Så en halv Wettex duger inte som handduk? :p ...
En halv disktrasa som handduk? Jag har iofs aldrig provat. En torkning är troligen helt fri från mys i alla fall :). Det känns allmänt sett som att packlistan kan ge förutsättningar för mys. Om det verkligen blir mysigt hänger på annat utöver packlistan.
 
Senast ändrad:
En halv disktrasa som handduk? Jag har iofs aldrig provat. En torkning är troligen helt fri från mys i alla fall :). Det känns allmänt sett som att packlistan kan ge förutsättningar för mys. Om den verkligen gör det är (som synes) en öppen fråga.
Håller med om att min sidenscarf är lenare och skönare som handduk. Den väger nåt omätbart på min köksvåg, men vi säger 5 gram och 0 kronor, för sådant har man ju hemma.

Faktiskt ett relevant lättviktstips, för folk köper dyra "friluftshanddukar" alldeles i onödan. Siden (den matta sorten) funkar dramatiskt mycket bättre, torkar fortare och väger inget.
Blir du nöjd om vi lägger den till listan? ;)
 
En bra ide att försöka få ned priset men jag förstår inte poängen med att helt försöka minimera det som en första gångens övernattare ska ta med sig. Tror det är bra mycket större risk för en dålig upplevelse om allt ska minimeras jämfört med att bära ett kilo eller två extra.
 
Faktiskt ett relevant lättviktstips, för folk köper dyra "friluftshanddukar" alldeles i onödan. Siden (den matta sorten) funkar dramatiskt mycket bättre, torkar fortare och väger inget.
Blir du nöjd om vi lägger den till listan? ;)
Givetvis :cool:
En bra ide att försöka få ned priset men jag förstår inte poängen med att helt försöka minimera det som en första gångens övernattare ska ta med sig. Tror det är bra mycket större risk för en dålig upplevelse om allt ska minimeras jämfört med att bära ett kilo eller två extra.
Håller med. Som total rookie själv skulle jag lägga mer fokus på utrustningens lätthanterlighet och robusthet även om det skulle kosta ett par kilo. (Tänk att sova under en iofs lättburen presenning och vakna med fästingar och myror överallt. Kalla kårar...). Men TS förutsättningar är TS förutsättningar ;)
 
En bra ide att försöka få ned priset men jag förstår inte poängen med att helt försöka minimera det som en första gångens övernattare ska ta med sig. Tror det är bra mycket större risk för en dålig upplevelse om allt ska minimeras jämfört med att bära ett kilo eller två extra.
Idén är ju inte att hindra någon från att ta med vad hen än önskar utöver, eller annorlunda än, det som finns på listan.

Läs Kimkims uppdatering/sammanfattning så klarnar kanske syftet med det hela. Då förstår du att det inte handlar om en komplett packlista, utan om att samla tips om saker som kan vara både lätta, prisvärda, istället för att den intresserade ska falla offer för föreställningen tt man måste skaffa en massa dyr, och i värsta fall också tung, utrustning för att komma igång med övernattningsturer - i detta fall en veckoslutstur i hemmaskogen, som ju kan vara en bra början.

Då är det ju vits att tipsa om lätta och prisvärda ryggsäckar, sovsäckar, underlag och nattskydd, dvs ungefär "de tre stora" - för det är sådant folk som inte sysslat med flerdygnsvandring oftast måste skaffa.

Det är mindre vits att tipsa om vardagliga föremål som alla redan har hemma, och begriper att ta med sig i valfri omfattning. Den som vill ta med sig en handduk, kommer ju helt enkelt att göra det. Den som är känslig för att bränna sig i solen kommer säkert att ta med sig ett solstift. Den som vill fota med sin fina, dyra och tunga kamera, kommer att ta med den.

Allt sådant är både valfritt, individuellt, och meningslöst att utreda i en tråd som denna.
 
Givetvis :cool:

Håller med. Som total rookie själv skulle jag lägga mer fokus på utrustningens lätthanterlighet och robusthet även om det skulle kosta ett par kilo. (Tänk att sova under en iofs lättburen presenning och vakna med fästingar och myror överallt. Kalla kårar...). Men TS förutsättningar är TS förutsättningar ;)
Se svaret till Fredrik. Det är inte förbjudet att ta med sig mer/annat - bara meningslöst att utreda i denna tråd.

Ett myggtält finns med bland alternativa tips, och är såklart valfritt att ta med för den som oroar sig för myror och spindlar (fästingar får man nog mer på sig under vandringen på dagen, bra med TBE-vaccin men också utanför trådens ämne)
 
Idén är ju inte att hindra någon från att ta med vad hen än önskar utöver, eller annorlunda än, det som finns på listan.

Läs Kimkims uppdatering/sammanfattning så klarnar kanske syftet med det hela. Då förstår du att det inte handlar om en komplett packlista, utan om att samla tips om saker som kan vara både lätta, prisvärda, istället för att den intresserade ska falla offer för föreställningen tt man måste skaffa en massa dyr, och i värsta fall också tung, utrustning för att komma igång med övernattningsturer - i detta fall en veckoslutstur i hemmaskogen, som ju kan vara en bra början.

Då är det ju vits att tipsa om lätta och prisvärda ryggsäckar, sovsäckar, underlag och nattskydd, dvs ungefär "de tre stora" - för det är sådant folk som inte sysslat med flerdygnsvandring oftast måste skaffa.

Det är mindre vits att tipsa om vardagliga föremål som alla redan har hemma, och begriper att ta med sig i valfri omfattning. Den som vill ta med sig en handduk, kommer ju helt enkelt att göra det. Den som är känslig för att bränna sig i solen kommer säkert att ta med sig ett solstift. Den som vill fota med sin fina, dyra och tunga kamera, kommer att ta med den.

Allt sådant är både valfritt, individuellt, och meningslöst att utreda i en tråd som denna.
Tycker tråden är lite väl mycket nerding i att ha med sig minimalt, inget fel med det men kanske inte så användbart för alla nybörjare heller.

Tror det skulle fungera rätt bra för de flesta med en syntetsäck som tåler mer kyla än den rekommenderade, ett billigt telt (borde fungera på en helg tur när man inte räknar med regn), ett lätt kök och lite mer kläder än rekommenderat. Lite tyngre men borde inte vara något problem att bära.
 
Tycker tråden är lite väl mycket nerding i att ha med sig minimalt, inget fel med det men kanske inte så användbart för alla nybörjare heller.

Tror det skulle fungera rätt bra för de flesta med en syntetsäck som tåler mer kyla än den rekommenderade, ett billigt telt (borde fungera på en helg tur när man inte räknar med regn), ett lätt kök och lite mer kläder än rekommenderat. Lite tyngre men borde inte vara något problem att bära.
Det skulle absolut fungera, fast nu är vi i lättpackningsforum ;)
Tråden undersöker om det skulle gå att hålla "lättpackarnas" vedertagna 4,5 kg-gräns utan att slänga upp väldigt mycket pengar - vilket ju är den vanliga (van)föreställningen. Självklart är den valda budgetgränsen godtycklig (men lärorik), och det är inget som hindrar att man satsar mer på något område, om man kan. Det är fritt fram att plocka enskilda tips ur listan och strunta i andra :)

Ett delmål är att det man skaffar inte ska kännas som en felinvestering, om man sen går vidare till ett mer avancerat vandringsliv. Och i det perspektivet är ju både ett festivaltält och en syntetsäck återvändsgränder, och alltså onödiga utgifter.

Den ganska svala dunsovsäcken kommer däremot både att hålla längre och bli fin att bygga på med en yttersäck. Jag tycker själv att det är betydligt lättare att hantera kondensproblem med ett sådant kombo.
En tarp har man också alltid användning för.

"Ett lätt kök" med helt optimala prestanda har Alex redan fått :). Brännaren är av hög kvalitet och den lättaste bredstrålande som går att köpa, och grytan har det bästa förhållandet mellan vikt och innehållen volym. Jag använder detta kit på alla mina långturer :).
 
Senast ändrad:
Vore fint om vi kunde återgå till att tipsa varandra om prisvärda lättpacknings-lösningar, i stället för att (återigen) hamna i långa diskussioner om definitions- och gränsdragningsfrågor.
 
Det skulle absolut fungera, fast nu är vi i lättpackningsforum ;)
Tråden undersöker om det skulle gå att hålla "lättpackarnas" vedertagna 4,5 kg-gräns utan att slänga upp väldigt mycket pengar - vilket ju är den vanliga (van)föreställningen.
Tycker tråden i bland verkar handla om en person som ska ha första tält turen och ibland (oftast) om att hitta en billig och lätt packning som ska fungera under ideella förhold. Blir lite blanding av allt. Om man inte tror man klarar sig med en tarp så blir allt mycket dyrare om man ska ha det lätt och litet. Samma sak med sovpåse.

Vad som är användbart i längden varierar väl också mellan folk. Jag har bara syntetsovpåsar och en ok sådan som klarar 0 grader är rätt användbar.

Nu ska jag inte störa mer. Tråden är rätt intressant men tvivlar på att den är ideell för en som faktiskt ska ha sina första turer.
 
Yep, skall inte heller störa mer. Packlistan är inspirerande liksom resonemangen bakom den.
(...) Nu ska jag inte störa mer. Tråden är rätt intressant men tvivlar på att den är ideell för en som faktiskt ska ha sina första turer.
OT om trådens ramar
Övertolka nu inte min kommentar! Att, som ovan, diskutera vad som är hanterligt för en nybörjare, om/hur man ska skydda sig mot insekter etc, är ju viktigt och konstruktivt. Det kan både bidra till förbättringar av trådens Lighterpack, och inte minst få "Alex" att uppmärksamma sådana praktiska frågor som en nybörjare kanske inte tänker på.

Att nörda ner sig i vad som ska räknas till "basvikt", föreslå prylar/lösningar som uppenbart helt spränger vikt- eller prisramen, dryfta "Alex" behov av dasspapper, tandborste och mobil, eller envisas med att hens första tur måste dimensioneras efter Sveriges mest myggtäta område och tid på året, känns ju mindre användbart... *

* ...men det är inte ni som ska känna er träffade av den kritiken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.