Alternativ till markskydd.
Mycket tunn, men förvånansvärt hållbar. Om man trycker en kulspetspenna får man ta i hårt för att det ska bli ett hål. Mycket bra stickskydd i förhållande till den låga vikten.
1,7x1,5 meter väger 47g.
Bra tips!

Om jag förstått saken rätt så är det samma material som kallas polycro. Det säljs på fjällsport pår 200kr. Fjällsport är en jättebra butik men de riktar ju inte in sig på budgetprylar. Men deras polycro är mer prisvärt då man får 2st bitar som var för sig är stora nog medan Tesas behöver tejpas ihop till en tillräckligt stor bit. Tesas är ändå ett bra tips då priset i faktiska tal är lägre och det finns på många ställen..

Själv föredrar jag nog en uppklippt sopsäck som golv för det här materialet prasslar väldigt mycket. Men jag har polycro från fjällsport och det har fungerat väldigt bra när jag använt det och jag har ofta med ett sådant till mitt lättaste tält om marken kan vara vass.

Är den så exceptionellt punkteringssäker så helt klart intressant.
Jag håller med om att den är exceptionellt punkteringssäker, både tesa och polycron (ifall det inte är samma)
 
Poncho som tarp...
...har vi snuddat vid tanken på, men då skulle det krävas något mer rejält, ty denna, och då till helt andra priser.
Inte så nybörjarvänligt heller, men det slutliga dråpslaget var Kimkims påpekande om att man inte ska behöva bli blöt om man måste ut en stund på natten ;)
 
Senast ändrad:
Bra tips!

Om jag förstått saken rätt så är det samma material som kallas polycro. Det säljs på fjällsport pår 200kr. Fjällsport är en jättebra butik men de riktar ju inte in sig på budgetprylar. Men deras polycro är mer prisvärt då man får 2st bitar som var för sig är stora nog medan Tesas behöver tejpas ihop till en tillräckligt stor bit. Tesas är ändå ett bra tips då priset i faktiska tal är lägre och det finns på många ställen..

Själv föredrar jag nog en uppklippt sopsäck som golv för det här materialet prasslar väldigt mycket. Men jag har polycro från fjällsport och det har fungerat väldigt bra när jag använt det och jag har ofta med ett sådant till mitt lättaste tält om marken kan vara vass.


Jag håller med om att den är exceptionellt punkteringssäker, både tesa och polycron (ifall det inte är samma)
Jo det är samma material. Jag skulle också föredra sopsäcksplast eller byggfolie. Inte många grams skillnad på den ytan, men mer stadga och man slipper fundera på kostnaden. Vissa saker gör sig faktiskt som slit-och-släng ;)

Mina egna sopsäckar har en fast, men nedåtgående, karriärstege: Splitterny i skridskoryggan (vattentät), sen i vandringssäcken (regntät, inte riktigt samma sak), och till sist antingen som sopsäck på riktigt, eller uppklippt till bordsduk/pickninckfilt. Eler tarpgolv, men det var på Mulle-tiden :)
 
@skogsbaronen @Larssky @joanna @seobserver Det blev så mycket så jag svarar er alla på samma gång
passar även på att anropa @nermander och @ålänning som väl har erfarenhet av tarpar och nybörjare?

Tarp

Jag har tänkt tanken att det är lite slöseri att gömma en tarpdiskussion i en annan tråd så kanske kunde det blivit en egen. Men samtidigt så finns det lite saker att reda ut vad gäller just budget-tarpar som passar här.

Jag tänker att en tarp som rekomenderas borde fungera i skogen vid god väderprognos även om vädret blir lite sämre än väntat. Hård vind brukar de ju förutspå rätt väl så jag tänker mig att det värsta är kraftigt regn som faller lite snett. Horisontellt regn och riktigt hårda vindbyar lär inte inträffa.

Hur stor behöver tarpen vara?
Att 3x3m räcker är det väl ingen som tvivlar på? Det är ju en standard som väldigt många använder. Det är alltså storleken på Kayoba-tarpen.

Räcker 2,45x2,45m som Kolarin är? Det vore kul om vi kunde bekräfta det. Jag som varit lite tveksam till det upptäckte ju att min gamla lilla tarp var ännu mindre! Men jag skaffade ju en större för att det är trevligare och bättre :) Den lilla har funkat bra i dåligt väder men jag sover inte raklång och jag är rätt kort. Även om jag själv inte behöver kunna ligga raklång i skyddet tycker jag att den möjligheten känns som en del av grunläggande komfort. Så vid ett regnigt tillfälle ska jag testa lite olika, även flera av tipsen som kommit in här i tråden så klart.

Hur hållbar behöver tarpen vara?
Det beror också på vilka uppsättningar man kan göra. Om man väljer uppsättningar som är snälla mot tarpen är det enklare att klara sig på de lättaste byggpresenningarna. Kayobatarpen har ok duk men linfästena är inte förstärkta. Jag har satt upp den några gånger och den är hel men jag kan ändå redan nu säga att duken kommer ge upp vid linfästenas sömmar. Så även den tarpen skulle må bra av en "snäll" uppsättning.

Jag vill helst undvika onödigt pill så om det inte är strikt nödvändigt att sätta stenar i tarpen och knyta runt så hade det varit skönt att undvika. Men jag misstänker att det kan sprida belastningen mycket bättre än dåliga öljetter eller sömmar utan förstärkningar. Om den metoden kan göra att man klarar sig med en betydligt billigare tarp så är det kanske värt det. Jag är ju van vid tarp men jag ska testa metoden i kallt regn nån gång snart. Då kommer jag bli förbannad direkt ifall det är det minsta krångligt så det får duga som test.

Ett annat tips som kommit upp är att sätta silvertejp på eventuella öljetter.


Har tarpar egentligen med saken att göra?
På ett sätt inte, eftersom det för de allra flesta vore bättre att helt enkelt gå till ett vindskydd :) Billigare, hållbarare, större, bekvämare..

Men även om tarp kan upplevas som en lite speciell lösning så är det ett rätt bra exempel för att diskutera några grundläggande principer om hållfasthet, väderskydd, val av lägerplats och utrustningsfilosofi.
Är man intresserad av friluftsliv har man absolut inget att förlora på att lära sig grunderna om tarpar. Speciellt billiga tarpar har många användningsområden även för den som oftast föredrar tält. Och det man "tvingas" lära sig är värdefull kunskap även när tältet blåser sönder på fjället.

Så jag tycker fler borde börja med tarp :)
 
Jo det är samma material. Jag skulle också föredra sopsäcksplast eller byggfolie. Inte många grams skillnad på den ytan, men mer stadga och man slipper fundera på kostnaden. Vissa saker gör sig faktiskt som slit-och-släng ;)

Mina egna sopsäckar har en fast, men nedåtgående, karriärstege: Splitterny i skridskoryggan (vattentät), sen i vandringssäcken (regntät, inte riktigt samma sak), och till sist antingen som sopsäck på riktigt, eller uppklippt till bordsduk/pickninckfilt. Eler tarpgolv, men det var på Mulle-tiden :)

Jag tar polycro ifall jag inte tror att jag ska använda den. Men ibland vill jag ändå ha med något för säkerhets skull ifall det blir några oväntade förhållanden. Och då är polycron bäst eftersom den är lättast och tar minst plats.
 
Tarp
(...)
Räcker 2,45x2,45m som Kolarin är? Det vore kul om vi kunde bekräfta det. Jag som varit lite tveksam till det upptäckte ju att min gamla lilla tarp var ännu mindre! Men jag skaffade ju en större för att det är trevligare och bättre :) Den lilla har funkat bra i dåligt väder men jag sover inte raklång och jag är rätt kort. Även om jag själv inte behöver kunna ligga raklång i skyddet tycker jag att den möjligheten känns som en del av grunläggande komfort. Så vid ett regnigt tillfälle ska jag testa lite olika, även flera av tipsen som kommit in här i tråden så klart. (...)
Med Larssky/Joanna-uppsättning räcker Kolari-tarpen garanterat, men vore kul om du ville testa den riggningen. Även den har sina små egenheter.

I valet mellan storlek och hålfasthet (i både tyg och fästen) skulle jag absolut välja hållfastheten, särskilt för en nybörjare.

(...)
Har tarpar egentligen med saken att göra?
På ett sätt inte, eftersom det för de allra flesta vore bättre att helt enkelt gå till ett vindskydd :) Billigare, hållbarare, större, bekvämare..

Men även om tarp kan upplevas som en lite speciell lösning så är det ett rätt bra exempel för att diskutera några grundläggande principer om hållfasthet, väderskydd, val av lägerplats och utrustningsfilosofi.
Är man intresserad av friluftsliv har man absolut inget att förlora på att lära sig grunderna om tarpar. Speciellt billiga tarpar har många användningsområden även för den som oftast föredrar tält. Och det man "tvingas" lära sig är värdefull kunskap även när tältet blåser sönder på fjället.

Så jag tycker fler borde börja med tarp :)
Håller verkligen med!
Steget mellan att sova i ett "hus" och något man måste rigga själv är rent mentalt större än mellan dagsturer och övernattning i byggda vindskydd.
 
Under tarp kan det vara bra att inte ha allt för stor bit. Väta som tar sig in ska helst landa på marken, för annars rinner det in till sovplatsen.

På frågan om storlek svarar jag 3x3. Mer flexibilitet till lågt viktstraff. En van användare klarar sig med mindre modell.
Den största anledningen till att vi kollar på 2,45x2,4m är att en sådan tarp finns i mycket bättre kvalitet än de 3x3m som vi hittat.

Men jag testade den billiga 3x3m Kayoban nu. De gummistroppar för presenning jag köpte på ÖoB hade stora plastkrukor som var enkla att ta av och de fungerade bra att använda. Man kan så klart ta vad som helst men nu råkar vi redan rekommendera inköp av dessa gummistroppar.
E988C5B8-7B25-4253-9898-056BCDCB9C42.jpeg

Visserligen är jag van vid tarpar med jag tycker ändå att det får anses väldigt enkelt. Jag använde dubbelt halvslag, det dög fint.



C685055E-8414-439A-AB3A-BF2E4DFFB742.jpeg

Och här lindade jag bara original-linfästet runt kulan. Sen satte jag i markspiken och snurrade ett par varv för att dra åt.
BF2D0C64-6C0D-4D2C-98E0-FFEABFA7177A.jpeg

Spontant känns det som att det kommer hålla bättre än originalfästena men får se om jag märker av något slitage.

Exempel på slitage:

C1EE19C9-775F-4E30-8C49-9D33B33E7DE8.jpeg

Fästena i hörnen och de vid mittsömmen är oskadda än så länge men de som är mitt på långsidan utan söm har redan börjat ge upp faktiskt. Så en lösning behövs för Kayoba-tarpen.

Kanske finns det någon annan billig tarp med bättre fästen? Kanske är kulan en bra universallösning?
 
ja, 2,45 på bredden räcker. Jag hade Terra Novas Competition 2 till hammocking tidigare och den mäter 2,48 x 2,90 m. Helt kvadratisk är väl kanske bättre för att bygga koja på marken, ingen aning, men tror jag hade föredragit det.
 
Och lite stämningsbilder. Jag gav mig ut en halvtimme innan solnedgången så hade inte så mycket tid. Det blåste inte men var otroligt blött väder med dimma.

Denna uppsättningen var jättestor för 3x3m. Mycket mysigt och ett alternativ till att sätta ena hörnet i ett träd.

A05ED40B-72EF-44D6-A8C8-AD94853AECAB.jpeg

Gott om plats.
5F5A5068-5468-4B6C-969E-06309CFB68EB.jpeg

Och här är 2,45x2,45m uppsatt på samma sätt men med en stav från en reklambanner:
093C8318-7F2D-4E0F-83E6-29066B9B9406.jpeg
Det var rätt mysigt men lite för trångt. Jag hade vanligtvis lyft åtminstone ena framhörnet eller baksömmen eller bägge för att få mer plats.

Nästa gång blir det uppsättning à la @joanna / @Larssky .
 
ja, 2,45 på bredden räcker. Jag hade Terra Novas Competition 2 till hammocking tidigare och den mäter 2,48 x 2,90 m. Helt kvadratisk är väl kanske bättre för att bygga koja på marken, ingen aning, men tror jag hade föredragit det.

Ja 2,50x2,90 känns som optimalare mått. Med stram budget får man ju ta vad man hittar men bara lite till på längden hade gjort mycket.

På bredden saknar jag inget.
 
När Alexandra är ute skall hon då endast knalla, äta och sova? Eller finns nåt ytterligare hon kan vara intresserad av som tidfördriv? Fiska kanske, eller läsa en bok i ösregnet under tarpen? Fotografera? Man vill ju inte att hon skall bli less och avbryta turen. Tristess är trist.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.