Tarp
Ja, varför slängde jag inte upp en ritning i stället för omständliga beskrivningar!
Sitter vid fel dator nu så det blir bara en sekundsnabb 2D (kanske faktiskt mer instruktivt):
1710333071307.png
 
Tält är bättre på alla sätt för nybörjare då det oftast går mycket snabbare att få upp än att rigga en tarp med stavar, träd och markpinnar m.m. Är man nöjd med halvrisiga setupper funkar det väl, men om man vill få regnet att "studsa av" på hårt sträckt tarp, krävs perfektion.
 
Tarp
Ja, varför slängde jag inte upp en ritning i stället för omständliga beskrivningar!
Sitter vid fel dator nu så det blir bara en sekundsnabb 2D (kanske faktiskt mer instruktivt):
Den uppsättningen är ju både enkel och bra tycker jag också. När jag tittar runt på nätet och tuben ser jag aldrig den varianten så jag har nästan trott att jag är helkonstig som använt den.
Har en 2,5x2,5 och får snabbt ett bra skydd med gott om plats när vädret blir vresigt. Har iofs inte övernattat med den men otaliga raster på dagsturer. Inga problem att lägga sig rak däri.

I övrigt måste jag säga att tråden är en av de bättre på senare tid.
 
Tält är bättre på alla sätt för nybörjare då det oftast går mycket snabbare att få upp än att rigga en tarp med stavar, träd och markpinnar m.m. Är man nöjd med halvrisiga setupper funkar det väl, men om man vill få regnet att "studsa av" på hårt sträckt tarp, krävs perfektion.
Jag är av gammal vana tältare men använder joannas uppsättning ofta på dagsturer och skulle inte tveka att övernatt nån natt om jag inte förväntar mig riktigt oväder.
Uppsättningen är busenkel att få välsträckt när man sätter öppningen ganska nära ett träd för då behövs ingen stav eller käpp.
Har man en gång satt upp med stav vet man exakt hur man ska justera in längden på den för att få det sträckt och en lina och en markpinne räcker långt då.
 
Tält är bättre på alla sätt för nybörjare då det oftast går mycket snabbare att få upp än att rigga en tarp med stavar, träd och markpinnar m.m. Är man nöjd med halvrisiga setupper funkar det väl, men om man vill få regnet att "studsa av" på hårt sträckt tarp, krävs perfektion.

Jag var själv nybörjare med tarp och tyckte inte att det var så svårt. Det jag lärde mig var dessutom extremt användbart sen när jag skulle resa tält i busväder på fjället.

Fästen mitt på tarpen så som Kolari-tarpen har gör det enkelt att undvika att det bildas en pöl.

Men ska jag gå 10h om dagen och inte ägna mig åt läger-liv kan det vara smidigt med tält förstås. De tält som ryms inom budgeten är dock rätt dåliga. Jag sover hellre under en halvrisig tarp än i ett undermåligt tält.

Har du något förslag på tält som fungerar bättre än tarp för under 500kr så får du gärna tipsa, det kanske passar på listan över alternativ.

Men spontant tänker jag att det är bättre att vänta med att köpa tält.
 
Den uppsättningen är ju både enkel och bra tycker jag också. När jag tittar runt på nätet och tuben ser jag aldrig den varianten så jag har nästan trott att jag är helkonstig som använt den.
Har en 2,5x2,5 och får snabbt ett bra skydd med gott om plats när vädret blir vresigt. Har iofs inte övernattat med den men otaliga raster på dagsturer. Inga problem att lägga sig rak däri.

I övrigt måste jag säga att tråden är en av de bättre på senare tid.
Kul! Jag trodde den var "självklar", men nu när jag ville ladda upp något foto så hittade jag absolut inget på nätet. Detta var ju inget jag behövde lära mig, utan det enklaste jag bara spontant fixade till. Och då var jag ännu inte yrkesskadad ;)
 
Tarp (forts)
Fördelen med Larsskys och "min" uppsättning är ju också att man får en bekvämare "dörr" än i "Tetran" på Kims foto, samt inte minst slipper punktlast och riskabel nötning från en pinnspets mitt i tyget. Jag skulle inte våga detta utan att fixa till någon lastfördelare.

Mitt på kanten brukar det däremot sitta något (förstärkt) fäste, och det ser ut att göra det även på Kolari-tarpen.
 
Hjälp mig göra en lätt och billig packlista för den som vill prova på lätt vandring!

Det som är ny på vandring kan lätt råka köpa på sig en del onödigt tunga grejer. Och onödigt dyra grejer. Eller i värsta fall grejer som är både dyra och tunga.

Så jag tänkte att vi här på Utsidan kan hjälpa till lite.

Detta är en packlista för en person, låt oss kalla henne Alexandra. Hon gillar att vara ute i naturen och ska snart ut på sin första övernattningstur. Hon har en vecka på sig att förbereda sig men hon jobbar på dagarna så det får vara ganska enkelt att ordna allt.

Hon hoppas att hon ska fortsätta att övernatta ute men vet ännu inte riktigt vilken inriktning hennes friluftsliv kommer ta. Listan ska innehålla allt som behövs för en mysig helg i skogen, men ingenting som inte strikt behövs. Det gör inget ifall Alexandra sitter där och önskar att hon hade någon extra pryl, så länge hon är torr och varm och mätt och har det mysigt.

Om Alexandra tycker att det är kul kommer han troligtvis att skaffa lite bättre grejer. Därför är det bra om det som står på listan är sådant som kan vara bra att ha även i framtiden.

Listan lämnas över tillsammans med stränga order om att först leta hemma och låna det som kan lånas innan hon köper något.

Max budget: 4000kr
Maxvikt: 4,5kg

Länk till listan: https://lighterpack.com/r/tirist

Jag kommer uppdatera listan löpande med de tips som passar bäst in på temat.
När jag sprang bergmarathon för några år sedan nådde vi efter flera års "fixande" ner till ca 5 kilo/pers med delat tält och kök. Då hade vi betalt en bra del... Men med en lätt tunn syntetsovsäck, "mack"-liggunderlag , en lättvikspressening från t.ex. biltema för en person och mygghuva samt laga mat på öppen eld med ett kärl skulle det kunna gå att få ihop. Vandra i skalkläder (lätta), tunn tröja som förstärkning (värme från eld). Vattenflaska blir en PET. Tänker en 30-liters billig ryggsäck som håller i alla fall några turer från t.ex. Claes Ohlsson.
 
När jag sprang bergmarathon för några år sedan nådde vi efter flera års "fixande" ner till ca 5 kilo/pers med delat tält och kök. Då hade vi betalt en bra del... (...)
Det måtte ändå ha varit för ett bra tag sen, före silnylonets och membranplaggens och tid? Eller menar du med maten inkluderad?

Jag är en fryslort som nog har med mer isolerande skikt än de flesta, men min basvikt för ensam tresäsongs fjällvandring med eget tält är sen länge 4-4.5 kg. Och då har jag varken ansträngt mig särskilt, avstått någon bekvämlighet eller skaffat en endaste pryl i DCF eller titan :)

Tråden/Packlistan ligger faktiskt redan under både målvikten och målbudgeten, varav det senare verkar svårare att hålla sig till än det förra. Och där finns en fin dunsovsäck, för vi tyckte et var lika bra att investera i en sådan direkt. Men förbättringspotential finns, få fortsätt gärna tipsa!
 
Jag är en fryslort som nog har med mer isolerande skikt än de flesta, men min basvikt för ensam tresäsongs fjällvandring med eget tält är sen länge 4-4.5 kg. Och då har jag varken ansträngt mig särskilt, avstått någon bekvämlighet eller skaffat en endaste pryl i DCF eller titan :)
*Host* FM116t *host* :p
 
När jag sprang bergmarathon för några år sedan nådde vi efter flera års "fixande" ner till ca 5 kilo/pers med delat tält och kök. Då hade vi betalt en bra del... Men med en lätt tunn syntetsovsäck, "mack"-liggunderlag , en lättvikspressening från t.ex. biltema för en person och mygghuva samt laga mat på öppen eld med ett kärl skulle det kunna gå att få ihop. Vandra i skalkläder (lätta), tunn tröja som förstärkning (värme från eld). Vattenflaska blir en PET. Tänker en 30-liters billig ryggsäck som håller i alla fall några turer från t.ex. Claes Ohlsson.

Det har nog blivit enklare med billig lätt packning på sistone. På vår lista har vi ju fått in bland annat dunsovsäck, ett rejält liggunderlag i evazote, en helt ok frilufts-tarp och ett ultralätt gaskök. I nuläget ligger listan på 4133kr så vi behöver visserligen skala bort någon hundralapp innan vi är klara.

Uppskattar att höra från folk som har testat enkel och lätt vandring, precis som det du beskriver. För visst går det!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.