*Ska kunna anv både för veckovandring med/utan boende+skydd (dvs både vid stugtur eller tälttur, min sovsäck väger 1 kg, är relativt liten)

[Ändrat av öringen 2007-05-03 kl 16:01]
 
Om du väntar tills på måndag kan jag ge dig ett första omdömme på en Granite Gear Virga 52 liter/567 gram som jag förhoppningsvis får imorgon eller på måndag.

Tål packning på upp till 11 kg enligt tillverkare, men flera testare har haft runt 14-15 utan problem.

// Jocke
 
Fjälla; sa:
*Ska vara för lätt (dvs liten) packning.
*Ska kunna anv både för veckovandring med/utan boende+skydd (dvs både vid stugtur eller tälttur, min sovsäck väger 1 kg, är relativt liten)
*Jag har normalt med minimalt med grejer. Min gamla tunga 40-liters rygga brukade på stugvandring hamna på 8 kg inkl en veckas mat.

DESSA 3 ÄR MINA KANDIDATER ÄN SÅ LÄNGE:

Jag har redan en Paclite 27L, som jag dock inte använt så mkt men den är ju verkligen lätt, 475 gram. Först nu när jag uppmärksammat detta forum kom jag på att den borde kunna användas. Det blev förvånadsvärt mycket plats kvar sedan jag la ned sovsäcken i den. Någon som vandrat med denna spartanska säck som eg är till för jogging? Priset ser jag nu ligger på ca 500-600 kr, för dens om undrar. Den sitter otorligt skönt.

Jam2 38 liter - är de bra? Kostar 50 pund.

Haglöfs Lim 45...kan den rullas ihop lite där högst upp så att den blir mindre? Är den bra? Har läst de recensioner som finns här men vet ej om den är värd priset..ca 1100kr.

Någon som har erfarenhet av dessa säckar och jämförelse dem emellan?

Eftersom ryggsäcken är ett bärverktyg så tycker jag att den ska testas ordentligt med den målvikt du planerar att bära i den.

Så till affären, lasta, gå omkring och ta den som känns bäst :). Kvaliten på Pacliten och Limen är bra! Jamen känner jag inte till...

Aaaj, läste just ovanför att nya Limen väger 1200 gr..!?! Har Haglöfs tagits över av rymdvarelser..?


//J


[Ändrat av joru 2007-05-03 kl 19:07]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 392
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.