Nej, inget värmeljus. Bilden visar den ställning jag råkade hitta, och använda som grytstöd. Som framgår av inlägget, använde jag skalet efter ett värmeljus (och lite glasfiberduk) för att fixa till en enkel spritbrännare.
Aha, jag kunde inte läsa att du körde m sprit. Fattade väl inte riktigt.
 
Tarp - mått?
Den tarp som nu finns på listan är 3,4x2,5m och Kimkim är inne på att korta av den något.

Jag är lite tveksam - vill man sätta upp den som pyramidtält, är det kanske inte fel med det längre måttet i "dörr"-riktningen, så man får lite rejält överhäng. Jämför denna film, där tarpen är 3x3 m. Men det är Kimkim som både äger tarpen IRL och är tarpexperten här - det blir intressant vad hon kommer fram till.

På bredden funkar 2,5 m för en person även om det inte blir lika spatiöst som i filmen - det vet jag av egen erfarenhet.

Alex basvikt är ju ändå väldigt låg; vinsten med att kapa tarpen vore i så fall snarare att minska packvolymen.

Några som har synpunkter?

EDIT: för tydlighetens skull, så satte inte jag upp "pyramidtarp" på samma sätt som i filmsnutten, utan bara stakade ut de två bakersta hörnen och sen en gemensam punkt mitt på framsidan, så det blev ett triangulärt golv med tvä "dörrhalvor". Men tanken med att det vore till fördel med längre mått i "dörr"-riktningen skulle gälla även i det fallet.
Alternativt riggar man på samma sätt men "på tvären" och sover parallellt med "dörr"-sidan. Man får större dörrhöjd, men lägre höjd över ansiktet på det viset.
Men i bägge fallen kommer de 3,5 metrarnas längd till nytta.
 
Senast ändrad:
Saknas fortfarande phone, dasspapper, tvål & tandborste odyl, lite plåster & sårrengöring. Karta, kompass. Kanske reservglasögon och lite silvertejp. Kåsa ?
Myggnätstält (sommarsesong) och en vattenflaska skulle jag inte ha som optional....
Det jag bär på kroppen, alltså kläder och iphone, lypsil, karta i fickan räknar jag inte in som basvikt. Ser inte det som fusk. Däremot håller jag med att vissa hygienartiklar inklusive ett minimum av dasspapper och plåster, alltså det nödvändigaste bör finnas med på listan. En vikbar kåsa också ifall man inte bär den i fickan. Reservglasögon känns överkurs.
 
Man kan ändå argumentera för att dasspappret är en rätt stor komforthöjning till minimalt pris/viktstraff. Så kanske inte så dumt.
Som nybörjare vill man kanske inte använder mossa. Använder man en kisstrasa i Alexandras fall så blir vikten för dasspappret minimalt. Och i värsta fall får man använder pappersnäsdukar som borde ingå under hygien. Och en kisstrasa väger 14 g.
 
För att någon gång kravla sig över kanten på allt utredandet av definitioner och avgränsningar:
Pannlampa
Är det inte fel pris på pannlampan i tabellen, Kimkim? Här kostar den i varje fall 69 kr. 220 känns inte som en motiverad utgift, och jag fikar dessutom efter att frigöra lite budgetutrymme för att kunna uppgradera liggunderlaget.
Pannlampa på sommarhalvåret borde man kunna skippa. I värsta fall får man använda lampan i mobilen.
 
Pannlampa på sommarhalvåret borde man kunna skippa. I värsta fall får man använda lampan i mobilen.
I beg to differ - men du kanske inte bor i Skåne ;)
En mulen augustinatt vill i varje fall jag ha en pannlampa härnere, när jag ska rumstera med grejerna inne i tarpen, laga kvällsmat eller gå ut och kissa i mörka skogen. Men jag är gammal och har dåligt mörkerseende.

Dessutom kostar den 69 spänn och väger 45 g, så inte direkt något som spräcker budgeten.
 
I beg to differ - men du kanske inte bor i Skåne ;)
En mulen augustinatt vill i varje fall jag ha en pannlampa härnere, när jag ska rumstera med grejerna inne i tarpen, laga kvällsmat eller gå ut och kissa i mörka skogen. Men jag är gammal och har dåligt mörkerseende.

Dessutom kostar den 69 spänn och väger 45 g, så inte direkt något som spräcker budgeten.
Ja, då ser man hur olika man är. Är också gammal och glömmer ofta just pannlampan. Klarar mig fint utan den. Men jag lägger mig nog tidigare😉. Och kissa går jag bara något steg utanför.
 
Jag har plogat igenom alla 14 sidor och det mesta är ju redan skrivet. Ger mig inte in i tarp diskussionen för jag har noll erfarenhet. Och det etiska med dunsovsäckar är ett eget kapitel. Skulle själv aldrig köpa en såpass billig dunsovsäck. Etiskt dun är en svindyrt råvara och det med rätta. Även ett tunt duntätt material kostar och det går rätt mycket tyg åt samt blixtlåset. Men man får anta att hen köper sovsäcken begagnat eller en syntetsäck som inter spräcker budgeten.
Jag ser inte det som nödvändigt för en 3 dagars vandring i hemmaskogen att ha med sig ett kök, pannlampa, kompass och karta. Jag utgår från att hen har mobil med sig och idag finns det off-line kartor i mobilen samt lampa. Eller så finns det en pappersark över det området som kan laddas ner från nätet. Har jag mobilen i fickan räknar jag inte in den i packvikten och ser det inte som fusk.
Vidare som tarp/tält golv skulle jag föreslå en överlevnadsfilt som väger 60 g och kostar lite. Då har man golv (prasslar lite men hen kanske inte är så känslig), överlevnadsfilt ifall olyckan skulle vara framme plus ifall sovsäcken visar sig för kall för någon natt (hänt mig), fungerar den utmärkt som extra värme över sovsäcken.
Listan känns lite hardcore, iaf för mig som behöver ett uppblåsbart underlag och mer stabil rygga. Men åter, jag antar att hen är frisk och hurtig och klarar hårda underlag. Risken finns att hen aldrig vill sova ute igen😉.
 
Svårt, detta med dun. Vi avstod ju från att lista AegisMax av just etiska skäl, och valde Forclaz-säcken som är RDS-certifierad, fast den ligger på gränsen temperaturmässigt. Längre än så kommer man inte. Bra tips med nödfilt som både golv och "nödvärme" vid behov.

Visst skulle "Alex" i verkligheten mest sannolikt hitta mycket på second hand och/eller låna ihop, men det går ju inte att tipsa om och tråden skulle inte fylla sitt syfte - jfr detta inlägg.

Teoretiskt behövs ju inget kök ens på långturer, stor del av min egen mat kräver inte det och jag har lämnat köket hemma många gånger. Men det finns ju en mysfaktor med att laga mat och/eller fixa fika när man är ute, och det är väl en av de saker man gärna vill både njuta av i stunden, och lära sig hantera inför längre (och kallare) turer.
Inte heller det är något som spräcker budgeten, vare sig pris- eller viktmässigt.

Kompass och karta är ju inte med, av bl a de anledningar du beskriver, även om en sådan tur vore ett utmärkt tillfälle att öva sig i deras användning. Men deras eventuella när/frånvaro på listan är ju inte relevant för trådens syfte. Precis som mobilen m fl personbundna saker som folk redan äger, och därför är meningslösa att utreda någon "lätt & billigt" -lista på.
 
Tarp - mått?
Den tarp som nu finns på listan är 3,4x2,5m och Kimkim är inne på att korta av den något.

Jag är lite tveksam - vill man sätta upp den som pyramidtält, är det kanske inte fel med det längre måttet i "dörr"-riktningen, så man får lite rejält överhäng. Jämför denna film, där tarpen är 3x3 m. Men det är Kimkim som både äger tarpen IRL och är tarpexperten här - det blir intressant vad hon kommer fram till.

På bredden funkar 2,5 m för en person även om det inte blir lika spatiöst som i filmen - det vet jag av egen erfarenhet.

Alex basvikt är ju ändå väldigt låg; vinsten med att kapa tarpen vore i så fall snarare att minska packvolymen.

Några som har synpunkter?

Jag uppdaterade listan lite med förstärkningskläder, får skriva om det senare.

Angående tarpen så har jag inte provat hornbach-tarpen än så jag vet inte hur de måtten fungerar. Men min 3x3 från DD (3x2.9 egentligen) är jättestor. Jag viker inte något avancerat tält av den utan sätter upp den som en "vanlig" tarp. Har inga bra bilder här men lägger in en bild från DDs marknadsföring. Om man använder träd och tänker till får man vindskyddade gavlar och lite mer mysigt och ombonat än på bilden.

Gott om plats för 2 pers men man kan få den att räcka till 3 pers också, även i regn, genom att sätta den som en vanlig A-frame och då gärna med naturligt vindskydd i bak-kant typ ett fallet träd.

Visst kan man vika ett tält men det blir ju ett väldigt litet tält. Är det så dåligt väder finns andra uppsättningar som skyddar väldigt bra där man får lite mera space.

1709070370421.png


Angående att korta tarpen så tänker jag att man rekommenderar originalstorleken på listan.

Men nu när detta material blev så himla lätt blev jag nyfiken på att testa lite mer. Och i mina granskogar är det inte alltid så lätt att hitta träd med lagom långt mellanrum och det blir ju inte lättare om den är en halvmeter till på längden. Så jag tror jag kommer vilja korta den till 2.9.

Men det är egentligen OT i denna tråd.

Innan jag kortar den ska jag testa original-måtten ordentligt, det är ju det viktiga egentligen.
 
Inte heller jag har någon stor erfarenhet av att sova under tarp utan föredrar tält. Jag kunde däremot inte motstå att köpa på mig några till mig själv och familjen när XXL sålde Helsport Bitihorn Pro tarp för 199kr (notera Pro versionen i silnylon!), så nu åker den med i dagstursäcken som väderskydd på raster vid behov. Nästa steg är att test sova ute under den vid något tillfälle.
Denna tarp har måtten 3,5x2,9m, även Hilebergs Tarp 10 har samma mått, och jag tror dessa mått behövs om man skall kunna rigga upp den som ett tak och sova liggandes under den. Man måste ju alltid räkna med att regn inte alltid kommer rakt uppifrån och dessutom stänker när det träffar marken, så marginal mellan "takkant" och sovsäck behövs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.